Skip to content

Trupele Elbow, Radiohead si Nadine Shah dezbat alaturi de guvernantii britanici costurile reale ale Spotify si Apple Music. Mai multi artisti considera ca platformele de streaming ameninta viitorul muzicii.

La o masa rotunda cu Departamentul pentru Digitalizare, Cultura, Media si Sport din cadrul guvernului britanic, artistii Guy Garvey (vocalistul Elbow), Ed O’Brien (chitaristul Radiohead) si cantareata Nadine Shah au ridicat problema muzicii oferite de platformele de streaming ca Spotify, Apple Music, Amazon Music sau Google Play. Din cauza lor, viitorul muzicii in Marea Britanie ar putea fi incert, mai ales pentru trupele la debut sau in curs de afirmare. Motivul principal este legat de faptul ca o mare parte dintre concerte s-au anulat anul acesta, iar sute de mii de artisti, dar si echipele tehnice, au ramas fara niciun venit.

O mare parte din muzica emisa de platformele de streaming este disponibila si gratuit, fara sa fie nevoie de un abonament pre-platit, artistii castiga sume infime pentru distributia melodiilor lor.

Conform surselor citate de SkyNews, artistii primesc aproximativ 16% din suma totala incasata de platformele de streaming, in timp ce casele de discuri ajung la 41% din suma si serviciul propriu-zis la 29%.

Chiar daca de curand Spotify a introdus o functie noua pentru fani care se numeste “tip jar” – un “borcan” virtual unde poti lasa bacsis sub forma de donatie trupelor preferate, artistii nu sunt foarte incantati de optiune, nici publicul, presa subliniind si ea ca platforma de streaming ar trebui sa ofere mai multi bani artistilor, nu sa-i ceara sub forma de donatii de la fani care au si alte modalitati sa isi sustina trupa favorita.

Nici in Romania lucrurile nu stau foarte bine, problema principala fiind numarul mic de subscriberi la platformele de streaming. Mai mult, sursa principala de venit este muzica emisa prin Youtube, nu prin platformele deja cunoscute de streaming.

Si in Romania procentele variaza tot in proportie de 12-30%, iar repartitia veniturilor se face astfel: platformele de streaming dau procentul catre un distribuidor digital, care ii imparte apoi cu artistul sau cu casa de discuri. In cazul casei de discuri, din suma respectiva, ea deduce o parte din cheltuielile cu clipuri, grafica, productie audio, mastering, promo etc.

Exista si platforme ca DistroKid sau TuneCore care sunt alternative pentru distribuitorul digital si pentru care artistii platesc un abonament de distributie. De obicei, acest platforme functionaza daca artistul are multe piese si atunci se poate considera volum.

Citește în continuare