Skip to content

Cartea „O calatorie spre Orient: Johann Strauss si concertele sale in Banat, Transilvania si Tara Romaneasca” se lanseaza in Romania. E scrisa de muzicologul germano-roman Franz Metz

Image: 1006465515, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no

In 1847-1848, are loc unul dintre cele mai rasunatoare turnee ale timpului. Vedeta deja adorata in toata Europa, Johann Strauss Fiul viziteaza natiunile aflate de-a lungul Dunarii, pe teritoriul monarhiei austro-ungare dar si in afara lui, ducandu-si creatiile mai aproape de cei care le apreciaza cel mai mult, publicul din exact aceasta regiune.

Desi a avut un succes rasunator si a influentat pe termen lung practicile componistice locale, voiajul celui supranumit „Regelui Valsului” este astazi aproape uitat.

Originar din Banat, muzicologul german Franz Metz redescopera documentele epocii si reface parcursul artistului in teritoriile romanesti intr-o carte de referinta, „O calatorie spre Orient: Johann Strauss si concertele sale in Banat, Transilvania si Tara Romaneasca” (2025, Edition Musik Südost, traducere Ozana Alexandrescu). Cu ocazia bicentenarului nasterii lui Johann Strauss Fiul, volumul va fi lansat pe data de 17 iunie, ora 19.00, la libraria Carturesti Verona din Bucuresti (Str. Pictor Arthur Verona 13-15), in cadrul unei intalniri cu autorul, moderata de jurnalistul Marius Constantinescu. Invitata lansarii este conf. univ. dr. Alina Bottez, de la Facultatea de Limbi si Literaturi Straine a Universitatii din Bucuresti, care a studiat relatia dintre Dunare si muzica natiunilor riverane. Evenimentul este organizat de Forumul Cultural Austriac, Grupul Carturesti, Österreich Werbung si Goethe-Institut Bucuresti. Cartea poate fi procurata din reteaua Carturesti.

Realizat la sugestia Bibliotecii Austria din Timisoara, in urma unei serii de conferinte, volumul „O calatorie spre Orient: Johann Strauss si concertele sale in Banat, Transilvania si Tara Romaneasca” a fost scris initial in limba germana si a fost tiparit in doua editii, aparute in 1999 si 2021 (cu sprijinul Forumului Cultural Austriac, in acest al doilea caz). Versiunea in limba romana a fost publicata de aceeasi editura germana Edition Musik Südost.

Cartea analizeaza atat premisele cat si impactul turneului lui Johann Strauss in partea de est a Europei, perceputa atunci ca un teritoriu exotic. Adevarate slagare ale vremii, valsurile compozitorului vienez erau accesibile nu numai elitelor, fiind gustate de toate categoriile sociale. In concerte, ele erau ascultate alaturi de csárdasul maghiar, ardeleana romaneasca sau de sarbescul Kolo. Textele valsurilor cu cor si ale operetelor sale au fost traduse in limbile popoarelor ce locuiau in imperiul austro-ungar si in afara lui,  influentand astfel unele creatii scenice sud-est europene ulterioare.

Spre exemplu, demonstreaza muzicologul Franz Metz,  „Liliacul” a influentat aparitia si dezvoltarea ulterioara genului operetei in limba maghiara – marcate in special de „Silvia, printesa csárdasului” (Csárdásfürstin – 1915) de Emmerich Kálmán – sau in limba romana – mai ales odata cu „Ana Lugojana” (1950) de Filaret Barbu.

„Turneul in partea de rasarit a Europei nu numai ca a sporit faima exceptionalului muzician si compozitor vienez, dar l-a si inspirat pe Johann Strauss sa creeze compozitii noi in care specificul muzical local, sud-est-european, este usor de identificat. Johann Strauss asculta, examina si apoi prelucra elemente muzicale locale in lucrarile sale. Se poate afirma ca el actiona deja ca un sustinator al dialogului intercultural, care este si azi una dintre temele esentiale ale diplomatiei cultural austriece”, precizeaza Forumul Cultural Austriac Bucuresti in prefata la cea de-a doua editie, in limba germana, a volumului.

Cercetatorul Franz Metz adauga: „De fapt ce legatura are Strauss cu Balcanii de azi? Calatoria artistului este cum nu se poate mai captivanta. Chiar si turneele pline de aventuri – al lui Franz Liszt in 1846 si al lui Johannes Brahms in 1879 prin Banat si Transilvania – devin mici plimbari in comparatie cu „turneul mondial” al regelui valsului, din anii 1847-1848. Aceasta calatorie avea sa lase urme…”

Nascut in Banat si format in Romania, Franz Metz este organist, muzicolog si dirijor german, specializat in domeniul istoriografiei muzicale din spatiul dunarean, cu un accent special pe  Romania, Ungaria si Iugoslavia. Cu studii de orga la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” (astazi Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti), Franz Metz a avut o activitate concertistica remarcabila atat ca solist cat si ca dirijor, in tara si peste hotare. Dupa emigrarea in Germania (1985), s-a dedicat si muzicologiei istoriografice, precum si cercetarii vietii muzicale a germanilor din Banatul istoric, fiind autorul a numeroase lucrari de specialitate pe aceste teme.

Citește în continuare