O noua expozitie Aurora Kiraly deschide sezonul de toamna la Galeria Anca Poterasu. Vernisajul are loc vineri, 12 septembrie.

O data cu deschiderea sezonului de toamna, scena artistica se intersecteaza cu doua momente importante care o au in prim-plan pe Aurora Kiraly. Artista expune personal la Galeria Anca Poterasu, intr-un proiect curatoriat de Sonia Voss, si, in acelasi timp, inchide participarea in cadrul amplei expozitii colective „Arheologii feminine” de la GLORIAE Art Gallery.
Toate acestea vin la cateva luni dupa ce MoMA din New York a achizitionat una dintre lucrarile sale, plasand-o in compania restransa a artistilor romani prezenti in colectia muzeului american.
Aurora Kiraly deschide sezonul de toamna la Galeria Anca Poterasu.
Expozitia personala „Beyond the Photographic Frame”, curatoriata de Sonia Voss, prezinta o serie de lucrari recente, construite pe baza materialului fotografic din arhiva proprie.
Artista recurge atat la autoportrete din anii ’90, cat si la note fotografice cotidiene, pe care le recompune prin colaje tridimensionale, carton si desen manual. Obiectele rezultate nu mai functioneaza ca simple fotografii, ci ca artefacte sculpturale care trimit la insusi mecanismul camerei si la modul in care aceasta poate conserva memoria.
Una dintre piesele centrale va fi un „Viewfinder” la scara umana, o sculptura care interactioneaza cu lumina si spatiul inconjurator, evocand aparatele de format mare folosite de pionierii fotografiei. Alaturi de aceasta, un ansamblu de fotograme realizate pe baza aceluiasi fond de imagini readuce fragilitatea procedeului fotografic originar.
Curatoarea Sonia Voss subliniaza ca aceste lucrari, prin trecerea de la tridimensionalitate la bidimensionalitate si prin apropierea de abstract, marcheaza o etapa noua in parcursul Aurorei Kiraly: o cercetare asupra potentialului nelimitat al fotografiei si al rolului sau in structura memoriei.
Vernisajul are loc pe 12 septembrie, de la ora 19:00, iar expozitia ramane deschisa pana pe 25 octombrie.

Tot pe 12 septembrie, GLORIAE Art Gallery anunta inchiderea expozitiei „Arheologii feminine”, curatoriata de Ruxandra Demetrescu.
Expozitia a reunit creatiile Marilenei Preda-Sanc, Aurorei Kiraly, Elenei Scutaru si Roxanei Trestioreanu, intr-o cercetare asupra modului in care memoria, corpul si identitatea feminina sunt filtrate prin arta contemporana. Evenimentul de inchidere marcheaza un moment de bilant pentru una dintre cele mai articulate prezentari colective recente, in care Aurora Kiraly s-a aflat alaturi de artiste consacrate ale scenei romanesti.
In februarie 2025, Aurora Kiraly a devenit prima artista romanca in viata achizitionata de MoMA, cu lucrarea „Viewfinder 13”. In colectia muzeului new-yorkez mai figureaza nume fundamentale pentru arta romaneasca – Constantin Brancusi, Adrian Ghenie, Geta Bratescu si Dan Perjovschi – insa prezenta unei artiste active confirma o schimbare de perspectiva in ceea ce priveste receptarea artei romanesti contemporane si a vocilor feminine in special.
Lucrarea achizitionata apartine tot seriei Viewfinder care a redefinit demersul Aurorei Kiraly din ultimii ani, aducand impreuna reflexii despre memorie, intimitate si spatiul fotografic.
Nascuta in 1970 la Braila, Aurora Kiraly a absolvit Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, unde si-a obtinut si doctoratul in arte vizuale.
Din anii ’90, fotografia a devenit un mod de a explora memoria, spatiul privat si identitatea. Serii precum „Melancholia” sau „Duet” au adus in prim-plan fragmente intime, cotidiene, transformate in repere ale unei istorii personale cu rezonanta colectiva.
In 2001, a fondat Galeria Noua, un spatiu dedicat fotografiei si noilor tehnologii, care a jucat un rol crucial in afirmarea unei generatii de artisti tineri si in conectarea scenei romanesti la dinamica internationala. Din 2007, este lector la Departamentul de Fotografie si Imagine Dinamica al UNArte Bucuresti, formand si influentand noi valuri de artisti vizuali.
Este una dintre cele mai articulate prezente ale scenei artistice romanesti, osciland intre rolul de artista, curator si profesor. Practica ei a integrat constant feminismul si analiza identitatii de gen, punand in centrul cercetarii memoria si arhiva personala. Succesul recent, confirmat de MoMA, nu face decat sa intareasca statutul ei ca reper pentru arta romaneasca contemporana si sa deschida noi perspective de receptare internationala.
Intr-un episod recent al podcastului „Buzunar de Arta”, artista marturisea ca i-a luat timp sa se indeparteze de presiunea achizitiei MoMA, dezvaluind totodata o viziune clara, complexa si coerenta asupra propriului parcurs profesional.