Skip to content

Inginerii de la MIT au construit un aeroplan care zboara fara motoare, elice sau parti mobile. Prototipul inspirat de Star Trek ar putea schimba viitorul aparatelor de zbor.

Inginerii de la Institutul de Tehnologie Massachusetts au construit un aeroplan care zboara fara motoare sau elice. Prototipul ar putea schimba viitorul aparatelor de zbor. Design-ul aeroplanului a fost proiectat de Steven Barrett, profesor asociat, specializat in aeronautica la MIT si a fost inspirat de navele zburatoare ale universului SF Star Trek.

Barrett a observat cum navele din Star Trek par silentioase, lipsite de motoare si elice, astfel a inceput sa gandeasca un model de aparat de zbor care sa fie propulsat prin forte alternative. 

Condusi de Barrett, inginerii de la MIT au produs primul prototip functional al unui aeroplan lipsit de turbine sau elice care se bazeaza pe vantul ionic pentru a zbura.

Aeroplanul zboara datorita vantului ionic sau mai exact a circuitului de ioni produsi pe suprafata acestuia care genereaza o forta destul de puternica incat asigura un zbor continuu.

In urma cu 9 ani, Barrett a inceput sa caute un sistem de propulsie pentru aparatele de zbor care sa nu foloseasca elice sau turbine. Astfel a ajuns la vantul ionic, cunoscut si ca electroaerodinamica, un principiu al fizicii care descrie o forta care strabate un electron pozitiv si unul negativ. Prin design-ul si functionalitatea sa, prototipul nu utilizeaza combustibili fosili si nu polueaza, in acelasi timp asigura un zbor silentios. 

Aeroplanul ar putea schimba viitorul aeronavelor si avioanelor de astazi si inseamna un prim pas catre zboruri mai silentioase si mai prietenoase fata de mediul inconjurator.

”Experimentul nostru a deschis noi orizonturi pline de posibilitati neasteptate in ceea ce priveste aeronavele. In viitor, acestea vor fi mult mai silentioase, mai simple din punct de vedere mecanic si nu vor mai produce emisii care polueaza atmosfera”, a declarat profesorul Barrett pentru site-ul MIT.

Prototipul cantareste peste 2,2 kilograme si are o circumferinta a aripilor de 5 metri la care se adauga fire de sarma subtire incarcate cu electroni cu sarcina electrica pozitiva. In acelasi timp, in zonele inferioare ale aripilor se afla fire similare care sunt incarcate cu electroni cu sarcina negativa.

Echipa de la MIT a colaborat alaturi de experti electricieni pentru a crea un sistem de alimentare a zborului prin electricitatea creata de electroni, astfel aeroplanul se autosustine.

Pe fuzelajul aeroplanului a fost montat un grup de baterii litiu-polimer care sunt alimentate de tensiunea ce formeaza forta de zbor. Ideea fost conceputa de echipa de la MIT impreuna cu profesorul David Perreault si a grupului sau de cercetare electronica. Bateriile furnizeaza energie electrica de 40.000 de volti si incarca la randul lor firele de sarma cu electroni pozitivi si astfel creeaza un circuit care se autosustine.

Daca forta generata produce suficienti volti, atunci ar putea alimenta propulsia unui aparat de zbor de mici dimensiuni. Pentru aeronavele de mari dimensiuni se crede ca ar fi imposibil sa fie propulsate prin vantul ionic care sa ofere in acelasi timp un zbor continuu. 

Echipa de la MIT a facut in ultimii ani mai multe teste care au dus la prototipul functional de astazi care ar putea zbura pe distante mari folosind vantul ionic.

Testele au avut loc in sala de sport ale centrului de atletism MIT, iar aeroplanul a ajuns sa aiba un zbor continuu de pana la 60 de metri, distanta maxima a salii. Echipa de ingineri a repetat testul cu acest prototip de mai multe ori si au obtinut rezultate similare de fiecare data, astfel au ajuns la concluzia ca un astfel de aparat poate produce o forta destul de puternica pentru un zbor sigur si neintrerupt.

Barrett spera ca in viitor avioanele si aeronavele sa fie lipsite de turbine si elice, astfel incat zborul sa fie mult mai placut si mai silentios. Rezultatele sale sunt un prim pas in aceasta directie.

Intre timp, o echipa italiana a creat primul iaht aerian din lume care va naviga in curand pe cer si pe mare cu zero emisii de dioxid de carbon. Simultan, va fi produsa si prima serie de masini zburatoare ASKA.

Citește în continuare