Cu un buget de 75 milioane $, Danny Boyle a filmat „28 Years Later” in mod inovator cu 20 de iPhone-uri. In distributie sunt Ralph Fiennes si Jodie Comer, filmul ruleaza acum in cinematografe.

Dupa ce a schimbat regulile jocului in 2002 cu filmul „28 Days Later”, regizorul Danny Boyle revine in acelasi univers dominat de un virus al turbarii cu “Dupa 28 de ani” (28 Years Later), lungmetraj ce ruleaza de cateva zile in cinematografele din Romania.
Desi a avut la dispozitie cel mai mare buget al francizei de pana acum — cu filmele lansate in 2002 si 2007 —, de 75 de milioane de dolari, Boyle a optat sa lucreze aproape in intregime cu iPhone-uri. A fost o decizie functionala si artistica pe care Boyle si directorul de imagine Anthony Dod Mantle au explicat-o intr-un interviu acordat publicatiei IndieWire.
Filmul lui Boyle din 2002 este considerat a fi un punct de cotitura pentru reinventarea moderna a filmelor cu zombi, definit de zombi agresivi care puteau sa alerge – o caracterizare care nu mai fusese vazuta pana atunci in filmele de gen.
Desi initial s-a crezut ca zombie-ul din trailer ar fi Cillian Murphy ─ care a promis ca va reveni in orice film al lui Boyle in care i se va propune sa joace ─, actorul a optat sa ramana ca producator executiv pentru „Dupa 28 ani”, distributia fiind formata de Jodie Comer, Aaron Taylor Johnson si Ralph Fiennes. Va fi urmat de un al patrulea film intitulat „28 Years Later: The Bone Temple” ce va fi lansat in ianuarie 2026. Ambele proiecte au fost filmate concomitent.
Pentru „Dupa 28 de ani”, Boyle si Mantle au creat un nou tip de platforma de filmare care include intre 8 si 20 de iPhone-uri pentru a reda diferite unghiuri si efecte inovatoare.



Inspirat de o proiectie recenta a filmului original din 2002, Boyle a ramas uimit de impactul esteticii nisipoase a camerei DV folosite la vremea aceea. Reactia publicului, combinata cu dorinta de a pastra o linie vizuala recognoscibila, l-a facut sa caute un echivalent contemporan al acelor camere semi-profesionale, astfel a ales smartphoneurile Apple.
Pentru Mantle, alegerea iPhone-ului nu a fost initial o optiune evidenta. Cu toate acestea, experienta sa in filmari neconventionale, alaturi de regizori precum Thomas Vinterberg (The Celebration) sau Lars von Trier (Dogville), i-a permis sa abordeze proiectul cu o curiozitate activa. Testele realizate pe plajele friguroase ale Angliei, in conditii vitrege, l-au convins ca senzorii telefonului, chiar si atunci cand se lupta cu algoritmii AI incorporati, pot oferi imagini imprevizibile si pline de tensiune vizuala.
Unul dintre avantajele majore ale utilizarii iPhone-ului este capacitatea de a filma extrem de aproape de actori si decoruri. Datorita dimensiunii reduse si distantei scurte dintre senzor si lentila — fiind utilizate lentile speciale, nu s-a filmat cu lentila obisnuita a modelului iPhone 15 —, camera poate fi plasata in unghiuri imposibil de atins cu echipamentele traditionale.
Boyle a profitat de acest lucru pentru a reda intensitatea fugilor, luptelor si momentelor emotionale, cum ar fi scena in care personajul interpretat de Aaron Taylor-Johnson alearga spre fiul sau, intr-o secventa imposibil de realizat cu steadycam sau dolly.
Camera a fost adesea montata direct pe actorii care interpreteaza zombi, in special pe cei denumiti Slow-Lows, pentru a reda senzatia imersiva de haos si apropiere fizica.
In trenuri sau in secventele cu Alpha Samson, camerele au fost introduse in decoruri stramte si in miscare, fara a necesita montari elaborate. Acest mod de filmare confera spectatorului o imersiune brutala in actiune, cu tot cu tremuraturi, erori de focus si senzatia unei secvente reale, deloc regizate.
Potrivit lui Mantle, au fost testate zeci de lentile si ales modelul anamorphic 1.33 de la Moment, in valoare de 150 de dolari — lentila preferata de multi creatori de continut celebri pe TikTok sau vloggeri pe YouTube. Pentru cadrele largi sau secventele care necesitau zoom si focus controlat, echipa a creat adaptoare speciale care sa permita montarea lentilelor cinematografice clasice, inclusiv cele sferice si anamorfice.
Pentru a reda brutalitatea actiunii intr-un mod original, Mantle a conceput BarCam-ul: un dispozitiv care grupeaza intre 8 si 20 de iPhone-uri montate in linie, pentru a crea un efect de tip “glont in ralanti”, amintind de celebra secventa cu din Matri. Tehnica a permis captarea simultana din unghiuri multiple, iar in postproductie Boyle a folosit imaginile pentru a realiza salturi de perspectiva in timpul scenelor violente, cum ar fi o sageata care strapunge capul unui zombie.






Cateva secvente au necesitat camere alternative, in special dronele si viziunea nocturna.
Desi aproape intregul film este filmat cu iPhone 15, Boyle si Mantle au recurs la alte echipamente pentru secventele de drona si pentru filmarile nocturne cu efect infrarosu. Dronele au fost pilotate cu camere conventionale, pentru a asigura manevrabilitatea necesara.
In ceea ce priveste imaginile cu zombie hranindu-se noaptea, Mantle a folosit patru camere Panasonic vechi, achizitionate din mai multe centre de inchiriere din Marea Britanie, pentru a atinge efectul termic si de vizibilitate redusa dorit.
Unul dintre obstacole a fost necesitatea de a depasi limitarile software-ului iPhone, care ajusteaza automat expunerea, contrastul si balansul de temperatura. Pentru filmari profesionale, aceste automatisme devin o piedica, motiv pentru care Mantle a colaborat direct cu echipele tehnice Apple si cu dezvoltatorii de la Blackmagic, reusind sa obtina instrumente personalizate pentru aplicatia de filmare si acces la functii de control avansat. Au fost dezactivate AI-ul si functiile de procesare a imaginii in timp real pentru a asigura stabilitatea necesara in postproductie, unde peste 800 de cadre au fost supuse efectelor vizuale.
Un alt avantaj al folosirii iPhone-ului a fost posibilitatea de a filma cu echipe extrem de mici, in zone salbatice si izolate, pentru a reda impresia ca nimeni nu a mai trecut prin acele locuri de 28 de ani. Mantle a evitat steadycam-ul si a preferat filmarea din mana, utilizand Ronin si Gimbal doar pentru miscarile line. In acest mod, a pastrat autenticitatea vizuala si a transmis ideea de izolare si pericol latent.