Skip to content

A aparut Romanian Alternative Music Map, o harta care centralizeaza trupele alternative de-a lungul timpului. Cosmin Ionescu (Overground Music): „Mi-as dori ca artistii care se regasesc acum pe harta si nu mai canta sa faca si efortul de a-si face oficial muzica disponibila pe streaming”

La inceputul lunii septembrie, Overground Music a prezentat o harta locala a muzicii alternative, Romanian Alternative Music Map. Primita cu reactii pozitive de fani si trupe deopotriva, dar mai ales de cei care nu mai canta acum in formatiile mentionate pe harta, produsul creat este o pagina de istorie muzicala recenta, un cadou asteptat si apreciat de cei pasionati de muzica, nu doar de fani ai muzicii romanesti. 

In descrierea oficiala, acest poster este ca un tribut adus scenei alternative romanesti, punctand „speram ca vazandu-ne toti eroii la un loc ne va inspira pe noi toti sa spunem mai multe povesti despre ei – am adunat peste 200 de nume mai mici sau mai mari, in diverse grade de existenta”.

Harta este disponibila la vanzare aici, si se vinde sub forma de poster 50x70cm, fiind un Poster Art Print imprimat pe hartie cu proprietati de arhivare Hahnemühle Photo Matt Fibre. Harta este imprimata cu cerneala pe baza de pigment prin tehnologie giclée, iar produsul vine  cu o pereche de manusi din bumbac pentru manevrare in siguranta.

Urban.ro a stat de vorba cu Cosmin Ionescu, co-fondator Overground Music, initiatorul proiectului Romanian Alternative Music Map (RAMM).

Cand si cum a aparut proiectul?

Totul as zice ca a inceput cand am descoperit superbul poster „Alternative Love Blueprint” creat de studioul Dorothy din Londra, iar asta se intampla prin vara lui 2019. Apoi mi-am tot pus intrebarea – dar de ce n-ar merita si scena alternativa romaneasca un astfel de tribut? De ce n-ar strange cineva toate numele mai cunoscute si mai putin cunoscute din alternativul autohton si sa le puna pe un poster frumos? Dar cum ar putea arata așsa un poster? 

Si uite-asa, din intrebare in intrebare, cam un an si ceva mai tarziu (era toamna lui 2020) am inceput sa ma joc intr-un soft de grafuri si sa desenez inceputul structurii a ce avea sa devina Romanian Alternative Music Map – mintindu-ma pana in ultima clipa ca lucrez doar la un „proof of concept”(n.red. ansamblul unor demonstratii despre fezabilitatea unui concept) si altcineva, la un moment dat, o sa faca toata cercetarea necesara. Ei bine, stim cu totii ce s-a intamplat dupa aia (zambeste).

Cum a luat forma unei harti?

Cei de la Dorothy, in posterul lor, au plecat de la schema electrica a unui radio cu tranzistori pe care au desenat apoi zeci de ani de istorie a muzicii alternative occidentale, cu vreo 300 de nume – sunt cumva grupati tematic artistii respectivi, dar accentul acolo cade clar pe componenta estetica. Initial, ma gandisem la o abordare similara – chiar am corespondat un pic cu ei, sa vad in ce masura ar fi dispusi sa licentieze design-ul sau ceva de genul acesta. 

Pana la urma, cautand inspiratie pentru design, am descoperit ca imi placeau foarte tare grafurile care mapau retele sociale, se pretau foarte bine la a fi prezentate intr-un mod placut ochiului. Apoi, intr-un soft care ma ajuta sa fac exact asta, am inceput sa adaug nume de trupe. Pentru legaturi, mi s-a parut interesant sa fie marcate de oameni care au cantat si intr-un loc, si in altul – pentru ca scena e alcatuita, la urma urmei, din oameni. 

Apoi, practic, a urmat o perioada de cateva luni de zile in care am tot adaugat artisti si formatii ca noduri in retea, pe care le interconectam apoi cu toate celelalte noduri. Spre final am folosit si functia de aranjare automata pe care o avea softul respectiv, si dupa cateva incercari, am ajuns in linii mari la asezarea pe care o are si acum RAMM, scotand frumos in evidenta cateva clustere.

Cine este echipa din spatele proiectului?

Principalul om de nadejde a fost Alexandra Tianu, graphic designer, care a creat intreg conceptul grafic si a tradus foarte ordonat, elegant si asezat schita mea initiala care era mai degraba rudimentara si destul de confuza. Ea a avut rabdarea de fier sa prelucreze zeci de ture de feedback, mai ales acolo unde erau artisti noi de adaugat – ceea ce de multe ori insemna redesenarea unei bune parti din structura hartii. Nici nu vreau sa stiu prin cate experimente si variante a trecut pana sa ajungem acolo unde suntem azi – sunt sigur ca nu am vazut decat o mica parte din toate variantele intermediare pe care le-a avut RAMM.

Cum a decurs cercetarea propriu-zisa?

Am plecat de la propria mea memorie de fan si mergator la concerte de vreo 15 ani, apoi am trecut prin colectia mea de CD-uri, am continuat pe Discogs (este o resursa absolut minunata), si am rafinat cu detalii adunate din arhivele site-urilor No3, CZB si Muzici si Faze. 

Cel putin No3 a fost un proiect minunat de blogging muzical care a surprins o buna parte din scena alternativa romaneasca prin 2010. Apoi am apelat si la cativa cunoscuti din industrie, mai mult pentru feedback general decat pentru cercetare. Am constatat ca oamenii mult mai usor reactioneaza la ceva ce exista deja, decat mi-ar raspunde mie la intrebari de arheologie muzicala cu o finalitate incerta. Acum, avand in maini prima versiune, o putem considera un punct de plecare.

In textul de prezentare a hartii, mentionati ca acesti muzicieni sunt eroi. De ce aceasta asociere?

Am folosit perspectiva de fan – cred ca toata povestea asta de fapt e un fel de „labour of love”(n.red.: demonstratie de dragoste) plecat de la fanul care inca exista in mine, desi lucrez in industria muzicala de niste ani deja. Si aici nu ma raportez atat la eroi in sensul de idoli, ci mai degraba prin prisma admiratiei pe care o port pentru acesti oameni care au stors apa din piatra seaca si au inventat un intreg ecosistem – iata, pe harta apar peste 220 de nume – acolo unde putea foarte bine sa nu fie nimic. 

E o munca enorma, cu ani de sacrificii facute din pura pasiune pentru muzica si pentru actul artistic. Daca faceam „harta trupelor de alternativ care isi castiga existenta din asta” ar fi iesit un poster mult mai mic, si oricum nimeni nu castiga bani din asta la inceput. E mult DIY (n.red.: do it yourself, lucru de unul singur), multa incapatanare, mult „caram-cantam-caram-cantam”, mult venit cu bani de-acasa. N-am cum sa nu admir asta. Asa ca da, pot spune ca datorita acestor eroi avem noi acum toata muzica asta numai buna de-ascultat la un click pe Spotify (zambeste).

Cum ai descrie muzica alternativa romaneasca, cu lentila acestei harti?

Uite, continuand ideea de mai devreme cu Spotify-ul, in cercetarea pe care am facut-o mi-am dat seama ca o buna parte din muzica reprezentata pe harta nu se mai poate asculta nicaieri. CD-urile sau casetele sunt out-of-print de multi ani, pe streaming nu exista pe nici o platforma, cel mult mai gasesti niste melodii piratate pe Youtube la calitatea indoielnica de acum 10-15 ani. E trist si frustrant, si mi-as dori ca artistii care se regasesc acum pe harta sa faca si efortul de a-si face oficial muzica disponibila pe streaming – se poate in ziua de azi cu un efort minim. 

Chiar daca trupele nu mai exista, chiar daca poate nu li se mai par creatii relevante pentru prezent, ele reprezinta – toate – o parte din istoria muzicala a alternativului romanesc. Ar fi mare pacat sa se piarda definitiv. Asadar ca sa-ti raspund la intrebare, e cam ca o biblioteca din Antichitate – multe carti s-au pierdut in timp, stim ca au existat pentru ca alte carti supravietuitoare fac referire la ele, dar probabil nu le vom mai putea citi niciodata.

Care este cel mai neasteptat feedback pe care l-ati primit pentru aceasta harta?

Cumva speram, dar nu ma asteptam sa provoace chiar atatea ecouri printre fani, pare ca e genul de lucru pe care-l asteptau multi oameni fara să fie neaparat constienti de asta. Lucrul asta ma bucura foarte tare, ca am reusit sa cream un obiect fata de care oamenii sunt incantati si ca am deschis o conversatie. 

Apoi, desigur, au fost multi fani si artisti care ne-au atras atentia ca unele nume nu apar. Unele absente nu sunt mai mult decat scapari accidentale pe care mi-as dori sa le indreptam la o eventuala varianta ulterioara. Dar mai e o discutie aici – cum si unde delimitam genurile muzicale? Increngaturi intregi de artisti nu apar pentru ca i-am vazut mai degraba apartinand scenei metal sau scenei rap. Am putea sa ne apucam la un moment dat sa trasam șs acele harti, ar putea fi interesant, dar si mai tare mi-as dori ca exercitiul nostru de acum sa-i inspire pe altii sa faca ei asta.

Ce alte surprize mai pregatiti pentru public la Overground Music in aceasta toamna?

Pentru noi, in primul rand, probabil niste odihna dupa o vara intensa.  In rest, multi dintre artistii nostri pregatesc piese noi, suntem gata sa anuntam in curand pre-comenzile pentru alte cateva lansari de vinil, si urmeaza si o colectie noua de merchandise in magazinul nostru online. 

Citește în continuare