Skip to content

O pictura suprarealista in valoare de 340.000 de dolari semnata Yves Tanguy a fost gasita intr-un cos de reciclare din aeroportul din Düsseldorf

Saptamana trecuta, autoritatile germane au recuperat un tablou suprarealist in valoare de aproximativ 340.000 de dolari dintr-un container de reciclare de pe aeroportul din Düsseldorf din Germania, potrivit Associated Press. Acestea au reusit sa recupereze un tablou semnat Yves Tanguy, uitat de un om de afaceri care calatorea spre Tel Aviv.

Nu se stie cum acesta a reusit sa uite tabloul – o lucrare fara titlu si nedatata a pictorului francez Yves Tanguy – la un ghiseu de check-in cand se imbarca intr-un zbor din Düsseldorf catre Tel Aviv pe 27 noiembrie 2020. Acesta si-a dat seama ca pictura pe care o depozitase intr-o cutie de carton plat, disparuse si, la sosirea in Israel, a contactat imediat autoritatile germane.

Multe dintre lucrarile lui Tanguy, inclusiv aceasta pictura fara titlu, precum si altele mai cunoscute precum „The Ribbon of Excess” (1932), prezinta peisaje onirice presarate cu forme abstracte.

Fundalul lor este adesea plin de nuante reci, cum ar fi albastru, gri si verde, insa, uneori, sunt folosite si culori mai calde. Picturile lui Tanguy sunt semnificativ diferite de alte lucrari suprarealiste si redau continutul mintii subconstiente cu o precizie exagerata.

Desi initial anchetatorii nu au reusit sa localizeze lucrarea, norocul nefericitului iubitor de arta s-a schimbat dupa ce nepotul sau a calatorit din Belgia la Düsseldorf si a depus un raport la sectia de politie locala. Comisarul sectiei a contactat compania de salubrizare responsabila cu supravegherea terminalului aeroportului si au reusit examinarea cu atentie a continutului tomberoanelor de reciclare a hartiei utilizate de responsabilii de curatenie.

Autoritatile germane au returnat lucrarea unui membru al familiei din Düsseldorf.

Potrivit jurnalistilor de la CNN, „detaliile despre cum pictura a ajuns de la punctul de check-in in containerul de reciclare raman neclare”. Aceasta intamplare a salvat una dintre capodoperele suprarealiste ale artistului francez de la distrugerea permanenta.

Yves Tanguy s-a nascut la Paris pe 5 ianuarie 1900 si si-a descoperit adevarata chemare artistica dupa ce a vazut opera lui Giorgio de Chirico in 1923. A fost un artist autodidact, iar in tinerete a fost inrolat in armata franceza, la Lunéville.

In 1927, artistul a avut prima sa expozitie personala la Galerie Surréaliste din Paris, urmand in anul 1928 sa expuna alaturi de artisti celebri precum Jean Arp, Max Ernst, André Masson, Joan Miró si Pablo Picasso la Galerie au Sacre du Printemps din capitala Frantei.

Potrivit publicatiei Artsy, lucrarile lui Tanguy erau „adesea fara orizont, desi unele dintre peisajele sale indica coasta stancoasa din Bretania natala, cu structurile sale neolitice, cat si formatiunile geologice intalnite in excursiile din Tunisia si cele din partea de sud-vest a Americii”.

„Mama, Papa is Wounded!” (1927) este una dintre cele mai impresionante picturi ale lui Tanguy.

Despre aceasta opera de arta care reflecta omagiul adus lui Giorgio de Chirico prin umbre si elemente precum un camp pustiu, o planta solitara sau fum, Tanguy a spus ca a fost o imagine pe care a vazut-o complet in mintea sa inainte de a incepe sa o picteze.

In 1942, pictorul francez a participat in cadrul evenimentului „Artists in Exile” desfasurat la Pierre Matisse Gallery din New York, unde a expus frecvent pana in 1950. In 1947, o lucrare de-a acestuia a fost inclusa in expozitia „Le Surréalisme en 1947” organizata de Andre Breton si Marcel Duchamp la Galerie Maeght din Paris.

O retrospectiva a operei lui Tanguy a avut loc la Muzeul de Arta Moderna din New York, la opt luni dupa moartea sa, pe 15 ianuarie 1955, in Woodbury.

Citește în continuare