DRACULA FILM FESTIVAL 2015: Mini-cronica de festival

S-a incheiat si cea de-a 3-a editie a festivalului Dracula! O spun cu regret pentru ca, fiind un fan al genului, m-am simtit in pielea mea la Brasov unde timp de 5 zile am mancat filme horror pe paine si am luat parte la tot felul de evenimente si petreceri simpatice alaturi de oameni care nu concep sa treaca o saptamana fara sa vizioneze macar un film horror.

Line-up ul acestei editii a fost destul de divers, incepand cu filmul de animatie din deschidere –Hotel Transylvania 2, scurtmetraje romanesti si straine, lungmetraje debutante, productii premiate la festivaluri de gen dar si filme clasice sau seriale-cult care merita readuse in atentia publicului.
In competitia oficiala au concurat 6 filme, dintre care unul autohton, dar castigator poate fi doar unul asa ca trofeul a ajuns la productia israeliana JeruZalem, regizata de fratii Doron si Yoav Paz. Filmul prezinta povestea a doua turiste americane ce au ghinionul de a nimeri in timpul Apocalipsei in Ierusalim. Invazia demonilor si a creaturilor mitologice este filmata de una dintre turiste prin intermediul Google Glass.
Juriul competitiei de lungmetraj, format din compozitorul Simon Boswel, criticul de film Emanuel Lazarescu si artistul grafic Alexandru Ciubotariu, si-a motivat astfel alegerea: “Pentru ineditul  mod de a prezenta o poveste cu ajutorul tehnologiei viitorului si de a-l face partas pe spectator la evenimentele de pe ecran. Proaspat, inovator si visceral”.

Spre bucuria mea, au mai fost acordate si doua mentiuni, binemeritate: Liza, the Fox-Fairy/ Demonul Liza (preferatul meu din aceasa editie) pentru cel mai bun mod de folosire a muzicii de film, si lungmetrajului romanesc Be my cat: a film for Anne/ Un film pentru Anne (R: Adrian Tofei) “pentru ca este sinistru, nelinistitor si dureros de privit. O combinatie perfecta intre interpretarea actoriceasca si idee”.
La categoria „cel mai bun scurtmetraj international strain” a fost concurenta mare. Toate au fost brici, dar castigatorul, Yayos (Spania) s-a detasat, conform juriului format din Marta Anaïs García Hermosilla, Eugen Kelemen si Sebastian Ceolca, “pentru inteligenta cu care citeaza discret din David Lynch si din filmul cult Invasion of Body Snatchers, realizand un horror psihologic extrem de tensionant.  Scenariul parabola releva psihoza posibila in cadrul unei societati bolnave unde empatia exagerata denota ipocrizie si falsitate”.
Scurtmetrajele romanesti nu prea ne-au bagat in sperieti, fiind mai mult thrillere, comedii decat horror, dar..asta aveam cu asta defilam… and the winner is In atas, scurtmetrajul regizat de Mircea Bobina, pentru  “felul in care am fost transpusi in nebunia personajelor principale inca din primele minute. Cadrele apropiate, punerea in context, ritmul alert, finalul, toate dau un film pe care l-am recomanda oricarui vrea sa vada un mic thriller psihologic care te face sa vorbesti mult dupa ce s-a terminat filmul. Cel mai mare avantaj e ca e pur cinematografic, nu poate fi povestit, trebuie vazut”.
O mentiune speciala a fost acordata si scurtmetrajului Vacanta la tara (R. Andrei Tanase) pentru scenariu: “Ar putea fi un pilot bun pentru un Twin Peaks romanesc, in care doi copii merg in vacanta la tara si au parte de tot felul de intamplari bizare”.
Acum ca am vazut care au fost favoritii specialistilor va spun pe repede inainte care au fost preferatii mei:
Din pacate n-am apucat sa vad toate filmele din competitie, de fapt am ratat fix marele castigator, dar din ce am vazut mi-a placut LIZA, THE FOX FAIRY, o delicatesa sonora si vizuala, care poate nu incadreaza prea bine in gen, dar cui ii pasa.. si Be My Cat: A film for Anne, cel mai curajos film romanesc din ultimii ani, in care regizorul-actorul (Adrian Tofei) nu se teme sa se arata intr-o ipostaza delicata. Dincolo de atmosfera amatoriceasca, specifica unui found-footage, se afla un film tulburator, cu o poveste bine gandita si o interpretare atat de convingatoare incat nu are cum sa te lase indiferent. Este totodata filmul despre care s-a vorbit cel mai mult pe parcursul festivalului, starnind atat reactii pozitive cat si negative.
Din categoria filmelor in afara competitiei mi-a inghetat sangele in vene la THE WITCH, un film care presimt ca va ramane cel putin in top 50 al celor ma bune filme horror facute vreodata si m-am amuzat partial la THE VISIT, revenirea lui Shyamalan, de la care aveam asteptari putin prea mari.
Bonus, pentru cinefilii melomani cu urechi fine – concertul lui Simon Boswell, poreclit „maestrul sunetelor terorii”, care ne-a teleportat din sala Sica Alexandrescu direct in scene din pelicule precum Santa Sangre, Hardware, Dust Devil, Shallow Grave. Nu trebuia decat sa .. close your eyes..