Skip to content

Interviu. Andreea Diac, actrita romanca de la Londra care a lucrat la The Power, Star Wars: The Rise of Skywalker, Indiana Jones 5, Mission Impossible: Dead Reckoning: „Creeaza-ti propriile proiecte, scrie, implica-te in proiecte studentesti, studiaza metoda de actorie a celor pe care ii admiri. Si creeaza-ti un arsenal de aptitudini.”

Andreea Diac este o actrita romana care a facut facultatea la Iasi, dar care sta la Londra si lucreaza mult in strainatate. In portofoliul ei se afla “The Hard Way” (Netflix), seria tv “The Power” (Amazon Prime), Star Wars: The Rise of Skywalker (Disney) sau “Indiana Jones 5”, “Rebecca”, “The Witches”, “The Little Mermaid”, “Boys in the Boat”, “Ted Lasso”, “Mission Impossible: Dead Reckoning”.

In conversatia de mai jos aveti multe indicii indirecte despre drumul pe care-l poate face un actor la inceput de drum in strainatate: de la roluri care amintesc de origina ta natala la implicarea in partea de productie, ca “picture double”, job care iti asigura accesul la lumea celor in Liga Mare, intelegi cum functioneaza mecanismele, iti faci contacte si, mai ales, ii vezi la munca pe cei mai mari actori si regizori ai lumii.

Cum ai luat decizia sa te muti la Londra, nu ti-a fost teama ca va trebui sa faci o meserie care se bazeaza pe puterea cuvantului, doar ca o vei face in alta limba decat cea natala?

Decizia nu am luat-o peste noapte. Gandul s-a nascut in timp. Mi-a luat ceva ani sa fac pasul decisiv, dar am stiut de ceva vreme ca vreau sa plec. Teama nu mi-a fost pentru ca eram deja foarte sigura pe cunostintele mele de limba engleza. De mica am inceput sa invat limba engleza, fara sa-mi dau seama, doar uitandu-ma pe CARTOON NETWORK. Mai degraba am avut emotii legate de accent. Eram hotarata sa scap de accentul est european, sa ajung la un accent RP (received pronunciation). Inca lucrez la asta.

 Ce-au zis ai tai cand au aflat ca vrei sa pleci?

Mama m-a sprijinit intotdeauna in toate deciziile importante. Inainte sa ma mut in Londra, m-am mutat din Iasi, orasul meu natal, in Bucuresti unde am trait 5 ani . Dar aveam deja 25 de ani cand am facut acest pas si cred ca mama a avut incredere in judecata mea. A fost timpul sa zbor din cuib. Daca am un regret, e ca nu am facut-o mai devreme.

A fost grea adaptarea in Londra? De cata vreme esti acolo?

M-am mutat in 2017, imediat dupa referendum (Brexit), deci am deja 6 ani de cand traiesc aici. In primul an mi-a fost greu sa ma acomodez, pe o parte era dorul de casa, familie, prieteni, cultura, pe de alta parte obstacolele ce tin de stabilirea intr-o tara straina. Dupa primul an lucrurile deja au devenit mai usoare, mi-am gasit locul, l-am cunoscut pe partenerul meu, care e englez… acum Londra e acasa pentru mine.

Ce proiecte ai facut de cand esti in Londra?

Din multe puncte de vedere a trebuit sa o iau de la capat, cand m-am mutat aici. In primii ani m-am ocupat de lucruri ce tin mai mult de management… contul de Spotlight, headshots, showreel, agent. Apoi au inceput sa vina si proiectele.

Am filmat “The Hard Way” (Netflix), seria tv “The Power” (Amazon Prime), Star Wars: The Rise of Skywalker (Disney). Si intre proiectele pe actorie, am avut oportunitatea sa lucrez ca “picture double”( traducere libera “dublura de actor”) in productii ca “Mission Impossible: Fallout”, “Star Wars: Rise of Skywalker”, “Indiana Jones 5”, “Rebecca”, “The Witches”, “The Little Mermaid”, “Boys in the Boat”, “Ted Lasso”, “Mission Impossible: Dead Reckoning”.

Acest job mi-a oferit sansa sa fiu pe acelasi platou de filmare cu greii industriei, sa ii observ, “sa fur meserie” cum se zice, sa joc cu ei.

 A fost vreun moment in care te-ai gandit “e prea greu aici, ma duc sa fac teatru inapoi acasa, fie si independent”?

Au fost multe astfel de momente, de-a lungul timpului. Lucrurile functioneaza diferit aici, in comparatie cu Romania. Procesul e diferit. Primul lucru, si cel mai important, as adauga, este agentul. Daca nu esti reprezentat, functionezi cu mainile si picioarele legate. Mi-a luat 3 ani de colaborari nereusite pana sa semnez cu agentul care ma reprezinta in prezent ( sunt reprezentata de Piers Nimmo Management) si cu care am o colaborare fructuoasa. Fara agent (sau cu un agent nepotrivit) e greu sa obtii auditii, cu agent obtii auditii dar sansele de a lua un proiect sunt mici, pentru ca competitia este acerba. Dar, chiar si in aceste conditii, aici am avut oportunitati de a lucra la proiecte de mare anvergura, oportunitati care poate nu ar fi disponibile in Romania. Si asta ma motiveaza sa continui. Desi, zicand asta, am observat o schimbare pozitiva in Romania, cel putin in ultimii ani, in ceea ce priveste sansele unui actor roman, de a participa la un casting pentru productii internationale.

Avem directori de casting extraordinari care muncesc sa ofere oportunitati actorilor, si aici as vrea sa mentionez pe Domnica Circiumaru, Catalin Dordea, Central Casting, printre altii.

 Ce nu te invata scoala din Romania si descoperi ca actor ca ai nevoie sa stii cand ajungi sa profesezi in strainatate?

Nu voi generaliza, voi vorbi doar despre ce am invatat si nu am invatat ca studenta a Facultatii de Teatru din Iasi. Am absolvit acum 13 ani, si pe atunci prioritatea era pregatirea actorului pentru scena. Accentul era pus pe actoria de teatru. Actoria pentru film (screen acting) nu era atat de importanta. Tin minte ca aveam un curs de film, 1-2 ore doar, pe saptamana.

Mai tarziu, cand am ajuns sa lucrez pe platourile de filmare, am fost nevoita sa invat din mers. Nu este neaparat un repros. Parte din aceasta meserie o inveti, facand-o. Alt aspect al meseriei pe care l-am invatat din mers a fost autogestiunea, ce tine de taxe samd. Aici mi-as fi dorit sa ma invete cineva de dinainte. M-ar fi salvat de multe batai de cap.

Inainte de actorie, ai facut modelling… de ce ai vrut sa faci aceasta meserie?

Nu as merge atat de departe incat sa o numesc meserie. Nu am considerat ca am atuurile necesare pentru a fi model de profesie. Am fost oprita pe strada de o agentie de modele intr-o zi, si cum eram la o varsta influentabila am fost prinsa intr-o lume din care nu-mi doream sa fac parte neaparat.

Mai apoi am facut cunostinta cu niste lucruri neplacute si am hotarat sa ma sustrag din aceasta societate.

Si cum a fost la Miss Iasi? Ce pastrezi din experienta de atunci?

Nu tin minte mare lucru, daca e sa fiu onesta. Tot ce tin minte este ca nu am considerat ca merit sa fiu Miss Iasi.

 Ai jucat in The Power productia Amazon unde protagonisti sunt Toni Colette, John Leguizamo, Toheeb Jimoh, dar joaca si cativa romani alaturi de tine, printre ei Ana Ularu, Bogdan Albulescu. Serialul e deja in difuzare in America, asa ca putem vorbi putin despre el. Care a fost experienta ta pe set?

The Power a fost o experienta unica pentru mine. Nu multa lume stie, dar eu am facut cunostinta cu acest proiect cand am fost invitata de un director de casting din Romania sa dau auditie pentru rolul Zoiei. Ulterior, rolul a fost luat de Ana Ularu. Apoi rolul Colette a venit prin agentul meu de aici, direct de la directoarea de casting Nina Gold, rol pe care l-am si luat.

Povestea personajului meu este direct legata de povestea personajului Zoia. Le gasim sechestrate si traficate in momentul in care fac cunostinta cu “puterea”, acest organ numit skein care ofera femeilor abilitatea de a produce electricitate. Odata ce dobandesc puterea, reusesc sa se elibereze de opresori si sa formeze un grup de revolutionare, unde Zoia se distinge ca lider, Colette fiind mana ei dreapta.

Desi multi actori extraordinari au fost implicati in acest proiect, filmarile s-au desfasurat pe o perioada de cativa ani iar povestile personajelor sunt separate, de sine statatoare. Din acest motiv eu am lucrat direct doar cu cativa actori, printre care Toheeb Jimoh si Ana Ularu. In schimb, pentru ca povestea personajului meu se desfasoara pe durata a 4 episoade, am avut sansa sa lucrez cu 3 dintre cele 5 extraordinare regizoare, Ugla Hauksdottir, Lisa Gunning si Neasa Hardiman. Iar filmarile m-au purtat pana in Cape Town, Africa de Sud.

Recunosc ca am fost umita sa vad ca ai la credite Star Wars, episodul 9, The Rise of Skywalker… in echipa acelui film sunt multe legende ale cinematografiei mondiale… de la regizorul JJ Abrams la actorii protagonisti: Oscar Isaac, Mark Hamill, Adam Driver etc… Cum ai ajuns in aceasta productie?

Am ajuns sa lucrez la Star Wars dupa ce am trecut de un proces de selectie. Se cauta dublura pentru actrita principala, iar atributele mele fizice m-au recomandat pentru rol. Am lucrat la aceasta productie de la inceput pana la final, din pre productie pana la refilmari, cu totul a durat 7-8 luni. Cred ca am fost in locul potrivit, la momentul potrivit. Asa am ajuns sa joc rolul Dreannei Conunda, pilot pentru Rezistenta. (O istorie mai detaliata a personajului se gaseste in “Star Wars: The Rise of Skywalker- The Visual Dictionary).

Mai presus de orice, care e amintirea ta cea mai draga de la aceste filmari… ceva care te-a impresionat in munca regizorului, actorilor sau a celor din productie, pentru ca a fost o imensa desfasurare de forte…

Star Wars a fost prima productie de asa mag-nitudine la care eu am fost martora. In fiecare zi traiam momente de admiratie, uimire, fascinatie. Totul se intampla la scara mare, de la efecte speciale, la costume, la prosthetics, la actorie, la regie. Totul era secret, scenariul era tinut sub cheie, pentru ca miza era foarte mare. Si eu am fost martora la tot. A fost cu adevarat o experienta speciala. Cand lucrezi zi de zi cu aceeasi oameni, timp de 8 luni, creezi un raport cu ei. Asta s-a si intamplat cu JJ Abrams. Este un om foarte talentat, dar inainte de toate este un om extraordinar, prietenos cu toata lumea pe set. De multe ori, pe platourile de filmare se creeaza o atmosfera intensa si presiunea vine de la cei care conduc show-ul.

De obicei, regizorul da tonul. Daca regizorul e fericit, toata lumea este fericita. Bineinteles, astea sunt observatii personale. Nu toate productiile sunt la fel.

Mai dai castinguri si pentru Romania? Mai vrei sa lucrezi in Romania?

Bineinteles, cu mare drag. Am mai dat castinguri si pentru Romania dar nu atat de des pe cat mi-as dori. Ajung rar prin Romania, dar acum, in era self-tape-urilor nu am nicio scuza. Poate pentru ca nu imi mai fac simtita prezenta prin tara, nici directorii de casting nu ma au neaparat in minte pentru auditii.

Spre deosebire de generatia de actori a anilor 2000, cand incepeau in Romania telenovelele si multi nu voiau sa se implice in asemenea proiecte, generatia voastra e mai relaxata in a incerca mai multe directii in actorie – de la reclame, la seriale sau lung metraj, inclusiv format telenovela. Stiu ca tu ai avut relaxarea sa incerci mai mult, sa faci si joburi in partea de productie de film. Cand vezi si cealalta fata a monedei unui film, nu doar ca actor, ci partea de munca a echipei, ai perspective noi. Am prieteni care sunt si actori, dar si regizori, si spun ca aceasta dualitate i-a invatat sa aiba o atentie mai mare la echipa, la rigoare (sa nu intarzie, sa stie textul la virgula, sa accepte ca filmul e al regizorului, el stie ce are de construit si actorul e doar o rotita in mecanism) Ce te-a invatat pe tine experienta de a lucra in partea de productie?

 Exact ce ai mentionat mai sus. Te ajuta sa pui totul in perspectiva. Cand rolul tau pe set este doar de actor, poti sa cazi usor in capcana grandomaniei. Cu etica de lucru vii mai degraba de acasa, nu o inveti neaparat pe set. Am invatat, sau mai bine spus, am consolidat notiunea de respect fata de colegul de munca, fie ca este actorul X sau Harry, the runner.

Cand vezi la lucru o personalitate de calibrul lui George Clooney ce inveti? (nota mea. Andreea a lucrat in partea de productie a filmului The Boys in the Boat, regizat de Clooney, care va avea premiera de Craciun, film despre care am scris aici)

 Ce pastrezi cu tine din ce ai observat?

Dedicatie! Multa munca si seriozitate. Si multa pasiune. Aceste calitati sunt comune, fie ca vorbim de George Clooney, JJ Abrams, Tom Cruise sau Jason Sudeikis. Si respect fata de cei cu care lucreaza. Asta m-a marcat cel mai mult.

Am auzit multe zvonuri despre Tom Cruise, de exemplu. Si este, intra-adevar foarte intens cand lucreaza, este un perfectionist si are pretentia ca toti cei din jurul lui sa fie la acelasi nivel cu el. Dar e prietenos si respectuos cu cei din jur.

Pentru o fetita de 16 ani care viseaza sa fie actrita si sa lucreze international, ce recomandari ai? La ce sa fie atenta, ce sa citeasca si sa urmareasca?

 Pentru cine vrea sa porneasca pe acest drum, o sa ii ofer acelasi sfat pe care l-am primit la randul meu de la JJ Abrams. Creeaza-ti propriile proiecte, scrie, implica-te in proiecte studentesti, aduna-te cu prieteni cu aceleasi pasiuni si construiti impreuna. Studiaza, fie ca citesti o carte sau privesti un film, studiaza metoda de actorie a actorilor pe care ii admiri. Si creeaza-ti un arsenal de aptitudini.

Ce proiecte ai acum?

Sunt implicata in cateva proiecte artistice, despre care nu pot dezvalui foarte multe detalii. Colaborez cu partenerul meu, actor si el la un scenariu de scurt metraj, pe care intentionam sa il filmam la sfarsitul acestui an. Si auditii care vin mai rar in ultimul timp, deoarece industria este afectata de greva scriitorilor.

Citește în continuare