Skip to content

Un tablou vandut acum cateva zile de o casa de licitatie la Berlin este o lucrare de Kandinsky furata de la Muzeul National din Varsovia in 1984. Oficialii polonezi cer returnarea lucrarii

Publicatia The Art Newspaper anunta ca o pictura in acuarela semnata de Wassily Kandinsky care a fost vanduta la inceputul acestei saptamani de casa de licitatii Grisebach din Berlin face obiectul unei dispute despre provenienta lucrarii. Oficialii ministerului polonez al culturii sustin ca lucrarea abstracta, care a fost vanduta pentru suma de 387.500 de euro, este aceeasi care a fost furata de la Muzeul National din Varsovia in 1984.

Lucrarea „Untitled” (1928) a fost achizitionata la licitatie de Muzeul National din Varsovia in 1982 dintr-o colectie privata. In 1984, lucrarea a fost prezentata la expozitia Concepte de spatiu in arta contemporana, de unde a fost furata. Lucrarea vanduta acum la licitatie are inca sigiliul Muzeului National din Varsovia – un indicator clar al originii sale – care a fost pastrat pe spatele tabloului. Lucrarea figureaza inca din 1985 intr-un raport de arta furata.

Dupa ce a fost gasita in catalogul de licitatii al casei Grisebach, ministerul polonez al culturii a trimis o solicitare politiei din Varsovia pentru inregistrarea picturii in baza de date a Interpolului cu opere de arta furate. Publicatia The Art Newspaper mentioneaza ca oficialii ministerului si ambasadei Poloniei la Berlin i-au cerut lui Grisebach sa retraga tabloul Kandinsky de la vanzarea din 1 decembrie, oferind documentatie detaliata cu privire la opera de arta furata.

Mai mult, notele de catalog pentru vanzare, publicate pe site-ul casei de licitatii, confirma ca lucrarea se afla in colectia muzeului din Varsovia in perioada „aprox. 1965-1983”. De asemenea, se precizeaza ca lucrarea a fost pastrata ulterior intr-o colectie privata din SUA, si a fost atribuita vanzarii Grisebach de catre filantropul german Maren Otto din Hamburg, care a cumparat-o in 1988 de la Galerie Thomas din München.

Vicepremierul polonez Piotr Glinski explica pentru The Art Newspaper ca acesta nu este primul caz in care Grisebach a vandut un tablou care a fost furat din Polonia. In 2011, vanzarea de catre casa de licitatii a picturii „Negress” (1884) de Anna Bilińska a fost oprita datorita interventiei Ministerului Polonez al Culturii si Patrimoniului National si a diplomatilor polonezi. Pictura a fost apoi retrocedata Poloniei in 2012.

Ministerul polonez al culturii considera tranzactia efectuata cu buna stiinta de Grisebach ca fiind lipsita de etica si contrara standardelor care ar trebui sa se aplice pietei internationale de arta.

Subiectul tablourilor furate apare recurent in presa internationala. In 2020, Muzeul Singer Laren din Olanda s-a transformat in Muzeul Virtual al Artei Pierdute prin intermediul unei expozitii interactive in care vizitatorii erau rugati sa ajute la gasirea unor capodopere care au disparut sau au fost furate de-a lungul timpului.

Expozitia a fost inspirata de furtul unui Van Gogh de pe peretii galeriei Singer Laren. A fost unul dintre cele mai mari jafuri artistice ale anului 2020.

In luna martie 2020, la inceputul lockdown-ului, hotii au spart muzeul Singer Laren si au furat unul dintre cele mai valoroase peisaje pictate de Van Gogh: „Gradina Parsonaje din Nuen, primavara” (1884).

La cateva luni dupa furtul care a socat autoritatile locale si internationale si a deschis o ancheta care s-a extins la nivel european, au aparut cateva fotografii cu tabloul furat. A fost pozat langa o editie recenta a ziarului New York Times pentru a arata ca imaginea este de actualitate si ca persoana care a surprins imaginea se afla in posesia lucrarii.

Citește în continuare