S-a incheiat Festivalul Enescu 2025 – o celebrare a muzicii, intr-o editie aniversara sub semnul excelentei

Dupa 29 de zile de efervescenta artistica, Festivalul International George Enescu 2025 a tras cortina peste o editie stralucitoare si memorabila, traita la intensitate maxima de publicul prezent la Bucuresti, in peste 20 orase din tara sau la Chisinau si de milioane de melomani care au urmarit concertele transmise in direct online pe site-ulfestivalului sau la televiziunea nationala, o parte dintre ele fiind preluate si in reteaua EBU (Uniunea Europeana de Radio).
O editie sub semnul Aniversarilor, caracterizata prin inovatie, diversitate, excelenta si dialog, in viziunea artistica a Maestrului Cristian Macelaru, care a consolidat statutul festivalului ca unul dintre cele mai mari evenimente culturale internationale dedicate muzicii clasice, un adevarat brand pentru Romania, cu rol definitoriu pentru diplomatia publica.
“In a 27a editie a Festivalului International George Enescu ne-am dorit sa atragem un public larg, divers si deosebit. Am oferit spectacole care sa atraga cat mai multi oameni si din cate am vazut, asa a si fost. M-am bucurat mult cand am fost intrebat de jurnalisti din strainatate ce am facut pentru a atrage un public atat de tanar.
Spiritul in care Enescu a contribuit si chiar a transformat viata culturala din Romania este si contextul in care noi ne dorim sa continuam Festivalul. Acele valori de baza – generozitatea, respectul si dragostea – care i-au definit cariera, sa defineasca si festivalul care-i poarta numele. Si astfel sa fim demni de a purta numele unui compozitor genial, un mentor dedicat, un interpret desavarsit si un patriot adevarat,” spune Cristian Macelaru, director artistic al Festivalului International George Enescu
Peste 4.000 de artisti din 28 de tari, mai mult de 100 de concerte in Bucuresti si un numar aproape similar in tara, alaturi de zeci de mii de spectatori prezenti fizic si milioane de urmaritori online, au transformat editia 2025 intr-un veritabil fenomen cultural. Dincolo de cifre, ceea ce a ramas a fost energia incredibila a intalnirilor dintre mari orchestre ale lumii, solisti legendari si un public insetat de muzica, de frumos, de emotie autentica, punti intre culturi, generatii si lumi.

In 2025, muzica lui Enescu, dar si a marilor compozitori ai lumii, concertele, evenimentele conexe, expozitiile tematice, simpozioanele stiintifice, mesele rotunde si dezbaterile despre puterea muzicii sau jurnalismul muzical au reusit sa creeze comunitati extrem de puternice, unite intr-o pasiune comuna.
Una dintre noutatile acestei editii a fost revenirea spectacolelor de opera si balet in programul festivalului. Productii-eveniment au electrizat prin forta expresiva a artei scenice totale. Montari precum Oedipe de George Enescu, cu o distributie care a adus la Opera Nationala Bucuresti mari voci romanesti celebre pe scenele internationale, L’Heure espagnole de Maurice Ravel intr-o coproductie inedita, The Seasons prezentat de Malandain Ballet Biarritz si Orchestra Operei Regale din Versailles, pe muzica lui Antonio Vivaldi si Giovanni Antonio Guido, Flautul fermecat de Mozart cu Deutsche Kammernharmonie Bremen, Lady Macbeth din Mtensk de Dmitri Sostakovici, Salome de Richard Strauss, Dardanus de Jean-Philippe Rameau (versiunea din 1744), Daphnis si Chloé de Maurice Ravel sau DinDor’NdoR, un spectacol de Gigi Caciuleanu, au demonstrat ca opera si baletul raman parte integranta a ADN-ului festivalului.
Editia 2025 a marcat si un pas curajos spre inovatie: Enescu – JTI Immersive Experience, prima serie de spectacole imersive din istoria festivalului, gazduita la MINA – Muzeul Artei Noi Imersive, a atras un public divers, dornic sa experimenteze muzica intr-o forma multisenzoriala, un univers vizual si sonor in care sunetul s-a intalnit cu tehnologia digitala, deschizand noi perspective asupra modului in care muzica clasica poate fi traita in secolul XXI. In acelasi spirit, noua serie Enescu in Control, sustinuta de BRD Groupe Société Générale, a adus festivalul intr-un spatiu alternativ, adresandu-se unor noi categorii de public, intr-un sincretism artistic fara precedent.

Pe scenele principale ale festivalului au urcat unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii – de la Royal Concertgebouw si Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Orquestra de la Comunitat Valenciana pana la Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia si Orchestra Nationala a Frantei. Lor li s-au alaturat dirijori emblematici, precum Paavo Järvi, Klaus Mäkelä, Cristian Macelaru, Daniele Gatti, Ivan Fisher, Vasily Petrenko, alaturi de solisti de anvergura – Martha Argerich, Anne-Sophie Mutter, Alisa Weilerstein, Sol Gabetta, Nemanja Radulović, Renaud Capuçon, Gautier Capuçon, Evelyn Glennie, Bruce Liu, Nelson Goerner, Rudolf Buchbinder, Jean-Yves Thibaudet, Seong-Jin Cho – printre altii.
Pentru prima data in istoria Festivalului Enescu, a fost acordat Premiul de Excelenta. Trofeul, creat de artistul Mihai Bancila, i-a fost acordat violonistei Anne-Sophie Mutter, cu prilejul aniversarii a cincizeci de ani de stralucita cariera muzicala.
Totodata, organizatia International Classical Music Awards a inmanat dirijorului Cristian Macelaru si Orchestrei Nationale a Frantei, Premiul pentru muzica simfonica, pentru discul “George Enescu”, inregistrat la casa Deutsche Grammophon in 2025. Premiul a fost oferit de presedintele juriului, Remy Franck si Cristina Comandasu, membra a juriului ICMA.
Aceasta constelatie de nume sonore a adus melomanilor nu doar excelenta interpretativa, ci si stralucirea unei sarbatori a muzicii universale, intr-un efort de sustinere entuziasta din partea mass-media. Fiecare concert a fost rasplatit cu minute nesfarsite de aplauze, confirmand ca publicul de la Bucuresti ramane unul dintre cele mai calde si entuziaste din lume.
Festivalul a continuat totodata sa isi respecte misiunea de a aduce in prim-plan muzica contemporana si creatiile noi. Numeroase lucrari au fost interpretate in premiera mondiala sau nationala, iar compozitori actuali – din Romania si nu numai – au fost prezenti in program, cultivand viitorul muzicii in perpetuitatea mostenirii trecutului.

De asemenea, concertele educative si proiectele dedicate copiilor si familiilor, initiate in 2023, au continuat cu mare succes in aceasta editie, contribuind la formarea unei noi generatii de melomani, prin cultivarea dragostei pentru muzica de la cele mai fragede varste.
Mai presus de toate, editia 2025 a Festivalului Enescu a demonstrat puterea muzicii de a uni prin emotie si frumos oameni din culturi si medii diferite. In salile de concert au disparut barierele lingvistice, sociale sau geografice, iar publicul a trait, impreuna cu artistii, momente de intensitate rara si bucurie pura.
“Incheiem aceasta editie a Festivalului International George Enescu cu recunostinta pentru artistii extraordinari, pentru publicul entuziast si pentru toti cei care au facut posibil acest dialog al muzicii cu lumea. Festivalul ramane un spatiu al intalnirii si al inspiratiei, iar emotia acestor seri va continua sa ne insoteasca pana la revederea la urmatoarea editie.” Cristina Uruc, Manager interimar ARTEXIM si director executiv al Festivalului Enescu
Editia 2025 a Festivalului International George Enescu s-a incheiat cu minute in sir de aplauze furtunoase, in urma a 29 de zile de efervescenta artistica. Pregatirile pentru editia din 2027 au inceput deja, succesul actual confirmand pozitia festivalului ca reper cultural mondial si deschizand un nou capitol, in care traditia si inovatia, rafinamentul si curajul se intalnesc sub semnul excelentei la cel mai inalt nivel.