Atelierul lui Brancusi va fi reconstruit pentru prima data in afara Frantei, la Neue Nationalgalerie Berlin. In Romania, Anul Brancusi 2026 se contureaza deocamdata fara o expozitie dedicata artistului.

Pentru prima data din 1957, de la donarea atelierului lui Constantin Brancusi catre statul francez, o parte din acest spatiu aproape legendar va fi reconstruita si prezentata in afara Frantei.
Reconstruirea partiala a atelierului parizian va fi unul dintre punctele centrale ale marii expozitii „Constantin Brancusi” de la Neue Nationalgalerie din Berlin, programata in pavilionul de sticla proiectat de Mies van der Rohe in perioada 20 martie – 9 august 2026.
Proiectul este realizat de Stiftung Preussischer Kulturbesitz (Fundatia Patrimoniului Cultural Prusac), in cooperare cu Centre Pompidou din Paris, institutia care administreaza mostenirea Brancusi si care detine, in colectia permanenta, nucleul esential al arhivei si al sculpturilor sale.
Organizatorii descriu expozitia drept cea mai ampla privire de ansamblu dedicata pana acum operei artistului la Berlin, intr-un format care reuneste sculptura, fotografie, film si documente de atelier.
Curatorii au ales sala de sticla a Neue Nationalgalerie drept spatiu principal, mizand pe dialogul direct dintre arhitectura modernista a lui Mies van der Rohe si limbajul sculptural al lui Brancusi.
Amplasarea in cadrul complexului Kulturforum insereaza retrospectiva intr-un sezon artistic mai larg, prezentat la nivelul orasului drept „French Summer 2026”, dedicat unor nume majore ale artei moderne europene.
Expozitia este prezentata ca fiind singulara prin reconstructia partiala a atelierului din Impasse Ronsin care a fost conservat si expus, dupa moartea lui Brancusi, intr-o anexa de langa Centre Pompidou. Ansamblul de lucrari care constituie Donatia Brancusi catre statul francez sunt esentiale deoarece sunt o cheie de interpretare pentru modul in care sculptorul isi construia si isi prezenta operele. Donatia include ansamblul de lucrari, socluri, schite, fotografii instrumente si obiecte, unele create de Brancusi insusi.
Atelierul nu va fi reconstruit in maretia sa de la Pompidou ci intr-o versiune condensata, gandita ca un „laborator de forma”, in care vizitatorii pot urmari relatia dintre volumele sculpturale, soclurile special concepute, raportul dintre lumina naturala si lumina dirijata si modul in care Brancusi isi gandea propriile lucrari intr-un ansamblu coerent, nu ca piese izolate.
Vor fi expuse atat lucrari emblematice, cat si fragmente de arhiva, fotografii de atelier si detalii despre procesul de lucru.



Expozitia continua, la scara berlineza, directia inaugurata de retrospectiva Brancusi de la Centre Pompidou din 2023, construita in jurul aceleiasi idei de atelier ca nucleu conceptual. Va include peste 150 de lucrari – sculpturi, fotografii, desene, filme si materiale de arhiva – provenite in principal din colectiile Centre Pompidou, completate de imprumuturi din alte institutii si colectii publice si private internationale. Sunt anuntate atat capodopere consacrate, cat si lucrari rare ori mai putin expuse, menite sa completeze imaginea de ansamblu.
Printre lucrarile-cheie care vor fi prezentate la Neue Nationalgalerie se numara „Sarutul”, „Pasarea in vazduh”, „Muza adormita” si „Coloana infinitului”, piese care au intrat deja in istoria sculpturii secolului XX si sunt reproduse frecvent in manuale, cataloage si sinteze de istorie a artei.
Alaturi de acestea, expozitia va include si versiuni, variante si studii care arata cum Brancusi revine asupra catorva motive centrale, pe care le modifica prin proportii, materiale si finisaje, cautand constant sa ajunga la esenta formei.
O componenta importanta a expozitiei este reprezentata de fotografii realizate chiar de Brancusi, precum si de filme scurte in care apar sculpturile si atelierul.
Recent, fotografiile sale au devenit o sursa principala de interes a curatorilor europeni, in aceasta perioada fiind deschise expozitii dedicate strict imaginilor create de Brancusi la Cracovia si Paris. El folosea fotografia si filmul nu doar ca instrumente de documentare, ci ca mijloace de a controla imaginea publica a lucrarilor sale, de a fixa anumite unghiuri si efecte de lumina si de a testa relatia dintre miscare si forma sculptata.
Expozitia de la Neue Nationalgalerie are inca un element de noutate: este prima mare prezentare dedicata lui Brancusi in Germania in peste 50 de ani.
Expozitia este curatoriata de Klaus Biesenbach, directorul Neue Nationalgalerie si unul dintre cei mai influenti specialisti din arta contemporana. A fost director al unei filiale MoMA din New York, a condus Museum of Contemporary Art din Los Angeles si fondat Bienala de la Berlin si KW Institute for Contemporary Art din Berlin.
Din echipa curatoriala fac parte si Maike Steinkamp, tot din partea Neue Nationalgalerie, si Ariane Coulondre si Valerie Loth, din partea Centre Pompidou.
Cu acest prilej, editura Distanz Verlag va publica un catalog amplu, care va cuprinde studii critice, texte de context si un aparat documentar extins, bazat pe arhivele Centre Pompidou si pe cercetari recente dedicate operei lui Brancusi.
In spatele acestei mari retrospective se afla, din nou, Centre Pompidou, care foloseste perioada de inchidere pentru renovare – pana in 2030 – pentru a imprumuta masiv opere din colectia Brancusi.

Dupa expozitia de la Amsterdam deschisa zilele acestea la H’Art Museum si cea de la Berlin, vor urma expozitii internationale in Europa, Asia si, probabil, in SUA. Acest lucru este posibil deoarece atelierul Brancusi din pavilionul de langa Pompidou a fost deja demontat, urmand sa fie reconstruit in interiorul cladirii principale dupa finalizarea lucrarilor, ca parte a unui nou parcurs muzeal.
In tot acest timp, lucrarile circula intens in afara Frantei si asigura pentru Centre Pompidou o sursa de finantare a renovarilor care vor incepe in curand.
In Romania, desi 2026 a fost declarat prin lege drept Anul Brancusi, nu a fost anuntata pana acum nicio mare expozitie dedicata sculptorului, iar o parte dintre operele aflate deja pe teritoriul tarii — la Muzeul National de Arta al Romaniei si la Muzeul de Arta din Craiova — sunt in discutii pentru a fi imprumutate in expozitii europene, inclusiv in Italia, in cadrul sezonului cultural Romania–Italia.