Skip to content

Interviu Romina Tazloanu, cofondatoare Dressingz „Problema in fashion este evidenta – supraconsumul si supraproductia au un impact devastator asupra mediului, cauzand risipa si poluare. Modelul circular bazat pe refolosire / revanzare este o solutie necesara, sustenabila”

Startup-ul romanesc de tehnologie care vrea sa extinda ciclul de viata al articolelor fashion de lux si sa le faca accesibile pietei mass-market, Dressingz, tocmai a lansat  o campanie de finantare pe platforma de crowdfunding Rōnin.

Compania doreste sa obtina o finantare de 500.000 de euro care sa sustina eforturile actuale de crestere, evaluarea curenta a afacerii fiind de 3,5 milioane de euro.


Pentru urban.ro, Romina Tazloanu, cofondatoare Dressingz, explica ideea acestui business in contextul actual al pietii, precum si detaliile initiativei de finantare.

De unde ideea unui business de moda circulara?

Sa faci din pasiune un business, este ideal, insa nu doar pasiunea pentru moda m-a adus aici, ci si dorinta de a construi un business care sa aiba un impact semnificativ in comunitate, sa rezolve o problema reala. Problema in fashion este evidenta – supraconsumul si supraproductia au un impact devastator asupra mediului, cauzand risipa si poluare, modelul circular bazat pe refolosire / revanzare fiind o solutie necesara, sustenabila.

Se consuma mai mult ca in anii trecuti?

Absolut. Cumparam cu 400% mai mult ca acum doua decenii, dar purtam cu 38% mai putin. Cata risipa se produce? Imaginati-va ca in fiecare secunda, undeva in lume, continutul unui camion plin de haine este aruncat sau ars. Aceasta situatie este cauzata in special de fast-fashion, si mai nou ultra-fast-fashion, care au transformat radical industria modei, si din pacate nu in sensul pozitiv.  Se produc colectii saptamanal, iar unele site-uri de ultra-fast-fashion ajung sa introduca zilnic zeci de produse noi.

Poate fast-fashion-ul sa devina sustenabil?

Conceptul fast-fashion nu este compatibil cu ideea de sustenabilitate, dat fiind faptul ca produsele sunt din start concepute sa aiba o durata de viata foarte mica, tocmai pentru a incuraja achizitiile extrem de frecvente, sustinute de supraproductie, generand apoi multa risipa.

Apreciez faptul ca unele branduri de fast-fashion au inceput sa faca eforturi pentru a deveni mai sustenabili – atat din perspectiva materiale, cat si proiecte de circularitate – insa nu toate articolele se pot reutiliza, nu pot avea o valoare de revanzare. In plus, daca volumul si procesele de productie fast-fashion raman neschimbate, nu poate fi vorba de sustenabilitate pe termen lung. Este si unul dintre motivele pentru care noi ne-am indreptat atentia catre moda premium, al doilea fiind dorinta de a democratiza accesul la moda de lux, posibilitatea de a accesa produse de calitate premium, la preturi rezonabile.

Deci nu acceptati fast-fashion in platforma?

Acceptam in mod limitat si branduri fast-fashion deoarece mi s-a parut oarecum ipocrit sa promovam miscarea circulara si sa interzicem revanzarea anumitor branduri pe platforma. Am creat insa o categorie separata, numita Mall, unde sunt articole de la branduri mass-market foarte atent selectionate de catre expertii Dressingz, acceptand evident numai produse extrem de bine intretinute, de regula din gama premium a brandurilor respective, produse care pot bucura un nou proprietar.

Care este piata careia va adresati?

Piata globala de pre-own este in continua expansiune, astazi estimata la 182 mld euro, cu o crestere YOY de 18%, conform Global Data. Piata de pe-owned in Europa este estimata la 18 mld euro. Noi ne-am uitat cu atentie la piata din CEE, aproximata la 2 mld Euro, deoarece stim ca utilizatorii de aici au un mare apetit pentru branduri, pentru moda de lux, care insa este prohibitiva pentru marea majoritate. Am constatat ca optiunile de lux pre-owned in regiune – globale sau locale – sunt limitate si vin cu anumite frictiuni pentru utilizator. Utilizatorii din aceasta zona au un profil mai aparte, sunt late adopters ai modei circulare de lux, si au nevoie de si mai multa siguranta, consiliere si suport, atunci cand vine vorba de lux pre-owned. Optiunile actuale vin cu probleme legate de risc de autenticitate, logistica/ proces de retur inexistent, lipsa serviciului de asistenta personalizat sau confidentialitate zero.

Platforma Dressingz este conceputa pornind de la aceste probleme ale consumatorului si adreseaza aceste bariere, cu o strategie bazata pe diferentiatori relevanti, intr-o piata cu un bun potential, dat fiind apetitul pentru branduri al balcanicilor, accesibilitatea limitata a acestor branduri de lux si ritmul de adoptie al trendurilor globale in materie de fashion.

Prin ce e diferita platforma Dressingz de restul initiativelor pe aceeasi nisa?

Pilonii pe care am construit brandul Dressingz sunt: Autenticitate, Experienta si Parteneriate Circulare. Spuneam ca am adresat concret problemele pe care le au consumatorii, mai ales cei in CEE. Nevoia de siguranta, de confirmare a autenticitatii este critica, motiv pentru care am pus foarte mare accent pe controlul calitatii si autenticitatii produselor. Am atras expertiza de top in domeniu, suntem parteneri cu firma Luxury Appraisal and Authentication, din US. Apoi, ne-am concentrat pe experienta, adresand problemele critice pe care le au azi utilizatorii, cum ar fi returul si serviciul de asistenta si suport personalizat, inexistente pe platformele globale. Asiguram suport personalizat si in plus, oferim si serviciul Concierge pentru cei care au timpul limitat: preluam produsele, le fotografiem, le listam, le promovam, le livram cand sunt cumparate, iar clientul primeste banii in cont.

Un diferentiator strategic sunt parteneriatele cu brandurile de fashion, un pilon important in strategia noastra de scalare.

Cum functioneaza aceste parteneriate?

Am construit Dressingz ca un ecosistem circular, in care, pe langa vanzatori si cumparatori, am atras si branduri de fashion, branduri care inteleg ca sustenabilitatea nu mai e o optiune – Paris Green Deal este o reconfirmare – si fac deja pasi in directia asta. Prin aceste parteneriate, brandurile de fashion sustin moda circulara acordand utilizatorilor Dressingz care fac revanzare diverse recompense, gen vouchers, invitatii, exclusivitati. Avem deja cateva parteneriate incheiate, cu branduri precum Murmur, Sartro Bespoke, Alina Cernatescu, Depot96, Paisi, Amalin, Atu Body Couture si altii.

Dincolo de sustenabilitate, care este nevoia consumatorului pe care Dressingz o rezolva?

In primul rand, solutia Dressingz aduce un upgrade important in garderobele iubitorilor de fashion, ale celor care apreciaza moda de calitate, brandurile de designer, pana acum inaccesibile din cauza barierei de pret. Astfel, democratizam accesul la moda de lux, aducand in platforma articole de la branduri premium, in stare impecabila, care se vand cu pana la 90% reducere! Dincolo de pret, vorbim si de sortiment. Iubitorii de fashion pot accesa articole speciale, piese vintage, de colectie, sau pur si simplu articole pe care si le-au dorit, care nu mai sunt disponibile in magazine, dar le pot gasi in garderoba altui utilizator. In paralel, raspundem si la nevoia utilizatorilor care doresc sa isi elibereze garderobele de haine pe care nu le mai folosesc si sa isi recupereze o parte din investitia facuta in articolele respective. Rezultatul? Mai mult spatiu, mai multi bani.

Care sunt rezultatele dupa primul an?

Avem o tractiune buna, am atins niste obiective importante, cum ar fi atragerea unui numar important de utilizatori in platforma si un inventar impresionant de produse listate. Mergem spre 4000 de utilizatori, cu 8000 de produse incarcate si o valoare a inventarului activ de aproape 1 milion de euro. Ne propunem sa acceleram atragerea de noi utilizatori, prin strategia noastra foarte bine adaptata nevoilor clientilor si atractivitatea parteneriatelor din ecosistemul Dressingz.

 

Cat ati investit si ce finantare urmariti mai departe?

Am ridicat in urma cu un an si jumatate o investitie de 300,000 de euro, cu care am construit platforma la cele mai inalte standarde din punct de vedere performanta, securitate si experienta a clientului. De asemenea, am construit echipa, atragand profesionisti si experti in zonele cheie ale businessului, precum Tech, Produs, Customer Support si am investit in constructia brandului, in initiative de crestere a notorietatii si credibilitatii brandului.

Mai departe, urmarim sa ridicam o investitie de 500,000 euro pentru 14% din business, avand ca obiectiv in primul an sa atingem 11.000 de utilizatori. Investitia va fi directionata catre tech, pentru noi dezvoltari, feature-uri inovative si automatizari, urmarind sa optimizam procesele si sa oferim o experienta si mai buna utilizatorilor. Ne vom extinde echipa, pentru a fi bine pregatiti pentru scalare si vom investi in marketing, pentru consolidarea brandului, educatie si adoptie a modei circulare de lux, prin diverse activitati tactice online si offline.

De ce ati ales Ronin ca partener pentru campania de crowdfunding?

Am ales Ronin din mai multe motive, incepand cu oamenii care reprezinta Ronin, expertiza lor, deschiderea si intelegerea viziunii noastre, dar si datorita modelului lor de business. Ronin s-a implicat activ in tot procesul de pre-listare, oferind suport si consultanta pe planul de business, si de asemenea facilitand parteneriate importante pentru Dressingz. Colaborarea cu ei se va extinde si post-listare, avandu-i alaturi ca si consultanti pe diverse arii ale business-ului. Tichetul lor minim de investitie de doar 100 eur, pentru clientii retail, este foarte interesant. Eu personal m-as bucura foarte tare sa avem, pe langa investitorii strategici, si investitori retail. Fie ca sunt actuali sau viitori utilizatori Dressingz, ii asteptam alaturi de noi, si in pozitia de investitor, pentru a sustine impreuna  misiunea Dressingz: de a face din moda circulara un nou modus operandi si a deveni destinatia pentru moda circulara de lux din CEE.

Care este viziunea Dressingz?

Moda sustenabila pre-loved in garderoba fiecarui iubitor de moda.

Citește în continuare