Galerie foto. Cum arata vitrinele marilor magazine din Paris, Londra, New York si Mexic decorate de sarbatori.
La final de an, fatadele marilor magazine din Paris, Londra si New York se transforma in decoruri de sarbatoare gandite ca mici spectacole urbane. Pentru cateva saptamani, vitrinele devin un mijloc prin care marcile isi pun in scena propriile versiuni despre Craciun, folosind scenografii animate, lumini, instalatii monumentale si serii limitate de produse dedicate sezonului de iarna.
In Paris, magazinele de pe axa marilor bulevarde – Galeries Lafayette, Printemps Haussmann, La Samaritaine si Le Bon Marche Rive Gauche – isi impodobesc fatadele cu instalatii festive de mari dimensiuni.





La Galeries Lafayette, tema pentru 2025 poarta numele „Cel mai frumos cadou” si a fost dezvoltata impreuna cu ilustratoarea Jeanne Detallante. Artista a lucrat plecand de la istoria magazinului si de la traditia artelor decorative, cu trimiteri la expozitia internationala din 1925.
Vitrinele de pe bulevardul Haussmann prezinta un atelier imaginar de Craciun in care spiridusii il ajuta pe Mos Craciun sa pregateasca mii de daruri. In scene apar o masina de ambalat cadouri, o imagine a lui Mos Craciun si personaje cu aer copilaresc, precum un pui de elefant sau o rata incaltata cu cizme.
Doua vitrine sunt construite in jurul unor situatii distincte – „The Banquet” si biroul lui Mos Craciun – si aduc in prim-plan masa de sarbatoare si spatiul administrativ in care se organizeaza livrarea cadourilor.
In interiorul magazinului, bradul central, ridicat sub cupola Art Nouveau, are 16 metri inaltime. Pentru acest sezon a fost decorat integral cu ilustratii realizate de Jeanne Detallante si cu panglici late care il transforma intr-un obiect asemanator unui cadou urias, inclusiv instalatii luminoase care insumeaza aproximativ 8 kilometri de ghirlande LED. Pe acoperis, terasa Galeries Lafayette gazduieste un patinoar deschis in perioada sarbatorilor, cu vedere directa asupra Turnului Eiffel si a acoperisurilor din centru.
Printemps Haussmann leaga vitrinele din Paris de deschiderea noului magazin din Manhattan, alegand tema „Christmas in New York”.






Scenariul urmareste o trupa de caini exploratori care traverseaza zone emblematice ale orasului american, de la treptele muzeului MET pana la patinoarul de la Rockefeller Center.
Personajele sunt desenate in alb-negru, intr-un stil grafic apropiat de ilustratiile din revistele newyorkeze, apoi transformate in figurine animate realizate manual din carton si textile. In total, 125 de personaje sunt produse anual de creatoarea de costume Valerie Cuter, iar decorurile folosesc materiale naturale si reciclabile, in linie cu preocuparile declarate pentru sustenabilitate.
In continuarea temei newyorkeze, patinoarul de pe acoperisul etajului al saptelea – realizat impreuna cu Ferrero Rocher – ofera vedere asupra Parisului, intr-o referinta directa la patinoarul de la Rockefeller Center. La interior, sub Cupola Wybo de la etajul al saselea este instalat un brad de 8 metri, iar la restaurantul Bleu Coupole se regasesc burgeri de Craciun creati de chef Xavier Pistol, construiti ca un „duel” culinar intre New York si Paris. Cofetarul Bryan Esposito propune o serie de mini-prajituri de tip choux decorate cu simboluri newyorkeze si o rulada de Craciun inspirata de bastonul de zahar, cu cheesecake de lamaie, blat condimentat si marmelada de merisoare.
La Samaritaine, tema sezonului din 2025 este „Paris M’Emballe”, construita in jurul panglicii ca simbol universal al darului.



Fatada La Samaritaine este traversata de panglici luminoase, sinuoase, atat pe scara centrala cat si in zonele principale ale magazinului, astfel incat intreaga cladire este tratata ca o cutie de cadouri la scara mare. Paunul emblematic al magazinului — regasit in fresca de la etajul cinci al magazinului — apare si in decorul de sarbatoare intr-o ipostaza care „urmareste” traseul panglicilor si zona de impachetare a cadourilor.
Artista vizuala Elsa Tomkowiak a intervenit in punctele-cheie ale cladirii, cu lucrari imersive. Pe pasarela Baillet, foloseste fasii flexibile de PVC pictate in culori foarte saturate, iar pe peretele cladirii noi realizeaza o tesatura din benzi de plastic care reia tema panglicilor intr-o forma sculpturala.
Sub luminator, pana pe 24 decembrie este activ un calendar de Advent de dimensiuni mari, in care in fiecare zi este afisata cate o surpriza din zona modei, a cosmeticii sau a bijuteriilor, accesibila prin scanarea bonurilor de cumparaturi in apropierea receptiei.
Le Bon Marche Rive Gauche a demarat programul de iarna sub titlul „A dreamy, enchanted Christmas”.



In vitrine apar iepuri de plus implicati in diferite activitati, iar ambalajele pentru cadouri sunt decorate cu un model grafic care aminteste de aspectul unei pagini de ziar. La interior, la adresa de pe rue de Sevres este amenajata o piata de Craciun, iar la etajul al doilea sunt instalati patru brazi pe teme distincte: munte, universul magazinului, atelierul lui Mos Craciun si seara de Ajun.
La parter, o zona este transformata intr-un fel de magazin de feronerie dedicat suvenirurilor si obiectelor de artizanat, iar cladirea La Grande Epicerie adopta la randul ei decoruri inspirate de pietele de Craciun, cu iluminat specific de sezon.
Pe Avenue Montaigne 30, Dior marcheaza sezonul de iarna cu un decor de sarbatoare care acopera intreaga cladire.



Fatada este luminata de o instalatie in forma unei roti a norocului, in care revin motive asociate casei – flori, stele norocoase, fluturi si alte simboluri decorative – intr-o compozitie care trimite la instalatiile luminoase traditionale de Craciun din Italia. In vitrine apar elemente legate de istoria adreselor Dior si de Paris, precum scaunul Medallion, un chiosc de parfumuri, candelabre si decoruri inspirate de locuri cunoscute din oras, fiecare fereastra fiind gandita ca o mica scena de iarna.
In spatiul Le Jardin, decorul include o figurina Pegas si globuri cu zapada, asezate intre brazi impodobiti, astfel incat traseul vizitatorilor prin magazin sa treaca printre referinte directe la colectiile Dior si la imaginile clasice asociate sarbatorilor de iarna.
La Londra, Selfridges si Disney au construit impreuna programul „A Most Magical Christmas”, gandit pentru magazinele Selfridges din Londra, Birmingham, Manchester si pentru platforma online.





Cladirea de pe Oxford Street prezinta o fatada speciala si un spectacol de lumini si muzica, organizat in jurul unui castel inspirat de cel din „Sleeping Beauty” de la Disneyland Paris.
In fiecare seara, intre orele 17:00 si 21:00, cladirea face parte din scenografia unui show in care luminile se aprind si se sting pe ritmul coloanelor sonore Disney. La intervale regulate, un efect de tip „praf de zane” atribuit personajului Tinker Bell traverseaza intreaga fatada, acoperind peste 100 de metri de instalatii luminoase in care se regasesc 40 de stele, corabia Jolly Roger din „Peter Pan” si trasura Cenusaresei. Secventa se incheie cu dezvaluirea unui castel tridimensional de 11 metri inaltime amplasat la coltul dintre Oxford si Duke Street, cea mai mare instalatie montata pe cladire in ultimele decenii.
Cele 12 vitrine de pe Oxford Street reinterpreteaza povesti clasice Disney, cu decoruri pictate manual si personaje redate in miscare, adesea sincronizate cu fragmente muzicale. Una dintre vitrine este dezvoltata impreuna cu echipa de designeri Disney Imagineering si permite trecatorilor sa interactioneze cu Tinker Bell, care „imprastie” praf magic in dormitorul familiei Darling inspirat de „Peter Pan”.
Pe Orchard Street, alte vitrine prezinta scene din „Sleeping Beauty”, „Alice in Wonderland” si „Cinderella”, construite pornind de la schite si desene de concept transformate in compozitii care trec de la doua la trei dimensiuni. In magazinele Selfridges din Birmingham si Manchester, vitrinele sunt inspirate de titluri precum „Lady and the Tramp”, „Cinderella” sau „Fantasia”.
Fortnum & Mason din Piccadilly prezinta in acest sezon tema „A Visual Wonderland”, construita in jurul motivului clementinei.






Vitrinele sunt decorate de un grup de sase artisti si designeri care realizeaza scene distincte, fiecare cu propria naratiune vizuala. Iluminarea calda, in tonuri aurii, scoate in evidenta detaliile decorului si nuantele portocalii recurente, iar personajele costumate in tinute de sarbatoare aduc o nota de umor si familiaritate.
Intregul ansamblu pune accent pe prezenta artistica a vitrinelor, tratate ca lucrari autonome care povestesc Craciunul prin intermediul culorilor si al compozitiilor.
La New York, magazinul Nordstrom din Midtown si-a transformat sediul principal intr-un spatiu de tip parc de distractii pentru sezonul de iarna.


Sub titlul „Oh, What Funhouse!”, vitrinele Nordstrom sunt colorate in nuante de roz si mov si sunt flancate de siruri de brazi de Craciun.
Accesul se face printr-un tunel luminos cu LED-uri in care litere metalice suspendate compun mesajul „Oh, What Fun!”. La interior, clientii primesc un ghid denumit „Gift Expert Guide”, care ii conduce printr-o serie de experiente tematizate in jurul celor cinci simturi. Ascensoarele devin parte din parcurs, iar participantii pot aduna stickere, biletele si indicii menite sa genereze idei de cadouri. Dupa parcurgerea tuturor celor cinci etape, clientii primesc, la nivel simbolic, titulatura de „expert in cadouri”.
Dupa o pauza anul trecut, Saks revine cu un spectacolul de lumini pe fatada magazinului de pe Fifth Avenue.


Programul este gandit ca o combinatie de lumini corelate cu o banda sonora, in completare sunt expuse sase vitrine principale care prezinta scene de iarna inspirate de New York: un peisaj din Central Park acoperit de zapada, o scena cu barci pe lac, un brad de Craciun instalat intr-un decor urban.
Magazinul se afla vizavi de bradul de la Rockefeller Center si de patinoarul din fata acestuia, iar zona creeaza un traseu compact intre cele doua atractii de sezon.
Vitrinele magazinului Tiffany & Co. de pe Fifth Avenue sunt prezentate anul acesta ca un „tablou de vise si de iubire in toate formele ei”.


Decorurile folosesc mingi translucide care seamana cu bulgari de zapada, iluminate astfel incat sa creeze reflexii in jurul bijuteriilor expuse. In prim-plan sunt asezate bratari cu diamante, iar in fundal apar porumbei, turturi, copaci albi si cutiile albastre caracteristice casei.
La nivelul strazii, Tiffany marcheaza inceputul sezonului prin aprinderea fulgului suspendat de pe Fifth Avenue in culoarea albastru specific marcii si prin iluminarea unei instalatii „Bird on a Rock” pe terasa de la etajul al optulea. Este, de fapt, o reinterpretare luminoasa a unui design de bijuterie lansat in 1965 de Jean Schlumberger. Instalatia foloseste peste 47.000 de micro-LED-uri.
La randul sau, Bloomingdale’s dedica vitrinele de pe Lexington Avenue unei colaborari cu Burberry, construite pe o estetica medievala sau Castle-core, asa cum este numita in rapoartele de tendinte.





Intreaga fatada Bloomingdale’s este acoperita de variante ale carourilor clasice Burberry, iar in decor sunt amplasati 12 cavaleri in armura, fiecare purtand esarfe ale casei britanice. Unii dintre ei impodobesc un brad de Craciun, unul canta la pian in timp ce ceilalti beau espresso martini, un alt cavaler coboara scarile cu un urs de plus in brate, iar altul incearca sa iasa prin cosul de fum, toate aceste scene fiind vizibile in succesiune pe intreaga lungime a cladirii.
Magazinul TSUM din Kiev, Ucraina



Magasin du Nord din Danemarca


El Palacio de Hierro din Mexico



Magazinul Breuninger din Germania


Bergdorf Goodman din New York, SUA


