Skip to content

Rosalia anunta un turneu mondial cu 42 de concerte in 17 tari. Albumul „LUX” este deja considerat cel mai important material pop al anului si a primit inclusiv aprecieri din partea Vaticanului.

Rosalia, unul dintre cei mai influenti artisti pop ai ultimilor ani, anunta un turneu mondial pentru 2026 in care va promova cel mai apreciat album al anului: “LUX”.

Turneul va include 42 de concerte in arene din 17 tari din Europa, America de Nord si America de Sud. 

Anuntul vine dupa lansarea albumului „LUX”, devenit fenomen global atat prin reactiile criticilor, cat si prin modul in care a intrat in dezbaterea publica, inclusiv prin reactii favorabile formulate de reprezentanti ai Vaticanului.

„LUX” marcheaza o ruptura clara fata de formula prin care Rosalia s-a impus initial, construita pe fuziunea dintre flamenco, pop, hip-hop si reggaeton. 

Noul material este conceput ca un hibrid de pop orchestral si neoclasic, descris deseori ca o opera baroca moderna. Este o descriere bizara pentru un album care s-a bucurat de mare succes atat in randul criticilor exigenti dar si la public, devenind viral inclusiv pe TikTok. Insa “LUX” include atat de referinte culturale atat de diverse incat aproape ca reuseste sa filtreze si sa esentializeze muzica creata in ultimii cativa zeci de ani. 

Albumul are orchestratia realizata de London Symphony Orchestra sub bagheta lui Daniel Bjarnason, cu contributii de compozitie semnate, intre altii, de Bjork, Yves Tumor, Guy-Manuel de Homem-Christo (Daft Punk) si Charlotte Gainsbourg. 

Structurat in patru „miscari”, albumul foloseste 14 limbi – de la catalana si spaniola la germana, araba si latina – si leaga fragmente biografice si poetice de vietile unor sfinte si mistice din traditii diferite, precum Hildegard von Bingen, profetesa biblica Miriam sau sufiul Rabia al-Adawiya.

Turneul va debuta in Europa, la Lyon, pe 16 martie 2026, si va continua cu o serie de date multiple in principalele capitale culturale ale continentului, ulterior va ajunge in SUA, Canada si America de Sud.

In Europa, Rosalia va urca pe scena LDLC Arena din Lyon pe 16 martie, urmand apoi doua seri la Accor Arena din Paris, pe 18 si 20 martie. Itinerariul continua pe 22 martie la Hallenstadion, in Zurich, si pe 25 martie la Unipol Forum, in Milano. Segmentul spaniol al turneului include patru seri consecutive la Movistar Arena din Madrid, pe 30 martie, 1, 3 si 4 aprilie, urmate de patru concerte la Palau Sant Jordi din Barcelona, programate pe 13, 15, 17 si 18 aprilie, si de doua seri la MEO Arena din Lisabona, pe 8 si 9 aprilie. In finalul acestei etape europene, artista va canta la Ziggo Dome din Amsterdam pe 22 aprilie, la AFAS Dome din Anvers pe 27 aprilie, la Lanxess Arena din Koln pe 29 aprilie si la Uber Arena din Berlin pe 1 mai, iar la 5 mai va incheia segmentul european cu un concert la The O2 din Londra.

Dupa segmentul european, LUX Tour va continua in arene din Marea Britanie (cu accent pe Londra, unde este deja confirmat un concert la The O2), apoi in Statele Unite si Canada, pentru ca, in iulie, Rosalia sa duca proiectul in America de Sud, cu date anuntate in Columbia, Chile, Argentina, Brazilia, Mexic si un final de turneu in Puerto Rico. 

Biletele vor putea fi achizitionate de joi, 11 decembrie, la ora 12:00 locala. Organizatorii au emis deja un avertisment ca se anticipeaza o cerere foarte mare, in contextul in care LUX Tour este deja prezentat drept unul dintre evenimentele muzicale de neratat ale primaverii si verii 2026.

Dincolo de logistica turneului, fenomenul „LUX” se construieste mai ales prin modul in care albumul schimba asteptarile fata de un material pop de asemenea anvergura. 

Criticii l-au descris drept un disc care refuza clasificarea simpla, osciland intre formule de „pop orchestral”, „art-pop neoclasic” si „calatorie operatica” in patru parti. 

Rosalia isi foloseste formarea academica in flamenco pentru a integra structuri si timbre specifice acestui gen intr-un context in care coexista cu fado, R&B, techno experimental si orchestra simfonica. Aceasta este doar o parte din instrumentarul artistic utilizat, se adauga multilingvismul care ii transforma pe ascultatori in decodificatori al mesajului. Este o strategie care se opune celebrelor “hook”-uri existente in retetarul muzicii pop, nu exista un dans “LUX”, este o abordare atipica.

In interviuri, Rosalia a spus explicit ca a vrut sa construiasca un disc care “cere timp, reascultari si imersiune”, si a legat aceasta optiune de ceea ce numeste „era dopaminei”, dominata de consum fragmentar si rapid de continut. „Cu cat suntem mai mult in era dopaminei, cu atat imi doresc contrariul”, a explicat artista intr-o discutie pentru podcastul New York Times.

La nivel tematic, „LUX” se concentreaza pe ceea ce Rosalia si echipa ei numesc „misticism feminin”, folosind hagiografii ale unor sfinte si mistice din traditii crestine, iudaice si islamice. 

Versurile se ocupa mai putin de autobiografie si mai mult de experiente spirituale, transfigurari, vocatii religioase si conflicte intre interior si exterior, intr-o incercare asumata de a scoate muzica pop mainstream din zona strict confesionala a succesului, a relatiilor romantice sau a comentariului social imediat.

Aceasta abordare neobisnuita a atras laude din partea Vaticanului, care de obicei se pronunta pentru a critica intens mesajele transmise de artistii pop.

Intr-un gest rar pentru un proiect pop contemporan, reprezentanti ai Bisericii Catolice au comentat public „LUX” in termeni pozitivi. Cardinalul Jose Tolentino de Mendonca, prefect al Dicasterului pentru Cultura si Educatie de la Vatican, a declarat pentru agentia spaniola EFE ca vede in album o expresie a unei nevoi profunde a culturii actuale de a se apropia de spiritualitate si de a cultiva o viata interioara. In opinia sa, faptul ca o artista de profilul Rosaliei alege sa discute deschis teme religioase arata ca exista un public dispus sa asculte astfel de propuneri.

Xabier Gomez Garcia, episcop de Sant Feliu de Llobregat, dieceza care include localitatea natala a Rosaliei, a mers si mai departe intr-o scrisoare deschisa adresata comunitatii sale. El a recunoscut ca unele piese sunt „provocatoare” – mentionand explicit „Dios es un stalker” („Dumnezeu e un urmaritor”) – dar a insistat ca artista vorbeste „cu libertate absoluta si fara complexe despre cum il simte pe Dumnezeu si despre dorinta, setea de a-l cunoaste”. 

Episcopul a scris ca, ascultand „LUX” si explicatiile Rosaliei despre contextul creatiei, a avut sentimentul ca se afla in fata unui proces si a unei opere care „depasesc muzica propriu-zisa” si functioneaza ca o cautare spirituala articulata prin marturiile unor femei cu maturitate spirituala iesita din comun.

Pe plan comercial, albumul a fost validat cu aceleasi reactii pozitive. La scurt timp dupa lansare, „LUX” a devenit cel mai ascultat album intr-o singura zi pe Spotify semnat de o artista spaniola, depasind recordul anterior detinut de Karol G. In prima saptamana, a detronat „The Life of a Showgirl” al lui Taylor Swift din pozitia de cel mai ascultat album din lume (discul lui Swift este cel mai asteptat si ascultat disc al anului).

Insa statutul de fenomen cultural a fost consolidat pe platformele de social media unde conceptul narativ al albumului a fost disecat de numerosi internauti care au incercat sa decodifice referintele si mesajele transmise de Rosalia. Influenta materialului a fost mentionata inclusiv de catre Institutul Pantone in justificarea pentru alegerea culorii anului 2026.

“LUX” poate fi ascultat in intregime mai jos. Biletele pentru turneu vor fi disponibile aici.

Citește în continuare