Skip to content

Verdele domina tendintele cromatice pentru 2026 si se anunta favorita la titlul Culoarea Anului Pantone. 

Cu mai bine de trei luni inainte ca Pantone sa-si dezvaluie alegerea pentru Culoarea Anului 2026, industriile creative, in frunte cu design interior si moda, par sa fi cazut de acord asupra unei directii clare. Verdele, de la tonuri acvatice vibrante pana la variante estompate, cu accente de gri sau albastru, este preferat atat de companii de vopsea precum Behr sau Valspar dar si de institutii de prognoza precum WGSN si Coloro.

De altfel, verdele predomina si in noile colectii de moda prezentate pe podiumurile internationale, inclusiv in strategiile vizuale ale unor branduri importante. 

Behr a ales pentru 2026 nuanta Hidden Gem, un jade afumat, cu profunzimi albastre si verzi, descris ca rafinat si sofisticat, capabil sa ofere eleganta discreta fara a coplesi un spatiu. 

Behr – Hidden Gem

Valspar a mers pe Warm Eucalyptus, un verde pal, cu tonuri de salvie si inflexiuni calde de gri, gandit pentru a transmite confort si legatura cu natura. 

Ambele selectii par sa mizeze pe un limbaj cromatic echilibrat si linistitor, in opozitie cu stridentele altor ani. De partea cealalta, institutele WGSN si Coloro au preferat o varianta mai luminoasa si indrazneata – Transformative Teal, un verde-albastrui acvatic, apropiat de reflexele apei luminate de soare.

Explicatiile expertilor din companiile mentionate mai sus converg spre aceeasi idee: lumea cauta echilibru, regenerare si o relatie mai profunda cu mediul inconjurator. 

Valspar – Warm Eucalyptus

Erika Woelfel, vicepresedinte al departamentului de culoare si servicii creative din cadrul Behr, vorbeste despre o stare de spirit la nivel mondial marcata de nevoia de claritate si liniste. In acelasi sens, editorii revistei Better Homes & Gardens au inclus pentru 2026 mai multe variante de verde – de la Olive Brown la Light Dusty Teal sau Energetic Green – mergand chiar pana la ceea ce numesc ironic „Ugly Greens” (verde urat), culori greu de incadrat estetic, dar incarcate de personalitate.

Pentru culoarea anului este importanta de fiecare data si paleta de culori complementare si derivate. Spre exemplu, Warm Eucalyptus de la Valspar este recomandata alaturi de un maro dens, Groundbreaking, si un bleu-verde aerisit, Degas Blue. Behr completeaza Hidden Gem cu neutre calde precum Smoked Tan sau cu tonuri saturate precum Curtain Call, un rubiniu teatral. In toate cazurile, paletele transmit mai degraba siguranta si stabilitate decat exuberanta vizuala.

In paralel cu industria vopselelor, marile branduri de moda au impus verdele in colectiile pentru primavara/vara 2025. 

Prada, Gucci si Saint Laurent l-au prezentat intr-o varietate de registre, de la chartreuse pana la olive militar sau verdele de sticla marina. Peter Martinez, cofondator al Leather Skin Shop, sustine ca in special in moda masculina se profileaza dominanta tonurilor de vanatoare, olive si clay green, in timp ce pentru moda feminina, accentul cade pe nuante minerale si translucide, inspirate de cristale si de apa.

Vanzatorii de tesaturi vorbesc despre o cere masiva in privinta matasii verzi si a unor materiale precum lana sau pielea pentru paltoane si jachete. 

Desi in ultimele luni nu s-au remarcat momente memorabile in lumea modei, este oferit ca exemplu costumul purtat de Brad Pitt la premiera filmului „Bullet Train”, o alegere care la vremea respectiva parea excentrica, dar care astazi se inscrie firesc in curentul general.

Verdele isi face aparitia tot mai multor strategii vizuale, nu doar in designul de interior si in moda. 

In UK, Asociatia de Tenis Feminin a introdus recent un verde intens in noua sa identitate vizuala, iar Boots, lantul britanic de farmacii, a inlocuit tonurile gamei Botanics cu un verde muschi inchis, menit sa redea filosofia „puterii plantelor”. 

Gucci a surprins la randul sau, substituind celebrul burgundiul din prezentarea de la Milano cu un verde profund, semnal interpretat ca o mutare simbolica spre teme de sustenabilitate si reechilibrare.

Lauren Saab, fondatoarea Saab Studios, sustine ca verdele nu este o alegere conjuncturala, ci o nuanta definitorie pentru perioada ce urmeaza, iar alinierea rara a atator domenii diferite confirma ca publicul este pregatit sa o adopte pe scara larga.

Desi Pantone nu si-a anuntat inca decizia, consensul format in jurul verdelui ridica asteptarile. Ultima data cand institutia a ales aceasta culoare a fost in 2017, cu Greenery, un galben-verde luminos, descris la vremea respectiva ca tonic si revigorant intr-o perioada social-politica tensionata. 

Opt ani mai tarziu, contextul este inca si mai incarcat, iar specialistii considera ca un verde temperat, mai sobru si mai sofisticat, ar putea raspunde nevoii actuale de calm si rezistenta.

Spre deosebire de Greenery, culorile propuse pentru 2026 sunt construite sa dureze, sa ofere profunzime si o senzatie de siguranta. Nu par sa fie tendinte de moment ci mai degraba raspunsuri la o nevoie de lunga durata pe care omenire o resimte tot mai mult in ultima vreme. Astfel, daca Pantone va confirma aceasta directie, va fi o alegere nu doar in acord cu moda si designul, ci si cu o nevoie colectiva de repozitionare in fata instabilitatilor epocii.

Citește în continuare