Dorin Negrau, singurul designer roman din programul New York Fashion Week, deschide o noua expozitie la Muzeul Taranului Roman: „Din Bihor la New York”. Include un dialog intre creatii traditionale si contemporane.

Muzeul National al Taranului Roman prezinta in sala Irina Nicolau o expozitie care pune fata in fata creatia vestimentara contemporana si costumul traditional din zona Crisului Negru.
Sub titlul „DIN BIHOR LA NEW YORK. Vesminte din creatia designerului Dorin Negrau in dialog cu costume din colectia Muzeului Tarii Crisurilor”, proiectul ajunge la Bucuresti cu o selectie de piese care leaga direct satul bihorean de podiumurile New York Fashion Week.
Vernisajul este programat joi, 11 decembrie 2025, de la ora 18.00, cu acces prin strada Monetariei nr. 3.
Expozitia este rezultatul unui parteneriat pe termen lung dintre Muzeul Tarii Crisurilor si Dorin Negrau si propune un traseu vizual care aduce impreuna o suita de costume traditionale romanesti din patrimoniul muzeului oradean si vesminte contemporane cu ornamente de inspiratie traditionala, semnate de designer. Costumele populare sunt expuse in dialog direct cu piesele urbane create de Negrau, astfel incat vizitatorii pot urmari atat citarea directa a motivelor, cat si modul in care acestea sunt reinterpretate pentru un context vestimentar actual.
Dorin Negrau este, in acest moment, singurul designer roman inclus in programul evenimentului New York Fashion Week, o prezenta constanta intr-un cadru rezervat unei elite a modei internationale. Stilul sau valorifica elemente din portul traditional romanesc, pe care le readuce in prezent prin tehnologii noi de afisare textila a semnelor si simbolurilor, dar si prin tehnici traditionale realizate in colaborare cu mesteri locali. Prin aceasta combinatie, designerul foloseste vesmantul contemporan ca reper cultural identitar, legat de spatiul de origine, nu doar ca produs de moda.
Proiectul propus de Dorin Negrau pentru expozitia „Din Bihor la New York” isi asuma explicit legatura cu ciclurile vietii si cu imaginarul tesutului, tema prezenta inca din Antichitate, cand confectionarea tesaturilor era asociata cu nasterea Universului, iar tesatorul era raportat la figura demiurgului.
In acest cadru simbolic, tesutul este inteles ca act de creatie, iar suveica devine instrumentul care duce la capat aceasta creatie, imprumutand o parte din sacralitatea ei. Firul, razboiul de tesut, fusul si furca functioneaza, in aceasta logica, ca metafore ale sortii, vorbind despre urzeala lumii, despre firele destinului si despre tesatoarele „sacre” care inchid si deschid la nesfarsit cicluri din viata omului, ale anotimpurilor si ale cosmosului.
Aceste referinte conceptuale sunt completate de biografia personala a designerului, care trimite direct la satul din zona Crisului Negru in care a copilarit.




Amintirile verilor petrecute alaturi de bunica materna, intre firele de canepa puse la topit in vale si apoi la melitat, si ale iernilor petrecute langa talpile razboiului de tesut, cu socala in brate, contureaza un fond de experienta care nu a fost estompat de succesul de la New York. Potrivit prezentarii muzeale, aceasta reusita l-a motivat pe Negrau sa promoveze pe scena vestimentatiei contemporane internationale motivele traditionale din satul natal, din zona Crisului Negru.
Pentru generatiile tinere, designerul a conceput o serie de bluze urbane care preiau motive populare bihorene si le integreaza in piese adaptate vietii cotidiene, suprapuse peste costumul popular realizat de bunica sa, Ana Luchi. Legatura dintre obiectul de moda si costumul de familie este marcata si in expozitie, unde vizitatorii pot urmari provenienta motivelor, traseul lor de la camasile si poalele traditionale pana la textilele imprimate sau broderiile de pe hainele urbane.
Traseul expozitional este construit ca o incursiune cromatica si evolutiva a semnelor traditionale de-a lungul vaii Crisului Negru, pornind din Husasau de Tinca, din zona de campie, si urcand spre satele conservatoare din subzona etnografica Rosia–Pietroasa, de unde au fost identificate motivele cusute de Ana Luchi, bunica designerului.
Expozitia va putea fi vizitata in sala Irina Nicolau din MTR in perioada 11 decembrie 2025 – 18 ianuarie 2026, de miercuri pana duminica, intre orele 10.00 si 18.00, fiind inchisa lunea, martea si in zilele de sarbatoare legala.