12 instalatii de arta prezentate la festivaluri din New York, Paris sau Berlin sunt in acest weekend la Bucuresti, la RADAR 2025. Una dintre ele – o experienta cu holograme plutitoare – ar putea revolutiona modul in care privim arta si tehnologia.

In fiecare toamna, Bucurestiul devine pentru cateva zile un laborator al viitorului. Si nu unul ipotetic sau indepartat, ci unul concret, palpabil, in care arta si tehnologia se intalnesc la jumatatea drumului pentru a crea experiente pe care nu le-ati mai trait pana acum. RADAR – Festivalul de New Media Art – ajunge anul acesta la a VI-a editie si aduce in Sala de Marmura si in spatiul Scanteia+ de la Casa Presei Libere cele mai spectaculoase instalatii de lumina, holograme, proiectii interactive si performance-uri digitale prezentate in ultimii ani la festivaluri din New York, Melbourne, Paris, Berlin sau Roma.
Timp de trei zile, intre 3 si 5 octombrie, orasul devine scena pe care arta isi testeaza limitele. Fiecare instalatie de la RADAR este mai mult decat un obiect de privit – este o experienta in sine. Iar unele dintre ele par sa anunte modul in care vom interactiona cu imaginea, cu sunetul sau chiar cu emotiile noastre in urmatorul deceniu.
Este un eveniment care va influenta multe industrii creative si nu numai din tara noastra, deci o vizita la RADAR va poate conecta mai usor la tendintele viitoare. Mai jos va recomandam o serie de sapte instalatii pe care sa nu le ratati in cadrul experientei.
O sculptura holografica de sunet si lumina ar putea revolutiona modul in care intelegem si interactionam cu arta in viitor.


Printre lucrarile care sfideaza orice asteptare se afla „ROW”, o instalatie semnata de colectivul international Tundra si, fara indoiala, cea mai spectaculoasa prezenta a acestei editii.
Conceptual, „ROW” pleaca de la ideea de rand – una dintre cele mai fundamentale structuri de organizare a informatiei, de la matematica pana la cele 12 note ale gamei cromatice din muzica. Practic, o traduce intr-o sculptura volumetrica din sunet si lumina.
Instalatia este compusa din 10 display-uri holografice aliniate unul in spatele celuilalt, care proiecteaza in aer imagini tridimensionale sincronizate perfect cu variatiile sonore. Nu exista niciun ecran pe care sa se sprijine proiectia: totul pluteste. In momentul in care pasiti in fata lor, spatiul se transforma complet – e ca si cum ati fi teleportati intr-un film SF, intr-un vortex vizual in care informatia se materializeaza sub ochii vostri.
Am petrecut aproape 15 minute in fata instalatiei fara sa ne dam seama cum trece timpul. Din fata, instalatia pare sa deschida o adancime hipnotica, iar daca va deplasati usor lateral, veti observa cum reflexiile de pe pardoseala de marmura amplifica senzatia de imersiune. Este o lucrare care nu doar ca arata spectaculos, ci sugereaza cum ar putea arta si tehnologia sa colaboreze in viitor pentru a crea spatii in care realitatea si digitalul devin imposibil de separat.
O alta experienta memorabila este „Memory Encoder”, instalatia colectiva a Peppercorns Interactive, prezentata anterior la Taoyuan Techno Art Festival.



In „Memory Encoder”, arta digitala devine o oglinda a starilor si a emotiilor personale. Vizitatorul este invitat sa raspunda la cateva intrebari despre ce simte in acel moment si ce il motiveaza, apoi sa aleaga o fotografie din telefon. Imaginea este scanata si transmisa unui server AI, care genereaza in timp real proiectii vizuale personalizate.
Rezultatul nu este o simpla reinterpretare a fotografiei, ci o compozitie vizuala psihologica, o traducere poetica a datelor emotionale. Este una dintre acele instalatii care va pun fata in fata cu propriile ganduri si va ofera sansa sa vedeti cum tehnologia poate transforma ceva intim si efemer intr-o lucrare colectiva, proiectata pe peretii unui spatiu imersiv.

„Flux”, creat de colectivul francez Collectif Scale, este o instalatie cinetica fascinanta, in care linii luminoase controlate robotic danseaza pe ritmuri atent compuse, transformand spatiul intr-o coregrafie in continua miscare.
„Oh Lord”, semnata de Guillaume Marmin, exploreaza relatia noastra cu soarele printr-un spectacol audiovizual construit din imagini colectate de la observatoarele spatiale NASA, intr-un demers care imbina astronomia cu arta contemporana.
„LML” transforma un coridor intreg intr-un tunel hipnotic de fascicule animate si ceata, unde lumina devine aproape materiala, iar „MIMIC.2” uneste ecrane LED si proiectii laser intr-o compozitie audiovizuala care pare sa respire.










„Liminal Ring”, lucrarea semnata de Jin Lee, duce conceptul de interactiune la un alt nivel: sute de ventilatoare modeleaza fluxuri de aer in timp real, ilustrand tensiunea dintre controlul uman si haosul natural.
„The Pledge”, instalatia semnata de colectivul romanesc mots, aduce in discutie o tema profund actuala: relatia dintre om si inteligenta artificiala. Lucrarea scaneaza chipul fiecarui vizitator si creeaza un „juramant” bazat pe biasuri algoritmice. Puteti alege sa il rostiti sau sa refuzati interactiunea, iar decizia va determina daca deveniti parte dintr-un mural digital colectiv. Este una dintre cele mai provocatoare experiente ale festivalului, tocmai pentru ca va pune in fata unei alegeri aparent simple, dar cu implicatii complexe.
Editia din acest an aduce si o noutate spectaculoasa: instalatia ATEM, semnata de studioul Ausgang si alimentata in anumite momente direct de la bateria modelelor BYD prin tehnologia Vehicle to Load (V2L).
ATEM arata cum energia mobilitatii electrice poate fi transformata in arta digitala, alimentand nu doar obiecte electrocasnice sau computere, ci si instalatii complexe. Este o declaratie despre cum tehnologia poate sustine creativitatea intr-un mod sustenabil si inovator.
Festivalul nu este dedicat doar adultilor. Sectiunea RADAR Kids, prezentata cu sprijinul Lidl Romania, transforma spatiul Scanteia+ intr-un loc de joaca digital pentru copii cu varste intre 4 si 12 ani. Peste opt instalatii interactive semnate de artisti din Romania, Cehia si Taiwan le ofera celor mici ocazia sa experimenteze arta intr-un mod ludic si educativ.
Biletul include si acces gratuit la un atelier de robotica cu lego de 45 de minute, organizat impreuna cu Coding Hub Romania, iar inscrierile se fac prin e-mail dupa achizitionarea biletului. Accesul copiilor sub patru ani este gratuit, iar intrarea in expozitie este permisa pana la ora 19:00.
RADAR este cea mai ampla expozitie de arta digitala din Europa de Est si reuneste lucrari prezentate anterior la festivaluri de top din lume. Biletele pot fi achizitionate pe radarnewmedia.art, la pretul de 70 de lei pentru adulti, 55 de lei pentru studenti si 50 de lei pentru copii.