Skip to content

Un posibil ou Fabergé a fost gasit pe yachtul de 300 de milioane de dolari al unui oligarh rus, confiscat de autoritatile americane. Fabergé a creat 69 de oua, fiecare valoreaza intre 10 si 15 milioane de dolari. 

In cadrul Forumului de Securitate de la Aspen, Lisa Monaco, Procuror General Adjunct al SUA, a prezentat sanctiunile aduse impotriva Rusiei ca urmare a razboiului pornit impotriva Ucrainei. Printre masuri se numara si confiscarea unuia dintre cele mai spectaculoase yachturi din lume, cunoscut drept superyacht datorita dimensiunii impresionante – Amadea.

Lisa Monaco a declarat ca printre cele mai interesante lucruri descoperite pe Amadea este un ou Fabergé: „Am gasit lucruri foarte interesante… am recuperat un Fabergé – sau ceea ce se crede ca este un ou Fabergé – pe unul dintre aceste yachturi si totul devine din ce in ce mai interesant.”, referindu-se la un yacht parcat momentan in San Diego Boy dupa ce a navigat din insulele Fiji luna trecuta. 

Yachtul, identificat de reporteri ca fiind Amadea, a fost subiectul unor controverse in presa internationala deoarece apartine unui oligarh rus aflat in cercul de apropiati ai presedintelui rus Vladimir Putin. 

Este vorba despre Suleiman Kerimov, unul dintre cei mai bogati rusi si unul dintre sustinatorii financiari ai lui Putin din prima sa campanie electorala, din anul 2000, care l-a ajutat sa fie ales la conducerea Rusiei. Yachtul Amadea este estimat la peste 300 de milioane de dolari.

Procurorul general al SUA a declarat ca nu se stie momentan daca oul Fabergé descoperit este unul autentic insa daca se dovedeste acest lucru, ar putea fi extrem de valoros. In acelasi timp, un oligarh cu o avere de 11 miliarde de dolari nu ar avea de ce sa detina un Fabergé fals, mai ales ca se cunoaste faptul ca miliardarii rusii detin in colectiile lor private o mare parte din capodoperele de arta „pierdute” ale istoriei artei.

Tony Faber, autorul cartii „Fabergé’s Eggs: the Extraordinary Story of the Masterpieces That Outlived an Empire” sustine ca bijutierul Fabergé a creat pana la 69 de oua dintre care 50 au fost realizate in mod exclusiv pentru Familia Imperiala a Romanovilor.

In prezent, sunt inventariate numai 43 dintre cele 50 de oua Fabergé ale Familiei Imperiale. Faber considera ca bijuteria descoperita de procurorii americani ar putea fi unul dintre cele sapte piese care lipsesc din colectia regala.

Cea mai recenta aparitie a unui ou imperial a fost in 2014 cand a fost achizitionat de un colectionar de piese din aur la pretul de 14.000 de dolari. Planuia sa il topeasca pentru a-l transforma in alte bijuterii dar dupa ce a fost analizat de un expert, a fost identificat drept un ou Fabergé original. Ulterior, valoarea acestuia a fost estimata la 33 de milioane de dolari.

Pana in prezent, recordul detinut de o licitatie publica a unui ou Fabergé (se considera ca majoritatea au fost achizitionate in vanzari private) este al unei bijterii vandute in 2007 pentru 18,5 milioane de dolari.

Desi autoritatile americane nu au dezvaluit pana la aceasta ora fotografii cu oul Fabergé confiscat in San Diego, chiar si daca ar fi o bijuterie de dimensiuni reduse, se estimeaza ca ar valora intre 10 si 20 de milioane de dolari.

Ouale Fabergé au devenit o reprezentare idealizata a conceptelor de „lux” si „opulenta” incepand din secolul al XIX-lea cand Imparatul Rusiei i-a cerut bijutierului Peter Carl Fabergé sa creeze o astfel de bijuterie drept cadou pentru sotia sa, Imparateasa Maria. Ulterior, a devenit o traditie a Familiei Imperiale a Romanovilor, fiind realizate la cel mai inalt nivel de maestrie atins de bijutieri pana acum.

In 1885, tarul Alexandru al III-lea i-a cerut bijutierului sau, Carl Fabergé, sa creeze un cadou pe care sa il poata oferi tarinei, cu ocazuia sarbatorilor pascale. Bijutierul a create atunci oul imperial: un ou din email alb, care se deschide si scoate la iveala un galbenus din aur. Acesta putea fi deschis, iar in interiorul sau se afla o replica in miniature a coroanei imperial si un pandativ sub forma de ou, realizat dintr-un rubin. Aceste doua surprize din ou s-au pierdut de-a lungul anilor.

Tarina Maria Feodorovna a fost atat de incantata de cadou, incat tarul a decis ca in fiecare an sa existe o traditie – cate un ou imperial create special pentru tarina de Carl Fabergé cu ocazia sarbatorilor pascale.  Carl Fabergé a primit libertate totala de creatie, cu o singura conditie – fiecare ou sa aiba in interior o surpriza. Prin urmare, incepand cu 1885, in fiecare an, Casa Fabergé livreaza familiei imperiale, de Pasti, un ou-surpriza. Dupa moartea lui Alexandru al III-lea, in 1894, traditia a fost pastrata de succesorul lui, tarul Nicolae al II-lea. Acesta a comandat anual cate doua oua – unul pentru mama sa, Maria, si un altul pentru sotia sa, Alexandra.

Cu trecerea anilor, ouale imperiale Fabergé au ajuns sa fie celebre in intreaga lume. Au fost expuse pentru prima oara publicului din intreaga lume la Expozitia Universala din 1900, organizata la Paris.

Dupa acel an, atelierul lui Carl Fabergé a inceput sa primeasca comenzi de oua similare de la clienti privati, precum Ducesa de Marlborough, familia Rothschild sau Alexander Kelck, un aristocrat rus care comanda de-a lungul anilor sapte oua Fabergé pentru sotia sa.

Bijutierul crea anual schite ingenioase pentru oua. Carl Fabergé era cel care crea conceptul, il desena, iar bijutierii casei sale erau cei care lucrau efectiv micile capodopere. Surprizele din interiorul oualor erau fascinante: o replica in miniatura a unui palat imperial, o replica a trenului transsiberian, o lebada mecanica, dar si o replica a trasurii folosite la ceremonia incoronarii lui Nicolae al II-lea. La aceasta din urma bijutierii au lucrat vreme de 15 luni.

Anul trecut a avut loc una dintre cele mai importante expozitii cu oua Fabergé din istoria Muzeului Ermitaj, cel mai important muzeu rusesc si unul dintre cele mai importante la nivel mondial.

Anul acesta, Hotelul Ritz din Londra a lucrat cu bijutierii de la Fabergé pentru a crea un meniu special pentru perioada sarbatorilor pascale. Este vorba despre un ou de ciocolata servit in cadrul restaurantului decorat cu stele Michelin.

Citește în continuare