Skip to content

In aceasta noapte “Troienele”, regia Andrei Serban, pe scena dupa 45 de ani, in direct de la La MaMa, New York. Link in articol

In perioada 5-15 decembrie, la New York, are loc “The Trojan Woman Project Festival”. Pe scena Teatrului “LaMaMa”, artisti din Cambodgia, Kosovo si Guatemala se vor alatura numelor cunoscute din productia originala “Troienele” realizata in urma cu 45 de ani de regizorul Andrei Serban. Artistul a onorat invitatia fostei lui studente de la Columbia, Mia Yoo, care de cativa ani a preluat conducerea teatrului dupa disparitia lui Ellen Stewart si care a venit cu ideea sa celebreze aniversarea de 100 de ani de la nasterea ei, cu acest spectacol.

Puteti urmari acest spectacol aici, transmisia incepe in jurul orei 2 am, ora Romaniei.

 “Troienele” sunt un mod de a trai bucuria diversitatii si de a aduce impreuna oameni diferiti si povestile care i-au inspirat

Spectacol al anilor ’90, acesta a scris o pagina importanta in teatrul roamnesc, in perioada cand Andrei Serban era director al Teatrului National. A fost inceputul schimbarii spre un alt tip de teatru, cel eliberat de constrangeri ideologice. “Troienele” a fost reluat in 2013 pe scena Operei Nationale din Iasi, intr-o noua montare in care regizorul a lucrat cu solistii operei, inclusiv cu directoarea Beatrice Rancea, care in prima montare facea rolul dansul fetei inecate.

“Trilogia antica” montata de Andrei Serban in 1971 la Teatrul “La MaMa”, a primit recunoastere internationala

Ellen Stewart, directorul companiei de teatru experimental „La MaMa”, l-a invitat in 1971 cu o bursa Ford, la New York. Acolo a regizat spectacolul „Trilogia antica”, pentru care a obtinut cateva premii Obie (Off-Broadway Theater Awards), precum si alte premii internationale. Spectacolul a fost motorul care a demarat cariera sa internationala si a fost in peste 20 de festivaluri din intreaga lume.

Trilogia lui Serban este realizata din spectacolele “Medeea”, “Electra” si “Troienele” nascute in urma cu patru decenii.

“Medeea” era un colaj din Seneca si Euripide, in limbile latina si greaca veche, “Electra” era cea mai simbolica dintre montarile artistului si cea mai personala (era la Paris in timpul repetitiilor cand a aflat vestea mortii mamei lui) si astfel multe imagini din spectacol erau legate de speranta.

“Mama Ellen” asa cum o numea Serban l-a ajutat pe acesta in montarea Troienelor. La vremea respectiva nu stia ca avea sa devina spectacolul cel mai popular din istoria Teatrului “LaMaMa”, cu care trupa va circula prin toata America, si nici ca 20 de ani mai tarziu va fi jucat si de actorii romani care, la randul lor, aveau sa il duca in turnee pe doua continente.

Odata cu premiera din 18 octombrie 1974, a fost inaugurata si sala noua special aleasa pentru Troiene. Spatiul era lipit de teatru, era intr-o stare deplorabila atunci cand a fost descoperit si a fost dat spre inchiriere cu 1 dolar. Fundatia Ford s-a oferit sa-l renoveze si sa-l amenajaze si este folosit si in ziua de azi. De-a lungul timpului a gazduit numeroase spectacole, fie ale trupei, fie ale altor companii de peste ocean, si este locul in care Peter Brook a aratat “Conferinta pasarilor”.

 Andrei Serban este unul dintre cei mai cunoscuti regizori de teatru si opera din lume.

S-a nascut la Bucuresti in 1943 si este absolvent al sectiei regie din cadrul IATC (Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica), clasa Radu Penciulescu in anul 1968. A debutat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt si s-a intors in Bucuresti, la Teatrul Bulandra unde a montat remarcabil tragedia shakespeariana “Iulius Cezar”.

In 1971 a emigrat in Statele Unite ale Americii, dupa ce a fost invitat de Ellen Stewart, directoarea companiei „La MaMa”, la New York. A revenit in Romania in 1990 ca director general al Teatrului National din Bucuresti (1990-1993) unde a pus in scena „Trilogia antica”, spectacolul care a revolutionat teatrul romanesc ca abordare scenica.

Andrei Serban a montat in Romania: „Purificare” de Sarah Kane (2006, Teatrul National din Cluj), „Don Juan in Soho” de Patrick Marber (coproductie a Teatrului National din Cluj si Teatrului „Radu Stanca”), „Lear” (2008, Teatrul Bulandra, cu o montare inedita, distributia fiind exclusiv feminina),  „Strigate si soapte” (2011, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca), „Ivanov” de A.P. Cehov (2011, Teatrul Bulandra), „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht (2014, Teatrul Bulandra), „Car(o)usel (2015, Teatrul Bulandra), „Mult zgomot pentru nimic” (2017, Teatrul de Comedie) si recentele spectacole de la Teatrul Bulandra, din 2018: “Richard III” si “Zadarnicele chinuri ale dragostei”.

Intre spectacolele de opera montate de regizorul roman se numara: „Evgheni Oneghin” (1980, a marcat debutul ca regizor de opera la Welsh National Opera din Cardiff, reluata pe scenele lumii la Nancy, Seattle, Lyon sau Venetia), „Turandot” (1984, Covent Garden; 2009, Kennedy Center din Washington), „Norma” (1985), „Fidelio” (1986), „Ingerul de foc” (1991), „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti (1995, Chicago, Opera Nationala din Paris, Opera Bastille din Paris; 2014 si 2016, Opera Nationala Romana din Iasi; 2017, Opera Nationala Bucuresti), „Oedipe” de G. Enescu (1995), „Puritanii” (1997), „Italianca in Alger” (1998), „Indiile Galante” de J. Ph. Rameau (2003, Opera „Garnier” din Paris; 2012, Opera Nationala Romana din Iasi), „Othello” de G. Verdi (1993, 2004), „Manon” de Jules Massenet (2007, StaatsOper din Viena), „Faust” de Ch. Gounod (2005), „Vaduva vesela” de Franz Lehar (2016, Opera Nationala Bucuresti).

Citește în continuare