Industria muzicala, o noua (r)evolutie (editorial)

Facem o radiografie a industriei muzicale romanesti, analizam lucrurile bune si rele si directia in care ne indreptam. Tu ce parere ai?

 

Unii zic ca am ajuns departe in industria muzicala pentru ca avem produse de export. Altii zic ca muzica suna mai bine la sfarsitul anilor '90 si ca un laptop plin de sample-uri nu inlocuieste un instrument adevarat. Un lucru e clar: am trecut din jungla intr-un loc in care industria muzicala se reformeaza, are loc o (r)evolutie. Care au fost cele mai importante schimbari si unde a ajuns muzica romaneasca in 2013?

In termenul de dictionar, o industrie apare in jurul unui business bazat pe un produs comercial. Muzica romaneasca a devenit recent un business iar artistii au incetat sa faca piese de dragul artei, au inteles ca dincolo de arta, este o afacere. Oamenii care sunt in topuri de cativa ani, la radio sau in concerte, au inteles ca muzica este un business si ca, intr-o mare masura, banii aduc fericirea. Nimeni nu-si poate hrani familia cu aplauze si cadouri de la fani. Facturile nu sunt platite cu urletele si adularea publicului. Daca vrei sa atingi un imperiu precum cel creat de Madonna, trebuie sa gandesti ca atare. Un bun exemplu ar fi faptul ca solistii deveniti brand-uri au inceput sa semneze contracte de imagine si publicitate, au aparut colaborari strategice intre cantareti iar show-urile sunt din ce in ce mai bine definite si construite.

Am scapat de piraterie si am intrat in era streaming-ului. Nici caselor de discuri si nici artistilor nu le mai pasa de vanzarile de albume sau single-uri, pe toti ii intereseaza vizualizarile si like-urile care se concretizeaza in licentieri si concerte. Fanii nu mai descarca piese si nu mai cumpara reviste pentru a-si sustine favoritul. Il asculta incontinuu pe YouTube si il cauta pe Facebook. Interpretii romani au renuntat sa mai vorbeasca in fiecare interviu despre cum fanii ar trebui sa le cumpere CD-urile si cum cei care nu le cumpara, nu sunt fani. Pe scena, la radio si la TV, vorbim despre Facebook, traim in "era Facebook", era in care like-urile au inceput sa conteze mai mult decat difuzarile pe radio.

Cea mai tulburatoare zona a industriei este partea cu radiourile. Interactionand zilnic cu ei, stim zeci de cazuri ale artistilor care plang si sufera foarte mult pentru ca nu sunt difuzati. Nimeni nu intelege care sunt criteriile ce stabilesc trackurile care intra in heavy-rotation. Sunt atat de multe orgolii copilaresti, atat de multe discutii despre cum ar trebui sa sune o melodie ca sa fie difuzata iar sistemul este atat de corupt incat casele de discuri si de productie s-au trezit ca nu mai au niciun cuvant de spus in playlisturi. Nu conteaza despre ce posturi de radio este vorba. Ar fi momentul sa intelegem ca singura rezolvare ar fi sa asteptam sa se schimbe oamenii care iau deciziile in locurile respective. Cel mai destept nu este cel care cedeaza, este cel care gaseste solutii alternative si face hituri pe internet (un bun exemplu este Delia, care trece peste problemele pe care le are cu posturile de radio).

Un alt minus este marea de producatori si case de productie care lanseaza zeci de artisti noi, zilnic, sperand sa monetizeze cumva prin licentieri, fara sa puna accentul pe oamenii care canta, promovand numai niste melodii dance repetitive. E ca si cum ai vinde numai doua ingrediente dintr-o ciocolata, in loc sa o vinzi in intregime cu tot cu ambalaj. Nu, o poza cu marea sau cu fundul unei femei nu este o coperta de single. Nu, fanul nu va da like paginii tale de Facebook pentru ca habar nu are cum arata artistul tau. Nu, organizatorii nu te vor chema la concerte pentru ca unul, doua sau trei hituri nu vor substitui prezenta scenica. Pana cand "compozitorii" acestia vor intelege ca un business presupune un produs, atat ei cat si artistii creati de ei vor ramane undeva la marginea industriei mainstream.

In ceea ce priveste acest "ambalaj", lucrul merg din ce in ce mai bine. Solistele au devenit dive iar interpretii sunt gentlemani. De la generatia noua la generatia ceva mai experimentata, lucrurile s-au schimbat cand vine vorba de imagine si de atitudine. Nu se mai intampla shootinguri foto sau filmari de videoclipuri fata stilist, make-up, hair stylist si PR. Lucrurile au intrat sub control, s-a renuntat la amatoricism si artistii au inteles importanta imaginii in carierele lor. S-a renuntat la haine de strada pe scena, la haine din Obor, la machiaje stridente si tinute vulgare, s-a trecut la atitudine sexy, rochii elegante, costume cu papion sau geci cu tinte.

Sunt multe lucruri la care avem de lucru pentru a transforma jocul asta intr-o industrie serioasa insa suntem cu totii pregatiti sa invatam unii de la altii si mai ales de la legendele de peste hotare. Online-ul face Pamantul sa se invarta de 10 ori mai repede si ai nevoie de un PR, un impresar, un stilist si un marketing manager care au viziune daca vrei sa tii pasul cu tot ce se intampla si sa fii "fresh". Am trecut dintr-o jungla in care toti erau concurenti si isi furau "painea de la gura" la o fratie mare si unita in care cei care trebuiau sa inteleaga, au inteles ca suntem aici pentru multa vreme de-acum incolo si ca industria muzicala ar putea fi ceva distractiv si artistic daca nu ne vom impune limite, atat unii altora cat si pentru noi insine.

Sky is the limit.

Tu ce parere ai?


20 comentarii

  • Pana la urma noi influentam artistii. Daca noi nu ii ascultam nici ei nu scot piese care de unii sunt considerate de 2 bani sau de altii adevarate hituri internationale.
    In orice caz am evoluat mult. Fata de inceputul lui 2000 cand doar O-zone a indraznit sa scoata capul in 'lume' acum insa avem foarte multi artisti cu succes international. Iar de cei de peste hotare suntem vazuti ca fiind cei mai buni in muzica dance (comerciala) .
    Pana la urma fiecare cu gusturile lui.

  • 2. Oana Lung in 27.06.2013 /10:17

    *Ciocolata, nu ciocolaya happy

  • Prima poza din articol: Madonna in Re-Invention Tour 2004 (piesa Nobody knows me) tongue

  • S-a incetat cu pirateria?? Glumesti sau nu esti informat. Romanii, folosesc inca la greu torente pentru a descarca muzica preferata. Streaming websites? Cel putin 50% din ascultatorii de muzica de la noi habar nu au ce inseamna, nu mai zic cum se numesc.
    Industria muzicala romaneasca este plina de mafie, cocalari si pitzipoance..si asta se promoveaza. Se promoveaza non-valoearea si prostitutia pe sticla, pentru cateva like-uri in plus si audienta. Suntem in 2013 si ca sound, suntem cu 3-4 ani in spatele muzicii dance electronice (EDM) din afara. Nu mai zic de show-uri.

  • La noi industria încă se bazează (din păcate) pe relații de tip pește-prostituată între impresar și artist - ce se vede la televizor e doar imaginea care se vrea a fi prezentată, ambalajul. O tonă de artiști tac, înghit și fac ce li se spune pentru un gram de succes și nu au absolut nimic de spus în ceea ce privește cariera lor. Cred că acest aspect e de departe cel mai supărător și nesănătos pentru că 99% din cântăreții de la noi nu pot fi numiți muzicieni sau artiști, ci, cum spunea cineva ... 'guriști'. Muzica nu mai e o artă, ci o afacere bazată strict pe relația investiție-profit.

    La radio este o adevărată mafie în ceea ce privește playlisturile - de-asta unii artiști nu intră niciodată în difuzare, chiar de-ar avea cea mai bună piesă existentă pe piață, iar alții sunt primiți cu brațele deschise cu orice mizerie pe care o râgâie prin studiouri. E frustrant pentru că în România încă există talente veritabile (puține ce-i drept), dar nici măcar acelea nu sunt apreciate și li se trântesc uși în nas pentru că X sau Y care a dat textila jos e mai 'likeable'. Posturile radio din România încă nu conștientizează că formează opinii/gusturi prin muzica pe care o promovează - bagă repede la înaintare 'asta cere publicul', dar refuză categoric să promoveze ceva diferit, nici măcar nu există intenție spre schimbare.

    Referitor la bani câștigați, industria de la noi e moartă în cea mai mare parte. Nu se cumpără CD-uri, single-urile ajung #1 în iTunes cu 10-15 exemplare vândute, concertele nu se mai plătesc așa bine ca odinioară, iar banii din difuzări sunt puțini și nesatisfăcători. E un cerc vicios cumva: dacă ești acceptat la radio, te cunoaște lumea, ai concerte, ai bani, ai succes, dacă nu ... ești muritor de foame.

    Ceva e nesănătos în industrie și din păcate prea puțini vor să schimbe ceva, iar cei care chiar vor să facă ceva diferit sunt luați la mișto/peste picior.

  • Măi, să ştii că industria muzicală e o chestie cu două tăişuri. Cel puţin asta cred eu. Depinde cum o iei, din ce unghi o priveşti. Drept e că, precum zice LucianK, ceva e "nesănătos în industrie", dar are și părți bune.

    Cu siguranță, mi se pare nesănătos faptul că s-a renunțat (în marea majoritate a pieselor care vor să aibă o șansă să ajungă hit-uri) la versurile cu o însemnătate aparte. Dar asta e cererea, așa că de ce să se împotrivească producătorii, până la urmă?

    Referitor la părțile bune. Cântăreți de-ai noștri au ajuns să fie cunoscuți pe plan internațional, au ajuns să facă featuring-uri cu artiști internaționali. Asta ar trebui să însemne ceva, nu?

  • @gigel: cifrele in ceea ce priveste pirateria muzicala au scazut considerabil. si nu vorbim de manele aici, ci de muzica mainstream.

    @LucianK: nu stiu despre ce artisti vorbesti cu "peste-prostituata", probabil este vorba de ceva artisti mai putin cunoscuti. noi nu cunoastem asemenea cazuri si ii stim pe toti.

    single-urile ajung no.1 in iTunes cu cateva sute sau chiar mii (2-3) vandute, stiu asta din surse sigure.

    tu spui in comentariu ca "Muzica nu mai e o artă, ci o afacere bazată strict pe relația investiție-profit." acelasi lucru il ziceam si in articol. si este un lucru foarte bun. cu cat vor creste veniturile financiare ale oamenilor implicati, cu atat va creste si nivelul productiilor, a videoclipurilor, a aparitiilor si a shootingurilor foto. vom vedea schimbarile astea in timp.

    si de cand sunt romanii consumatori de arta? de cand stiu romanii ce inseamna arta adevarata? nu inteleg disperarea asta cu "asta nu e arta". so what?

    @Bianca: good point cu ultimul paragraf! winking

  • Mii se pare ciudat cum zici ca e nevoie de PR, reclama, etc. cand anul acesta Macklemore x Ryan Lewis au distrus Bilboardul. Poate e o revolutie in romania precum o vezi tu, dar in lume vin artistii indie, si da, intradevar oamenii asculta online, deci nu asculta ceea ce vor sa asculte casele de discuri, asculta ceea ce discopera, ceea ce asculta prietenii lor. Cu soundcloud pe piata nu mai ai nevoie de o casa de discuri, cu hypem.com pe piata nu ai nevoie de un post de radio sa iti zica ce sa asculti, cu indishuffle la fel. Si nu am vb. de Spotify, Rdio, Pandora, etc.

    Indeed lumea sa schimbat, dar a devenit mai libera prin internet.

  • @Mihai: cine stie, cunoaste! big grin

  • @Puck: Macklemore si Ryan Lewis au in spate mai mult PR si strategie de marketing si styling decat ti-ai imagina. modelul "Lana del Rey" a setat noul trend in promovare: lasi un artist sa para ca este indie, ca se ridica prin public insa este sprijinit de o masinarie si impins pe radio, avand turnee si albume programate in avans.

    indeed, muzica a devenit mai libera insa sistemul industriei este facut astfel incat nu te lasa sa ajungi in top de mai multe ori fara casa de discuri. in Romania suntem norocosi pentru ca majoritatea caselor de discuri sunt independente, nu depind de un trust media sau de un mogul.

    insa partea cea mai tare este ca festivalurile de muzica si concertele s-au inmultit si vedem o multime de artisti indie foarte talentati in concert in Bucuresti.

  • Pana si la revolutie suntem in urma.
    La noi abia incepe o comercializare excesiva, care poate fi benefica dezvoltarii afacerii din spatele muzicii, dar piesele noastre mainstream suna ca piesele mainstream din 2000-2005 in SUA.
    In 2012 Macklemore si Ryan Lewis au dominat topurile fara promovare excesiva, fara puterea unei mari case de discuri etc.
    In 2013 doi giganti ai muzicii au renuntat la promovarea clasica (anuntat album cu cateva luni inainte, poate chiar un an + 3-4-5 single-uri care sa domine radioul + 1-2 "single-uri" pentru internet + interviuri peste tot) si nu pare ca au avut ceva de pierdut. Ma refer la Kanye West si Jay-z si nu intru in detalii pentru ca ar fi prea mult pentru un comentariu.
    La noi ce se intampla? Piese facute dupa aceeasi formula (formula veche de 10 ani!), fara pic de inovatie, promovare agresiva, "cumpararea" locurilor la radio/tv etc.
    Concluzia: nu avem industrie muzicala sau cel putin nu avem parte de o (r)evolutie a ei.

    (am avut niste probleme tehnice, daca apare comentariul de mai multe ori imi cer scuze)

  • @zdzero: publicul american este deschis si obisnuit cu lucruri noi. in Romania, orice artist care a incercat un stil muzical sau o abordare diferita, a avut de pierdut iar fanii lui nu au inteles ce a vrut sa zica/faca. de-aia toti au revenit la versuri cu "tu si eu ne vom iubi mereu" si de-aia toti rapperii au trecut la chestii mai comerciale. artistii au incercat sa educe publicul insa... degeaba happy

    iar eu tot cred ca a avut loc o evolutie, se invart niste bani, s-au schimbat niste lucruri.

  • Muzica in Romania nu exista, exista 3 versuri urlate pe 5 linii melodice ieftine probabil produse de nu stiu ce mare producator care a lucrat cu mama naibii etc.
    Cum am spus si pe Facebook, radiourile fac legea la noi. Daca ai noroc sa fie o piesa de ultimul jeg cu ritm catchy, primesti 100 airplayuri pe zi, daca nu, rabzi si speri la 1000 de vizualizari pe Youtube. Playlistul nu iese din Thrift Shop, Adele si nu stiu ce alt rahat de piesa hipster care draga Doamne e revolutionara si e 'diferita' (cough Brutal Flops, Oliver Shit, P.U.F.L.O.P feat. Inna cough) Bine ca am scapat de Lykke Li care a fost din nefericire cunoscuta doar pentru mixul I Follow Rivers si nu capodoperele lansate anterior.
    Muzica in format fizic nici nu mai intra in discutie, poate mai cumpara colectionarii sau fanii mari unor artisti ca Madonna sau Rihanna, si asta e trist. Muzica in Diverta a disparut, la fel si in Altex, a ramas doar Carturesti, care probabil va scoate muzica in 3-4 ani sau o va reduce la rock si ceva pop strain. CD Single-urile nici n-au existat la noi, poate primeam ceva promo cu Andreea Balan la o revista, dar asta acum multi multi ani cand inca se mai putea vorbi de CD. iTunes Romania nu are nicio relevanta, nu intra in discutie.
    Vina o mai au si site-urile ieftine ce se autointituleaza 'music blog' ce practic primesc mail-uri de la diferite case de productii sa le promoveze noul rahat de piesa lansata de nu stiu ce nou artist diferit cu 'summer hit' ca restul de pana acum.

    Parerea mea in final este ca tara este inculta la acest capitol, foarte putini exista sa aiba cunostinte macar vaste a muzicii in general. Astept o era super mega hipster unde toti pustanii vor cumpara pick-up-uri vechi si discuri cu Bob Marley si Black Sabbath si vor pretinde ca le asculta.

    There is a light after Antonia.

  • @Seb: there is a light after Black Sabbath too happy vorbim de muzica mainstream, nu de nise. discutia este despre mainstream, nu despre rock.

  • Poti fi uimit de cate prostii si idei revolutionare trec prin mintile adolescentilor romani winking
    Si am zis de cei de mai sus pentru ca romanii vor constant sa dovedeasca ca sunt si nu sunt susinatori mainstream in acelasi timp. De aia trec de la Inna si Fly Project la Arctic Monkeys si Grimes.
    Si da, there is a light after Antonia pentru ca la un moment dat va deveni irelevanta si va scoate piese de rahat, cum majoritatea artistilor romani fac. Give it 2 years. winking
    #clapback

  • @Edi: trecand peste strategia de marketing si incercarea de iesire din limitele unui gen (vezi Yeezus) ci si la "sound"-ul pieselor.
    Nu numai ca se asteapta ca un anumit concept sa fie acceptat de marea majoritate e publicului din strainatate (asta as intelege-o, "play it safe", ca nu-i loc de riscuri la cum se vinde la noi), dar un trend e in general acceptat la noi cand "la ei" nu-si mai aminteste nimeni de el (vezi atat producatia de la C.R.B.L. - Toata tara, cat si flow-ul lui C.R.B.L,).
    De asemenea, exista incercarile astea jalnice de a integra diverse instrumente (acrdeon, tambal, trompeta, ocarina, nai etc) in mixtura asta de house/pop/dance (care e cel mai rau lucru care se putea intampla muzicii comerciale). Incercari care, chipurile, ar fi revolutionare, dar nu aduc nimic nou. Producatorul trateaza instrumentul ala "exotic" ca pe un sintetizator oarecare aruncat pe piesa, rezultatul fiind ceva ce nu suna deloc la locul lui.
    Sa nu mai zic de incercarile de a introduce fragmente dubstep/dnb in mixtura amintita anterior.

  • @Edi: Tu spui acum ca se invart niste bani.Dar tot tu spuneai intr-un articol anterior cat de greu se lupta artistii si cat de putin castiga acestia din cauza ORDA... Serios acum, hotaraste-te de partea cui esti.

  • sa zicem ca spui niste chestii adevarate aici, dar este trist ca vorbesti despre evolutie si revolutie strict pe partea de afacere. muzicii din articolul tau nu ii mai dai nicio sansa ca arta, ci doar ca afacere. ba chiar lasi sa se inteleaga ce arta si afacerea cand vine vorba de muzica nu au nicio legatura una cu alta. o dai exemplu pe Madonna. inainte de a vinde, Madonna si-a permis anumite riscuri, care chiar daca au implicat si o strategie de markething au cuprins si arta, au exprimat niste idei. in muzica romaneasca nici nu poate fi vorba de asa ceva. la nivel international avem noroc ca este la moda ceea ce cream noi. dar daca maine danceul ar cadea, industria muzicala din Romania ar deveni din nou nimic in afara. nu stiu, imi vin tot felul de idei si critici la articolul tau si la industria muzicala romaneasca, dar nu vreau sa ma raspandesc prea mult, asa ca ma opresc doar la ideile afisate pana aici.

  • Muzica Romaneasca e un *****, ascultati trance.
    Radiourile Romanesti sunt de asemenea un *****, ascultati Trance.FM, AH.FM, DI.FM

  • single-urile ajung no.1 in iTunes daca vei cumpara de 10, 15 ori aceeasi piesa.
    si asta pe testate.
    am cumparat de 15 ori o anume piesa si a stat vreo 3 zile no.1
    u do the math.....
    si apropo de Jay-Z si Kanye ....... si ei sunt la o casa de discuri. la cea mai mare chiar

Adauga comentariu
 
CONCURSURI & URBAN.RO SOCIAL