Acum pe Netflix, filmul A House of Dynamite, cronica unei lumi la cateva secunde de sfarsit. Regizat de Kathryn Bigelow, cu Idris Elba, Rebecca Ferguson, Jared Harris

Kathryn Bigelow revine, dupa aproape un deceniu de tacere, cu A House of Dynamite, un film care arata mai putin ca un blockbuster si mai mult ca o disectie a timpului ramas intre o decizie si o catastrofa.
Timpul e comprimat, aproape sufocant: o racheta nucleara e detectata in zbor spre Statele Unite, iar guvernul are doar 20 de minute pentru a decide cum reactioneaza. Ce urmeaza nu e un film de actiune, ci o autopsie in timp real a panicii, a neputintei si a ego-ului uman.
Bigelow filmeaza evenimentele cu o luciditate glaciala, evitand eroismul clasic. Nu exista muzica triumfatoare, nici cadre care glorifica sacrificiul. Camera se plimba intre centrele de comanda, buncarele guvernamentale si holurile reci ale Casei Albe — spatii care devin, incet, o veritabila „casa a dinamitei”, o metafora pentru sistemul global construit pe amenintarea reciproca a distrugerii.
Idris Elba, in rolul presedintelui, e monumental in tacere. Jocul sau e unul interiorizat — nu are discursuri patriotice, ci priviri pierdute intr-un ecran care poate decide sfarsitul lumii.
Rebecca Ferguson, in rolul capitanului Olivia Walker, aduce o intensitate umana neasteptata: vocea rationala prinsa intr-un sistem care cere reactii, nu reflectii.
Dar adevarata forta emotionala vine de la Jared Harris, in rolul Secretarului Apararii Reid Baker — omul care, confruntat cu imposibilitatea de a-si salva propria fiica din zona vizata, devine simbolul tragic al neputintei birocratice in fata realului.
Finalul — o taietura brutala in negru inainte de impact — a divizat publicul. Unii l-au numit o „lasitate narativa”, altii o capodopera a sugestiei. Dar Bigelow nu cauta un deznodamant; filmul ei este o oglinda tinuta in fata unei lumi care si-a pierdut frica de propriul potential distructiv.
In loc sa ne spuna „ce se intampla dupa”, regizoarea ne lasa suspendati in acel ultim minut — un prezent infinit in care omenirea decide daca apasa sau nu butonul.
Este, probabil, cel mai curajos final al anului: un refuz al catharsisului.
Bigelow ramane fidela obsesiei sale pentru limitele etice ale autoritatii, de la The Hurt Locker la Zero Dark Thirty. Doar ca, aici, bomba nu explodeaza doar in desert — ea e deja in aer, deasupra noastra, in fiecare decizie luata la rece.