Skip to content

Maestrul Stefan Caltia va expune 15 lucrari de pictura si grafica la Galeria AnnArt din Bucuresti. Primul albastru utilizat in lucrarile sale era inspirat din ochii bunicii Eudochia.

Galeria AnnArt isi incheie programul expozitional al anului 2021 cu o expozitie dedicata pictorului Stefan Caltia cu titlul „Albastru de Hotar”.

Curatoriata de Vladimir Bulat, expozitia va fi deschisa publicului, cu intrare libera, in perioada 7 decembrie 2021 – 6 ianuarie 2022, de marti pana vineri, intre orele 13:00 – 19:00 si sambata intre orele 11:00 si 16:00.

„Albastru de Hotar” face referire la inspiratia pe care o aduce satul natal Sona in intreaga opera a maestrului Stefan Caltia. Vor fi expuse 15 lucrari de grafica si pictura, din perioade creative diferite.

Cei doi poli cronologici ai expozitiei sunt prima jumatate a anilor ‘70, „Dulgherul” fiind cea mai veche lucrare inclusa in selectie, alaturi de lucrari dintre cele mai recente, precum „Margine de sat”, realizata de Stefan Caltia in 2021.

Curatorul Vladimir Bulat a explicat, despre utilizarea albastrului ca laitmotiv in titlul expozitiei: „Cand am ajuns la Sona, mi-a sarit in ochi albastrul-siniliu al casei familiei Caltia. Acel albastru era de fapt nuanta cerului, pe care-l aveam de-asupra capului. Dintr-un anumit unghi am constatat ca intreaga fatada cu ancadramentul portii cu tot, pareau a fi un decupaj spre imensitatea aceasta a firmamentului. Apoi am vazut restul satului, pe indelete, la pas, dupa care am admirat si casa unei matusi defuncte, casa stramutata din satul Ucea aici, in gradina casei vechi, cea parinteasca, a lui Stefan Caltia; ambele erau imbracate tot intr-un albastru intens, mai inchis. Este culoarea care afirma ceea ce am putea numi conventional, transilvanitatea rurala a romanilor – marca distincta a unui teritoriu organizat si locuit, contopit in diversitatea cu neputinta de concurat a naturii. „

Expozitia are vernisaj marti 7 decembrie, intre orele 16 – 20, prilej cu care se va lansa si un catalog al expozitiei, tiparit in editie restransa si in conditii grafice aparte.

Potrivit eseului cinematic„Albastrul lasat printre noi”, primul albastru utilizat de maestrul Caltia era albastrul profund din ochii bunicii Eudochia a artistului.

De la bunica Eudochia, domnul Caltia isi aminteste cum a invatat despre cum ar trebui sa ocroteasca natura si animalele salbatice. Bunica ii spunea: „Vedeti ca trebuie sa vina randunelele, sa deschideti geamul la grajd ca sa intre. Sau sa nu omorati broastele. Sau serpii. Bunica stia plantele, animalele si insectele pe o raza de 15 kilometri.”

Obiceiurile invatate si descoperite in copilarie aveau sa il formeze si sa lase amprenta asupra fiecarui tablou dar si asupra filozofiei de viata pe care o transforma adesea intr-un activism pentru o lume mai simpla, mai prezenta si mai conectata cu natura. 

Intr-unul din interviurile acordate, vorbeste despre cum, in perioada copilariei sale nu exista conceptul de mers duminica la gratar. In schimb, oamenii se imbracau frumos si mergeau pe jos sau cu carutele pe camp unde inflorisera bujorii sau sa adune muguri de brad si plantele pentru leacuri. Sau pur si simplu, oamenii plecau sa se bucure de natura. Maestrul isi aduce aminte cum parintii le dadeau teme de competitie intre ei: cine face cel mai frumos buchet de flori: „Parintii nostri, cand ne scoteau la plimbare, duminica, ne dadeau teme asa frumoase de „competitie”: ia sa vedem cine face cel mai frumos buchet de flori! Timpul si lumea se scurgeau altfel… Era si timp, era si lume!”

Unul dintre cei mai importanti pictori romani contemporani, Stefan Caltia este apreciat la o cota exceptionala de catre colectionarii de arta din Romania si nu numai. 

Elev, la Timisoara, al profesorului Julius Podlipny, a studiat apoi pictura la Bucuresti, cu maestrul Corneliu Baba, fiind la randul sau profesorul multor generatii de studenti la Universitatea Nationala de Arte din capitala. 

Fiind preocupat de pastrarea lumii traditionale, artistul descrie in lucrarile sale frumusetea locului romanesc reimaginat in nuante reci si fundaluri gri si bucuria prezentului, plasandu-si personajele inspirate din universul imaginatiei si al copilariei intr-o continua calatorie si intr-o serie de salturi, sarituri si zboruri.

O mare parte din patrimoniul artistului a fost inspirata de satul Sona din Tara Fagarasului in care a copilarit, a crescut, unde continua sa traiasca. Mai jos puteti urmari un documentar in care maestrul Caltia spune povestea pasiunii pentru albastru.

Citește în continuare