Skip to content

Ziua Nationala a Republicii Austria: un omagiu Paul Celan si un emotionant cor de baieti, printre evenimente

Pana pe 8 noiembrie, Ambasada Austriei la Bucuresti si Forumul Cultural Austriac Bucuresti marcheaza Ziua Nationala a Republicii Austria (26 octombrie) si 25 de ani de apartenenta a acesteia la Uniunea Europeana printr-un program cultural online de evenimente artistice, disponibile in mod gratuit: concertul corului de baieti „Wiener Sängerknaben”, cel mai cunoscut cor de baieti din lume, expozitii de caricatura, satira si lucrari apartinand lui Paul Celan, un film queer din cadrul Festivalului international de film queer ART200 si performance-uri de dans contemporan ale coregrafei Dagmar Dachauer.

Cel mai cunoscut cor de baieti din Viena concerteaza pentru publicul roman

Intre 24 si 26 octombrie, cele mai frumoase tinere voci ale Vienei vor canta pentru publicul roman, intr-un concert online al corului de baieti „Wiener Sängerknaben”. Creat in 1498 de Imparatul Maximilian, „Wiener Sängerknaben” este una dintre cele mai prestigioase institutii culturale austriece. Corul sustine in fiecare an aproximativ 300 de concerte, la care participa aproape jumatate de milion de spectatori din intreaga lume, si canta in fiecare duminica in Capela Imperiala din Viena (din cadrul Palatului Hofburg), conform traditiei de sute de ani.

Corul Vienez de Baieti (Wiener Sängerknaben), este probabil cel mai cunoscut cor de baieti din lume, traditia acestui cor datand din 1498, cand a fost infiintat pentru a fi parte din slujbele religioase de la Palatul Regal. In prezent, corul cuprinde patru echipe distincte – Bruckner, Haydn, Mozart si Schubert – cu  aproximativ 100 de baieti cu varsta cuprinsa intre 10 si 14 ani.

Pentru publicul larg, sunt disponibile deja expozitia de caricatura si satira “Tu, fericita Austrie … deseneaza” si “CELAN 100 – Printre cuvinte”

Din 21 octombrie poate fi vazuta online expozitia de caricatura si satira „Tu felix Austria… zeichne!/ Tu, fericita Austrie… deseneaza!”, realizata de Austria Kultur International (Ministerul austriac al Afacerilor Europene si Internaţionale), care reuneste lucrarile a 38 de caricaturisti austrieci. Aceasta impleteste comentariul politic cu anxietatile si asteptarile, scandalurile si sperantele, dorintele si provocarile legate de momentul aderarii.

De asemenea, publicul poate descoperi online si expozitia „CELAN 100 – Printre cuvinte/ Unter den Wörtern”, realizata cu ocazia Centenarului Paul Celan care se desfasoara la Muzeul National al Literaturii Romane. Expozitia surprinde scurta existenta a poetului, traducatorului si eseistului Paul Celan, parcurgand cele mai importante momente din viata sa, proiectate in contextul istoric.

Celan, un basarabean de origine evreiasca, se numea de fapt Paul Antschel si de-a lungul celui de-al doilea razboi mondial a avut foarte mult de suferit. A fost inchis in ghetou si ca sa-si gaseasca echilibrul a tradus acolo integral Sonetele lui Shakespeare.

Dupa razboi s-a stabilit la Viena pentru putin timp, iar apoi la Paris unde a si incetat din viata (s-a sinucis).  Pentru ca era un vorbitor perfect de germana, in familia sa s-a vorbit numai in germana, multe dintre poeziile sale au fost scrise si publicate la edituri austriece.

A fost unul dintre cei mai buni prieteni ai scriitorului Petre Solomon (un mare traducator din engleza, tatal regizorului Alecu Solomon) care a si scris o carte despre el, Paul Celan – dimensiunea romaneasca, publicata atat in Romania cat si in Franta.

Din 27 octombrie, poate fi vazut filmul „Kater/ Motanul”, in cadrul primei editii a Festivalului international de film queer ART200

Filmul „Kater/ Motanul”, de Händl Klaus a fost recompensat cu Premiul Cancelariei federale austriece pentru Excelenta artistică (2017), fiind considerat unul dintre cele mai puternice filme austriece ale ultimilor ani, „de o mare intensitate si minutiozitate observationala a studiului psihologiei personajelor”, potrivit Die Presse. Filmul va fi disponibil incepand cu 27 octombrie pe www.eventbook.ro.

Filmul prezinta viata lui Stefan (Lukas Turtur) si a lui Andreas (Philipp Hochmair, Premiul de interpretare, Diagonale 2017) impreuna cu motanul lor preferat, Moses. Primul este muzician, iar cel de-al doilea consilier artistic la aceeasi orchestra, fiind inconjurati de un cerc larg de prieteni devotati. Un gest violent neasteptat si inexplicabil zdruncina complet relatia celor doi.

Dansul contemporan este si el prezent in programul dedicat Zilei Nationale a Austriei, cu doua performance-uri semnate de coregrafa Dagmar Dachauer, “Competing for Sunlight” si “The Feline Project”

Intre 26 octombrie si 8 noiembrie, evenimentul dedicat dansului contemporan, „Portret coregrafic Dagmar Dachauer”, va putea fi urmarit in doua spectacole: „Competing for Sunlight” (Luptand pentru lumina soarelui) si „The Feline Project” (Proiectul ‘Felina’). Proiectul de dans aduce noi concepte, tehnici de dans si moduri de realizare a unui astfel de performance. Coregrafa Dagmar Dachauer explica cercetarile sale coregrafice legate de relatia si impactul reciproc intre oameni si natura, atragand atentia, discret dar eficace, asupra provocarilor cu care se confrunta atat mediul inconjurator cat si fiinta umana in raport cu tehnologia.

„Competing for Sunlight” – Ash/Frasin (Austria 2017) reprezinta o serie de scurtmetraje cu scurte istorii personale sau sociale in pasi de dans, in relatie cu anumite specii de arbori, avand trei episoade – „Ash/Frasin”, „Oak/Stejar”, cel de-a treia parte urmand a avea premiera in 2021. Dagmar Dachauer a imaginat acest format la intersectia dintre cinema, dans si ecologie, dupa succesul lui „Treeo – dans pentru o femeie, un barbat si un copac”, recompensat cu Premiul Dioraphte la Festivalul international Cinedans, Amsterdam 2014.

„The Feline Project” pleaca de la un binecunoscut vers din desenul animat muzical „Pisicile aristocrate”, din care coregrafa Dagmar Dachauer chestioneaza fascinatia electronica obsesiva pe care o suscita pisicile in randul utilizatorilor internetului. Conform informatiilor oficiale, in acest performance se intalnesc „stiinta zoologiei, istoria umanitatii, miscarile felinelor, dar si dinamica cinetica a robotilor de uz casnic si de companie care domina din ce in ce mai mult sfera noastra privata”.

Citește în continuare