Skip to content

(exclusiv) Dorin Negrau, singurul designer roman din programul New York Fashion Week: „Greselile apar ca sa te ajute sa devii mai exigent cu tine.”

Nascut in Transilvania, Dorin Negrau a debutat la inceputul anilor ”90 printr-o aparitie la Saptamana Modei de la Bucuresti. Creeaza piese vestimentare aflate la limita dintre ready-to-wear si haute couture in care imbina designul modern si materiale diafane cu motive si broderii traditionale romanesti inspirate din locuri neasteptate: carpete, stergare sau jachete barbatesti.

A iesit in afara tarii cu un design in care imbina coerent prezentul si traditia romaneasca, iar asta i-a deschis portile New York Fashion Week. Din 2014 este prezent anual la cel mai important eveniment de moda din lume unde a fost remarcat de presa, cumparatori si public deopotriva pentru autenticitatea pieselor vestimentare si a conceptului pe care il reinventeaza de fiecare data.

Pe covorul rosu si in reviste, rochiile i-au fost purtate de Jennifer Lopez sau Alessandra Ambrosio in SUA si de cele mai premiate actrite din Romania la Gopo, Uniter sau TIFF.

Creatiile Dorin Negrau sunt vandute in Europa, in lanturile de magazine si in boutique-uri dedicate designerilor din SUA, Maroc, Brazilia, Franta, Germania, Rusia, Tarile Baltice, Orientul Mijlociu si Asia.

Prezenta la New York Fashion Week a influentat numerosi alti designeri cu renume sa ii „imprumute” ideile de imprimeuri romanesti: Tory Burch, KTZ sau Anna Sui sunt cativa dintre ei.

Pe langa moda si o linie de cosmetice, Dorin a creat costume de teatru – „Doua liniute” in regia Liei Bugnar – si film – „Tipografic Majuscul” regizat de Radu Jude si „Dragoste 2. America” de Florin Serban.

In 2021 Dorin Negrau este inclus pentru a 12-lea oara in cadrul New York Fashion Week, s-a adaptat pandemiei printr-o defilare de moda digitala filmata la Muzeul Taranului Roman din Bucuresti, in conditii de siguranta. O puteti urmari mai jos.

Sa reusesti sa prezinti in cadrul New York Fashion Week de atat de multi ani incontinuu este o realizare extraordinara in sine. Cu atat mai mult in timpul pandemiei. Cum ai intrat in sistemul Saptamanii Modei si cat de greu este sa te sustii in fiecare sezon intr-o piata atat de schimbatoare? 

Cred ca am avut sansa mea sa fiu remarcat si acceptat de catre agentia IMG, sa intru intr-un sistem organizat si care sa ma reprezinte. Am cochetat inainte cu ideea de a fi parte in sistemul Saptamanii Modei de la Berlin, avand in spate un istoric bogat de client din Germania. Dar mi-au trebuit 2 ani sa realizez si sa accept invitatia de a face parte din familia IMG la New York.

Nu a fost si nu este usor sa te reinventezi in fiecare sezon intr-o piata matura dar bineinteles ca au fost si greseli iar greselile apar ca sa te ajute  sa devii mai exigent cu tine.

Cum a fost adaptarea prezentarii la mediul online? Cum ai gandit defilarea video?

Primul sezon online a fost in septembrie anul trecut si recunosc ca am fost extrem de relaxat si poate neincrezator dar cred ca tocmai toate acestea au contribuit la un succes din toate punctele de vedere deoarece publicul era acolo online si astepta dupa un lockdown nedorit. Daca in primul sezon online mi-am dorit sa arat locul si interioarele in care s-a nascut si dezvoltat arta traditionala romaneasca, in acest sezon am dorit sa evidentiez eleganta si limbajul broderiilor de Gorj dar regasite si in alte culturi din Balcani.

Cum a decurs filmarea in conditiile de pandemie, coordonata de la distanta?

Un proiect este de succes daca lucrezi cu o echipa de profesionisti  valoroasa si care sa cunoasca bine brandul. Si care intuiesc bine ceea ce  doreste sa transmita designerul prin acel proiect.

Ce a inspirat colectia si care este poveste motivelor traditionale folosite? Care este povestea colectiei?

Colectia reinterpreteaza motivele traditionale de pe sumanul schileresc barbatesc din zona Gorj. Dezvoltata si reinterpretata cu mesterii populari din zona Tismana intr-o maniera diafana si feminina, colectia rescrie  povestea migratiei acestor motive in Balcani.

Cum era de obicei atmosfera la Saptamana Modei, ce crezi ca lipseste acum?

Bucuria si placerea de a te revedea cu prietenii si profesionistii de peste tot din lume din industria modei, cu siguranta ne va lipsi tuturor.

New York Fashion Week  in aceasta perioada trece prin modificari majore de la o noua denumire si pana la faptul ca a fost prima saptamana a modei care a anuntat numai showuri online. Cu siguranta vom resimti multe noutati in sezoanele urmatoare.

Care este prima amintire pe care o ai din cadrul saptamanii modei?

Prima amintire este stresul pe care l-am avut ca nu voi reusi sa atrag suficienta audienta pentru cele 400 de locuri ce le aveam disponibile si faptul ca ulterior agentul de PR mi-a marturisit ca a trebuit de fapt sa inchida usa pentru un numar mult mai mare de spectatori care confirmasera prezenta si nu mai aveau loc in sala.

Care a fost reactia publicului american la colectiile tale si la ADN-ul romanesc pe care il infuzezi constant in creatiile moderne?

Colectiile au fost de fiecare data asteptate si bine primite in showurile de presa. In primul sezon, a fost mai greu pentru agentul de vanzari sa promoveze colectiile care aveau broderiile colorate, aspect care s-a schimbat radical in sezoanele urmatoare si colectiile care au urmat.

Cum vezi viitorul lumii modei? 

Moda s-a reinventat si readaptat la toate schimbarile intervenite in viata noastra ceea ce cred ca se va intampla si acum. Dupa aceasta perioada cu lipsa de evenimente si socializare, cred ca omul va dori sa straluceasca  poate mai mult decat inainte, poate mai cumpatat pentru inceput dar cu siguranta va fi mai glamouros.

Cum s-a simtit pandemia, ai fost mai inspirat, ai muncit mai mult? Cum te-ai adaptat si cum vei lucra pe viitor?

Pandemia m-a ajutat sa ma regasesc, m-a ajutat sa am mai mult timp pentru  a finaliza proiectul meu de suflet: un centru traditional de conectare la viata simpla in care  se va putea lua contact cu artele mestesugului traditional dar si cu o viata simpla relaxata lipsita de tehnologii sufocante.

Ce sfaturi ai da unui tanar designer care aspira sa aiba un brand stabil si un viitor in aceasta industrie?

Sa nu renunte niciodata daca intr-adevar crede in visul lui si sa fie constient ca va avea nevoie de reinventare in fiecare sezon indiferent de succesul colectiei anterioare.

Daca ar fi sa iti fii recunoscator tie si sa iti multumesti tie pentru ceva, din parcursul profesional sau personal, pentru ce ar fi?

Sunt recunoscator educatiei si mostenirii spirituale pe care am primit-o si o primesc inca de la viata si care m-au ajutat sa raman integru intr-o lume fascinanta, aflata intr-o continua schimbare si provocare.

Creatiile lui Dorin Negrau sunt disponibile pe site-ul oficial.

Citește în continuare