Skip to content

FITS 2021. Regizorul si dramaturgul Alexandra Badea revine de la Paris pe scena festivalului cu spectacolul “De cealalta parte a lumii”, bazat pe o poveste care incepe de la incendiul de la Colectiv. Spectacolul se poate vedea astazi la Sibiu, iar maine si marti in online.

La Teatru National Radu Stanca din Sibiu, Alexandra Badea a montat de curand “De cealalta parte a lumii”, un spectacol road-trip teatral, un spectacol initiatic la sfarsitul caruia personajele isi recapata puterea de a actiona si de a schimba ceva in ele si in exterior. Povestea incepe cu Iris, personajul care si-a pierdut prietenul in incendiul de la Colectiv si se lasa antrenata la Viena de intalnirea cu o fata enigmatica Zoé, cu care pleaca intr-o calatorie cu rulota prin Europa.

De-a lungul unei calatorii dintr-un spatiu autonom in Austria unde descopera luptele politice ale unor activisti ecologisti, precum si noi concepte ideologice care nasc discutii inflacarate, in Franta unde petrece un timp intr-o tabara de refugiati si se indragosteste din nou, in Irlanda unde intr-un centru de protectie pentru femei vulnerabile ajuta o lucratoare romanca in dificultate sa se intoarca in Romania, Iris trece printr-un proces de transformare. Confruntandu-se cu personaje excentrice si ascultand povestile lor de viata iesite din comun, ea isi gaseste in sfarsit un raspuns la intrebarile ramase in suspensie si capata din nou curajul sa dea un sens actiunilor sale.

La conferintele FITS moderate de criticul de teatru Octavian Saiu, acesta mentioneaza cum pentru Alexandra Badea, “cealalta” – “celalalt” inseamna o nevoie de a acoperi un teritoriu pe care altii il lasa sa ramana necunoscut.

Alexandra Badea

“Aveam nevoie sa inchei partea asta in care m-am preocupat de probleme dureroase ale Europei si sa trec intr-o zona putin mai linistita, o zona pe care eu o definesc practic si deschid un alt ciclu in lucrul meu. La un moment dat mi-am dat seama ca folosim cuvinte foarte pretioase, cum este “constructie europeana” si mi s-a parut intotdeauna ca aceasta constructie nu se poate face fara a vedea ce a fost in spate si complicitatea pe care noi am avut-o si ca romani, si ca francezi, de oriunde ne-am afla si mi se parea important sa vedem care sunt specificitatile fiecarei zone, utopiile de astazi,” a povestit Alexandra despre spectacolul “De cealalta parte a lumii”.

Interesul cercetarii a fost mai degraba in zona de ecologie, feminism si refugiati, desi spectacolul nu se incadreaza la teatru documentar. “Am vrut sa cunosc oameni care la nivel local fac lucruri foarte mici, dar care duc la gandul ca se mai poate construi ceva in acest spatiu. Noi am lucrat cu trei orase – Dublin, Viena si Ljubljana, iar ideea era ca eu si cu o parte dintre actori sa mergem in aceste orase si sa vedem zonele pe care statul le-a abandonat. (…) Voiam sa vad cum aceste zone lasate in abandon sunt insufletite de oameni din organizatii, ONG-uri sau alte structuri. Nu am putut sa-i intalnim in viata lor reala si sa ii vedem asa cum o fac zi de zi pentru ca nu am putut sa calatorim, insa ne-am vazut virtual,” mentioneaza Alexandra la conferintele FITS.

“Simteam nevoia sa calatoresc altfel dupa pandemie”, spune Alexandra, insa totodata “M-a interesat sa vad cum aceste fragmente de realitate pot sa genereze un material fictional. Este o invitatie ca o calatorie a proiectului pe care am inceput-o cu Franta, insa o sa vreau sa-l dezvolt si la nivel european si la nivel mondial”, a adaugat regizoarea.

Din distributie fac parte Oana Branzan/Gabriela Pirliteanu, Ioana Cosma, Ali Deac, Horia Fedorca, Alexandru Malaicu, Fabiola Petri, Cristina Ragos, Arina Ioana Trif, Cendana Trifan, Stefan Tunsoiu, Iustinian Turcu si Marius Turdeanu, iar scenografia este semnata de Cosmin Florea, cu muzica originala de Claudiu Urse.

Spectacolul face parte din stagiunea Teatrului National Radu Stanca din Sibiu. In timpul festivalului, acesta se joaca fizic duminica, 22 august 2021, de la ora 16.00, insa este disponibil si in format online in zilele urmatoare. Detalii complete despre programul spectacolului “De cealalta parte a lumii” aici.

Alexandra Badea este in acest moment una dintre cele mai puternice voci regizorale si artistice din Franta. Este absolventa a UNATC (Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica “I.L. Caragiale” din Bucuresti) sectia regie teatru, clasa profesorului Valeriu Moisescu si regizor asociat al Teatrului National “La Colline” din Paris. Dupa terminarea facultatii a primit invitatia lui George Banu de a studia la Centrul International de Studii Teatrale de la Sorbona.

Alexandra are dubla cetatenie romano-franceza, iar la ceremonia de naturalizare a fost o fraza care i-a atras atentia si a urmarit-o mai apoi: “incepand de la acest moment, trebuie sa va asumati trecutul acestei tari, cu partea de glorie si cu punctele de umbra.”

“Pe mine partea aceasta cu punctele de umbra m-a marcat, prima reactie a fost sa spun ca “nu pot sa-mi asum colonizarea”. De atunci a inceput un ciclu care se incheie acum, dupa aproape patru ani in care am stat intr-o perioada de documentare si cercetare in care am studiat toate masacrele si nenorocirile din acea perioada.”

Plecand de la capitole putin tratate in istoria Frantei, Alexandra Badea a dezvoltat o trilogie al carui prim volum, “Points de non-retour [Thiaroye]” a fost pus in scena in 2018 la Théâtre National de la Colline, iar al doilea volum, “Points de non-retour [Quais de Seine]”, a fost prezentat la Festivalul de teatru de la Avignon in 2019, urmand ca ultima parte sa fie pusa in scena in ianuarie 2022.

“Trilogia are un fel de corespondenta in Romania cu un spectacol pe care l-am facut acum cativa ani, “Perfect compus”, in care m-am ocupat de trecutul umbros al Romaniei cercetand pogronul de Iasi din 1941”, povesteste Alexandra Badea la conferintele FITS.

“Pe mine ma intereseaza cum spatiul politic interfereaza in spatiul intim si cum individul se poate construi pornind de la aceasta distrugere care s-a facut in spatiul public, in societatea din care vine, in istorie”.

Citește în continuare