Skip to content

Picturi de Picasso si Canaletto, expuse pana la 14 decembrie la Art Safari. Este un concept dedicat Antichitatii care prezinta lucrari din colectiile Intesa Sanpaolo.

Art Safari a deschis joi, 13 noiembrie, expozitia „Farmecul Antichitatii: Comori de arta din colectiile Intesa Sanpaolo”, un proiect care aduce la Bucuresti o selectie de lucrari rare, provenite dintr-un fond artistic vast, prezentat publicului pentru relevanta istorica si calitatea estetica a pieselor incluse.

Printre lucrarile expuse se afla „Pictorul si modelul sau in aer liber” (1963) de Pablo Picasso, alaturata picturii „Capriccio cu biserica gotica si laguna” (cca. 1720–1721), semnata de Il Canaletto.

Expozitia reuneste si opere de Giovanni Paolo Panini, Pieter van Bredael, Jan Frans van Bloemen, Giovanni Ghisolfi, Carlo Labruzzi, Vincenzo Martinelli si Lord Mancini (Francesco Mancini) si incearca sa contureze o panorama asupra modului in care artistii europeni ai secolelor trecute au privit Antichitatea si au integrat-o in propriul imaginar vizual.

Expozitia exploreaza legatura dintre artistii moderni si mostenirea culturala a Antichitatii.

In martie 1917, Pablo Picasso viziteaza orasul Pompei, intr-o perioada in care Europa cauta repere noi dupa trauma Primului Razboi Mondial. Frescele romane si atmosfera orasului ingropat de eruptia Vezuviului il marcheaza profund, iar interesul sau pentru lumea antica devine vizibil in numeroase lucrari ulterioare.

In expozitia de la Art Safari, aceasta intersectie intre modernitate si Antichitate este ilustrata prin modul in care artistii se raporteaza la ideea de frumusete ideala, la armonie si la retorica mitologica pe care arta antica a lasat-o mostenire.

Il Canaletto, considerat unul dintre cei mai importanti pictori de vedute, este prezent cu o lucrare in care surprinde farmecul Venetiei. In contextul general al expozitiei, opera lui Canaletto se insereaza in dialog cu reprezentarile mitologice sau arhitecturale ale celorlalti artisti, subliniind continuitatea temei antichitatii in arta europeana.

Expozitia este curatoriata de Fernando Mazzocca, cu arhitectura semnata de Diana Nicolaie si coordonare de Monica Dumitru, fiind dezvoltata in parteneriat cu Istituto Italiano di Cultura Bucarest.

Structura sa pune accent pe varietatea tehnicilor si abordarilor, de la capricci si peisaje clasice pana la reinterpretari moderne ale temelor vechi. Prin prezenta unor artisti precum Panini sau Ghisolfi, vizitatorii pot observa modul in care peisajul urban idealizat si ruinele antice au devenit un gen artistic in sine, frecvent practicat in secolele XVII si XVIII.

Integrarea lui Picasso in acest context extinde perspectiva catre secolul XX, oferind o punte vizuala intre modernism si traditie. Lucrarea sa din 1963 aduce in discutie interesul continuu al artistului pentru scena atelierului si relatia dintre pictor si model, o tema pe care Picasso a reinterpretat-o sistematic in diferite momente ale creatiei sale.

Sezonul actual Art Safari, gazduit la Palatul Dacia-Romania de pe Lipscani 18–20, poate fi vizitat pana pe 14 decembrie. In paralel cu expozitia dedicata colectiilor Intesa Sanpaolo, programul cuprinde o serie de proiecte importante, printre care expozitia Paris Pallady, ce include capodopere de Henri Matisse, printr-un imprumut obtinut de la Musée de l’Orangerie si Musée Henri Matisse – Département du Nord. Selectia il plaseaza pe Theodor Pallady intr-un dialog vizual cu artistii parizieni care i-au marcat perioada de formare.

Tot in cadrul editiei curente, Art Safari prezinta un proiect dedicat vietii si creatiei compozitorului George Enescu, „Enescu si Minotaurul”, eveniment conex al Festivalului International George Enescu. Segmentul dedicat artei contemporane este reprezentat de expozitia Young Blood 5.0. Hello, Math!, axata pe tineri artisti aflati la inceput de cariera.

Citește în continuare