Exclusiv. Dan Perjovschi, colaborare cu Comme des Garcons pentru colectia SHIRT 2026, prezentata la Paris. Artistul si-a donat onorariul catre Daruieste Viata care construieste la Spitalul Marie Curie, primul Campus Medical Pediatric: „Este taxa mea de solidaritate pe care o platesc cu desenele mele.”

Cand pe podiumul Comme des Garcons Shirt din Paris au aparut camasi, tricouri si pulovere decorate cu desenele semnate Dan Perjovschi, multi au inteles imediat ca nu era vorba doar despre un experiment vizual. In spatele cuvintelor simple, trasate cu mana libera — Now, Hope, Love, Power — se afla o intreaga filozofie pe care artistul roman o cultiva de zeci de ani: arta ca instrument civic, arta ca spatiu de comentariu social si sprijin direct pentru comunitati.
Pentru Urban.ro, Dan Perjovschi a povestit cum a inceput aceasta colaborare cu una dintre cele mai inovatoare case de moda japoneze.






Totul a pornit cu un mesaj trimis venit de la sediul central Comme des Garcons din Tokyo: „Mi-au scris ca au acest proiect in care colaboreaza cu artisti, ca stiu ce fac eu de ani de zile si sunt mari fani. Mi-au scris cei din centrala din Tokyo daca vreau sa le propun 5-10 desene pt colectia de primavara care se lansa la Paris.”, marturiseste artistul.
Pentru Dan Perjovschi, obisnuit sa refuze colaborari cu branduri-corporatie, lucrurile nu erau atat de simple. Timp de 25 de ani, desenul sau alb-negru a aparut pe sacose, afise, tricouri si insigne doar pentru cauze sociale, culturale sau caritabile, intotdeauna fara profit personal. „Eu nu lucrez cu corporatii si nu le am cu moda. Port cat mai comod si mai ne-fancy. Toate obiectele facute pana acum au fost pentru non profituri”, explica el.
Comme des Garcons a dublat onorariul artistului pentru a sprijini Campusul Marie Curie.











Pentru ca desenele sale sunt inspirate de Revolutie si presa libera, Perjovschi a simtit ca si contextul Comme des Garcons, cunoscuti pentru lucrul in alb-negru, colaborari cu artisti si pentru mesajele lor pacifiste, este unul care poate fi acceptat. Totusi, a gasit imediat o formula prin care sa nu isi incalce propriul principiu: „Am propus Comme des Garcons sa imi mareasca onorariul si sa il doneze direct la Daruieste Viata care construieste la Spitalul Marie Curie primul Campus Medical Pediatric, cu banii a 360.000 de cetateni si vreo 10.000 de companii. Ei au zis: ce tare! Si au dublat onorariul facand donatia dubla… plus tricouri pentru copii”, a detaliat artistul.
Astfel, banii colectati din aceasta colaborare nu raman intr-un cont privat, ci ajung sa sustina direct un proiect medical de referinta pentru Romania. „Si uite asa, toata lumea e fericita, brandul are desenele, spitalul primeste banii si chestii cool, iar eu pastrez partea de angajament socio-politic. De multi ani fac chestii gratis pentru proiecte culturale sau sociale. Este taxa mea de solidaritate pe care o platesc cu desenele mele. Ma bucur ca pot ajuta o idee minunata.”, puncteaza Perjovschi.
Prezentarea colectiei Comme des Garcons Shirt, tinuta la Place Vendôme din Paris, a fost din nou un exercitiu de imaginatie pentru designerii brandului, cunoscuti pentru modul in care reinventeaza camasa alba sezon dupa sezon.
De data aceasta, elementele grafice semnate de Perjovschi au dat un sens suplimentar pieselor: cuvintele insotite de desene, sloganurile scurte, mesajele despre speranta, iubire si puterea oamenilor s-au transformat in declaratii de independenta creativa. In acelasi show au aparut si piese cu forme asimetrice, jachete matlasate, modele isometrice si colaborari cu Fred Perry si Asics. Iar atitudinea modelelor, completata de un par rebel, au subliniat mesajul „revolutionar” al colectiei.
Pentru Dan Pervjoschi, este un nou punct culminant de vizibilitate intr-un traseu artistic ghidat mereu de solidaritate.
Dan Perjovschi nu este strain de astfel de parteneriate cu miza umanitara. In 2022, la Targul de Arta din Bruxelles, a creat insigne anti-razboi si anti-Putin, vandute in beneficiul asociatiilor belgiene care lucrau cu copii ucraineni refugiati. Iar gestul cu Comme des Garcons intra firesc in aceeasi linie.
Dupa 25 de ani de desen in muzee, reviste, ziare, piete publice si galerii, colaborarea lui Dan Perjovschi cu Comme des Garcons nu e doar o premiera spectaculoasa pentru un artist roman, ci si un exemplu despre cum o colectie de moda poate deveni vehicul pentru valori, nu doar pentru vanzari.
Va recomandam sa ascultati un interviu cu Dan Pervjoschi din vara trecuta, din cadrul podcastului Buzunar de Arta. Versiunea transcrisa o gasiti mai jos.