Skip to content

Damien Hirst va arde cateva mii de picturi unice achizitionate de colectionarii sai in cadrul unei expozitii deschise in aceasta toamna in Londra. Dintre cei 10.000 de cumparatori, aproape jumatate au optat pentru distrugerea operelor de arta.

Damien Hirst urmeaza sa arda mii de picturi create in ultimii ani intr-un proiect care va demara luna viitoare si care priveste arta ca o moneda de schimb.

Cunoscut drept cel mai bogat artist din Marea Britanie in 2020, cu o avere estimata la peste 315 milioane de lire sterline, Hirst va distruge lucrarile in cadrul galeriei sale din Londra.

Pentru acest proiect va utiliza 10.000 de picturi cu buline create in 2016, care au fost vandute cu pretul de 2.000 de dolari fiecare. In plus, fiecare pictura unica este unica, avand propriul sau titlu si propriul NFT (non-fungible token) care i-a fost atribuit.

Cumparatorilor li s-a oferit optiunea de a pastra NFT-urile sub forma digitala sau de a le schimba pentru opera de arta fizica. Intr-un interviu acordat publicatiei The Art Newspaper, Hirst a declarat: „Colectionarul… nu le poate pastra pe amandoua. Acest schimb este un proces unidirectional, asa ca alegeti cu atentie.”

Dupa ce toate lucrarile au fost vandute intr-un timp scurt, colectionarilor li s-a oferit un termen limita pentru a-si exprima optiunea in privinta lucrarii achizitionate. Pana acum, 4.180 de persoane au ales sa-si schimbe NFT-ul cu o lucrare de arta fizica, 5.820 optand pentru a-si pastra NFT-urile, potrivit Heni, o companie de tehnologie care se concentreaza pe piata de arta. Termenul limita pentru decizia asupra destinului lucrarii este miercuri, ora 15:00.

Ulterior, toate lucrarile fizice revendicate vor fi distruse pe rand, zilnic, in cadrul galeriei lui Hirst din Londra, incepand cu 9 septembrie si pana in octombrie cand are loc cel mai important targ de arta european – Frieze.

Proiectul lui Hirst, intitulat The Currency, a fost descris de artist drept un „experiment interesant. Este o instalatie, intr-adevar, dar la scara globala… Implicarea tuturor face parte din proiectul The Currency. Este la fel de mult despre miscarea obiectelor, cat si despre obiecte.”

Hirst a declarat, in interviul acordat The Art Newspaper, ca si-a propus sa abordeze ideea artei ca o moneda de schimb si ca un magazin al bunastarii. Proiectul exploreaza limitele artei, al monedei de schimb si al intersanjabilitatii acestora: „Nu este o coincidenta faptul ca guvernele utilizeaza arta pe monede si bancnote. Ei fac asta pentru a ne ajuta sa credem in bani. Fara arta, e greu pentru noi sa credem in orice.”

Pentru Hirst, care a devenit popular in anii ’90 prin instalatii de mari dimensiuni cu animale moarte, ideea explorarii capitalismului dus la extrem in arta nu este deloc noua. 

Una dintre cele mai cunoscute creatii a lui Hirst se numeste „Pentru dragostea de Dumnezeu” si a fost expusa in 2007 sub forma unei sculpturi a unui craniu uman din secolul al XVIII-lea care a fost turnat in platina si incrustat cu 8.601 diamante. Ulterior, a fost vanduta cu 50 de milioane de lire sterline, devenind una dintre cele mai pretioase opere de arta contemporana din toate timpurile.

In 2008, in timp ce lumea intreaga traversa o criza economica severa, Hirst a vandut 287 de lucrari din atelierul lui direct catre casa de licitatii Sotheby’s pentru pretul de 111 milioane de lire sterline. 

Mai jos puteti afla povestea carierei lui Hirst dar si cele mai recente stiri legate de expozitile lui neobisnuite si de punctul de vedere asupra criptomonedelor in lumea artei.

Damien Hirst, 30 de ani de dominatie pe scena artistica.

Damien Hirst domina scena artistica mondiala inca de la inceputul anilor ’90 prin instalatii de arta, sculptura, pictura si arta conceptuala. Fiind inconjurat constant de controverse in legatura cu inspiratia imprumutata sau furata de la diversi artisti, drumul lui Hirst a inceput intr-un cartier marginas din Leeds unde a fost arestat de doua ori pentru furt din magazine. 

Dupa o copilarie agitata, Damien excela la orele de desen si arta din scoala generala fiind propulsat de profesorii sai pentru burse la cele mai bune colegii si universitati de profil din Marea Britanie. Desi a fost refuzat in repetate randuri la Goldsmith in Londra, artistul nu s-a dat batut pana cand nu l-a convins pe decanul facultatii de Arta Fina sa ii adore colajele neobisnuite pe care le crea.

Dupa cativa ani petrecuti ca muncitor in constructii si angajat la morga, Hirst a inceput sa isi defineasca universul creativ prin teme precum credinta, medicina, religie, bogatie, moralitate si estetica. 

A fost pionier in organizarea expozitiilor si evenimentelor de arta in hale din suburbiile Londrei si isi cauta cu interes sponsori si galeristi care sa ii sustina creatiile. Instalatiile de arta socau fie prin aparenta simplitate precum cutii de carton vopsite sau prin expunerea evidenta a unor scene macabre – o vitrine de sticla cu ciori care se hraneau dintr-un animal mort. 

Genul acesta de lucrari controversate au atras atentia dealerilor de arta si l-au transformat pe Damien intr-o vedeta a artei contemporane. A redefinit limitele instalatiilor de arta pe care le gasiti in muzeele din toata lumea.

Este unul dintre cei mai bogati artisti britanici din toate timpurile. Detine recordul mondial pentru cea mai mare suma stransa intr-o licitatie a unui artist contemporan cu 198 de milioane de dolari intr-o singura zi.

Cea mai scumpa lucrare a lui Damien Hirst a fost vanduta cu 17 milioane de dolari in 2007. „Lullaby Spring” consta intr-o vitrina dispusa ca un tablou pe perete care include mii de bucati din bronz in forma de pastile colorate menite sa redea o viziune unica a ciclului vietii si al felului in care trecem prin viata.

Daca sculptura – in special seria Natural History – i-a adus o reputatie importanta in primii ani de viata, pictura a jucat intotdeauna un rol esential in opera lui Hirst: „Am avut o idila cu pictura toata viata mea, chiar daca am evitat-o. Am avut o poveste de dragoste cu pictura. Ca tânar artist, reactionezi la context, la situatia ta. In anii ’80, pictura nu prea era calea de urmat,” spune artistul.

Inceputa dupa un proiect ambitios de sculptura, Treasures from the Wreck of the Unbelievable, a carui realizare a durat 10 ani, seria Cherry Blossoms marcheaza intoarcerea artistului la munca solitara in atelierul sau. Hirst redescopera placerea exaltanta de a picta si de „a se scufunda in tablouri si de a le blatui complet de la un capat la altul”. El lucreaza la mai multe pânze in acelasi timp, revenind constant la unele pe care le pastreaza aproape, la luni de zile dupa ce au fost finalizate. Dupa ce a dedicat trei ani intregi acestei serii, Hirst a terminat seria Cherry Blossoms in noiembrie 2020:

„Pandemia mi-a oferit mult mai mult timp pentru a trai cu tablourile, pentru a le privi si pentru a fi absolut sigur ca totul este terminat,” a marturisit Hirst.

Citește în continuare