Skip to content

Din cauza unor datorii uriase, San Francisco Art Institute vinde o fresca de Diego Rivera pentru 50 milioane de dolari. George Lucas e printre cei interesati sa cumpere fresca

O fresca pictata de Diego Rivera in anul 1931 estimata la 50 de milioane de dolari a aparut pe piata artei, ca urmare a amanarii falimentului San Francisco Art Institute (SFAI) din cauza crizei pandemice. Institutia ar putea vinde lucrarea pentru a se mentine deschisa, insa o serie de artisti si persoane din lumea artei au tras un semnal de alarma privind aceasta vanzare.

Situatia a creat o serie de reactii din partea tuturor, iar reprezentantii San Francisco Art Institute au declarat ca si-ar dori sa infiinteze un consiliu pentru a pastra lucrarea intacta, care sa aiba insa si o componenta financiara si sa le permita sa tina deschisa in continuare institutia cu o vechime de peste 150 de ani. In acelasi timp, o serie de activisti ai artei incearca sa blocheze vanzarea, prin transformarea cladirii intr-un bun de patrimoniu, ceea ce conform legii americane, va impiedica orice vanzare.

Atat terenurile, cat si cladirile si anexele scolii apartin Universitatii din California, care a intervenit deja financiar pentru San Francisco Art Institute, cand scoala urma sa isi piarda campusul Chestnut Street la o vanzare cu executare silita. Acum, San Francisco Art Institute ii datoreaza suma Universitatatii din California, iar ratele se intind pe perioada a sase ani, daca institutul isi doreste revendicarea proprietatii.

In cazul in care suma nu poate fi platita, reprezentatii pierd cladirea, insa se gandesc serios sa ia fresca pictata de Diega Rivera, fiind in lucru deja un studiu de fezabilitate despre cum poate fi mutata aceasta pictura. O prima parte a studiului a prezentat faptul ca fresca artistului mexican a fost intai pictata pe niste panouri, iar modalitatea de prindere a lor va decide complexitatea mutarii muralului.

Cineastul George Lucas ar fi interesat sa cumpere pictura murala pentru Muzeul Lucas de Arta Narativa din Los Angeles, Muzeul de Arta Moderna din San Francisco fiind de asemenea interesat, care a propus varianta de a deveni proprietar al lucrarii, dar aceasta sa fie lasa in campus.

O intrebare valida in lumea artei are legatura cu mutarea efectiva a lucrarii, daca aceasta este posibila sau nu fara a interveni asupra operei de arta. Intrebata de publicatia Los Angeles Times, curatorul si conservatorul de arta Rosa Lowinger, care a mutat cu succes opere de arta arhitecturala la scara larga, inclusiv un mozaic exterior de Bruce Hayes la Houston Methodist Hospital, dar si un mozaic de sticla Millard Sheets conceput pentru o banca din Santa Monica, a spus ca mutarea frescei lui Diego Rivera nu va fi usoara, dar se poate face.

Lowinger a estimat ca un astfel de proiect ar putea dura pana la doi ani si ar putea costa intre 1,5 si 2 milioane de dolari, excluzand orice reparatii care ar putea fi necesare in cladirea din care a fost scoasa pictura murala.

O astfel de mutare a unei opere de arta inseamna si intrebari suplimentare despre modalitatea de transport – care va trebui facut pe verticala, astfel incat sa nu se miste prea mult lucrarea, ceea ce la dimensiunile actuale va fi o provocare. Pentru pozitionarea ei la nivel orizontal, vor fi necesare intarituri suplimentare. De asemenea, peste lucrare va fi nevoie de un strat nou de vopsea care sa protejeze, cel mai des utilizat in astfel de cazuri fiind un tesut japonez care are in componenta un adeziv special. Ajuns la destinatie, indepartarea tesutului nu va provoca daune lucrarii.

Intitulata “The Making of a Fresco Show the Building of a City”, lucrarea lui Diego Rivera prezinta ingineri, asistenti de arta, tehnicieni, sculptori si pe artist, reprezentat de un munictor cu casca intr-o proportie supranaturala, care lucreaza intens la o fresca.

Opera de arta este o fresca in fresca si prezinta arta si munca ca o practica creativa comuna intre indivizii care inconjoara, sustin si finanteaza o opera de arta. Opera este si un exemplu al statutului ridicat pe care artistul l-a atribuit muncitorului industrial.

Pictura murala a fost comandata de presedintele SFAI William Gerstle (1930–1931) si a fost finalizata de Rivera in decurs de o luna, in perioada 1 mai – 31 mai 1931. Lucrarea este semnata si datata in coltul din dreapta jos.

Diego Rivera a fost un membru activ al Partidului Comunist Mexic in perioada 1920-1930. Picturile sale murale au abordat probleme sociale si politice predominante (in special, Revolutia mexicana) si au reprezentat lucratorii si artistii implicati in activitati de importanta sociala sau in pretinse pozitii de putere.

Datorita activitatii politice, prezenta Diego Rivera la SFAI a fost controversata si intens comentata, acesta obtinand viza pentru SUA cu greu, insa institutului a vrut sa dea un exemplu al disponibilitatii scolii de a absorbi controversele de dragul artei.

Diego Rivera (1886-1957) a fost unul dintre cei mai cunoscuti pictori mexicani, care a pictat fresce de mari dimensiuni, cunoscute in istoria artei ca Renasterea Murala Mexicana. Stilul simplu si coloritul viu al lucrarilor lui Diego Rivera au fost mult influentate de arta si cultura azteca, de frescele Renasterii italiene, precum si de intalnirea cu Picasso. Artistul a facut picturi murale in Mexico City, Chapingo, Cuernavaca, San Francisco, Detroit, New York City.

Citește în continuare