Skip to content

O pictura cu „Bau Bau” de Adrian Ghenie a fost adjudecata la New York pentru 2,6 milioane de dolari. Desi ramane cel mai bine vandut artist roman in viata, pretul lucrarilor sale este in scadere.

O pictura de Adrian Ghenie din seria „Boogeyman” a fost adjudecata la New York pentru 2.637.000 de dolari in cadrul unei licitatii organizate de Christie’s in Rockefeller Center. 

Lucrarea a facut parte din colectia Elaine Wynn si a avut un interval de estimare cuprins intre 2,5 si 3,5 milioane de dolari, fiind vanduta aproape de limita inferioara a estimarii.

In conditiile in care doar cateva opere de arta moderna si contemporana depasesc pragul de doua milioane de dolari la o licitatie de seara, „Boogeyman” confirma statutul lui Adrian Ghenie de cel mai bine tranzactionat artist roman in viata pe piata internationala.

Pictura, realizata in 2010, are dimensiuni monumentale, de aproximativ 200 x 335 cm, si este executata in ulei pe panza. Pe verso poarta semnatura si datarea „Ghenie 2010”. 

Parcursul ei in piata de arta este bine documentat: lucrarea a intrat initial in circuit prin galeria Nolan Judin din Berlin, a fost achizitionata de un colectionar privat in 2010, apoi a fost adjudecata intr-o licitatie la Sotheby’s Londra in 2018 de unde a ajuns la colectionara Elaine Wynn.

„Boogeyman” face parte dintr-un moment-cheie in cariera lui Ghenie, pictura este legata de ciclul „The Visitation”, in care artistul combina referinte din istoria artei, memoria personala si teme legate de frica, supraveghere si trauma. Pentru aceasta serie, Ghenie a lucrat intr-o logica de „camera in camera”, dezvoltata in instalatia „The Dada Room”, in care a recreat, intr-un spatiu de atelier, atmosfera istorica a expozitiei Dada din 1920 de la Berlin, suplimentand-o cu desene, urme de vopsea si obiecte care trimiteau la memoria proprie si la istoria artei. Instalatia se afla astazi in colectia muzeului SMAK din Gent.

In „Boogeyman”, Ghenie porneste de la figura folclorica a Bau-Bau-lui – transformata in timp in personaj de literatura si film horror – si o transpune intr-un „everyman” de tip Magritte, imbracat regulamentar, asezat intr-un interior care pare desprins dintr-o amintire fragmentara.

Ghenie a vorbit in interviuri despre modul in care l-au influentat atat marii maestri ai picturii – Rembrandt, Titian – ale caror lucrari le copia dupa manuale in timpul studiilor, cat si artisti moderni precum Gerhard Richter sau Francis Bacon. De la vechii maestri a preluat tehnica straturilor subtiri de culoare, unde nuanta de dedesubt modifica vibratia stratului superior; de la Bacon si Richter apar zonele razuite, formele deformate si capetele partial destructurate. In „Boogeyman”, aceste referinte sunt vizibile in zonele unde figura costumata incepe sa se dizolve, in contrast cu muchiile clare ale fotoliilor si cu partile de interior redate aproape geometric.

In ultimul deceniu, cota de piata a lui Adrian Ghenie a avut un varf spectaculos, urmat de o recalibrare in ultimii ani. 

Dupa recordurile stabilite anterior, cand o lucrare precum Nickelodeon a fost vanduta pentru circa 9 milioane de dolari, un tablou din seria Pie Fight a depasit pragul de aproximativ 10,3 milioane de dolari intr-o licitatie din Asia, rezultatele recente s-au asezat intr-o plaja sensibil mai joasa. 

In ultimii doi ani, niciuna dintre lucrarile aduse in licitatii nu s-a mai apropiat de zona de 8–10 milioane de dolari, iar vanzarile de referinta s-au concentrat in intervalul 2–3 milioane, cu un prag de un milion de dolari la Art Basel in vara acestui an. Entuziasmul colectionarilor pare sa fie in scadere, un aspect care semnifica o recalibrarre a cotei sale de piata. 

Desi s-a aflat printre cei mai bine vanduti artisti de arta ultracontemporana in prima jumatate a lui 2024, Ghenie a avut o rata de achizitie de 69%, totalul pentru 11 lucrari insumand 5,6 milioane de dolari. In trecut, acesta era pretul obtinut de o singura lucrare.

Rezultatul obtinut de „Boogeyman” a venit intr-o licitatie in care Christie’s a raportat un total de 123 de milioane de dolari, intr-o serie cu 98% din loturi au fost adjudecate. 

Cel mai spectaculos lot al licitatiei de arta contemporana a fost un tablou de Christopher Wool, „Untitled (RIOT)”, adjudecat pentru 19.840.000 de dolari, semnificativ peste nivelul oricarei tranzactii din sectiunea dedicata colectionarei Elaine Wynn.

Intr-o alta licitatie a colectiei Edlis | Neeson, apartinand filantropilor din Chicago Stefan Edlis si Gael Neeson, cunoscuti pentru sprijinul acordat artei conceptuale, pop si postbelice, “Cina cea de taina” de Andy Warhol a fost vadnuta pentru 8.127.000 de dolari.

In cadrul aceleiasi colectii, o fotografie iconica de Cindy Sherman, „Untitled Film Still #13” (1978), a fost adjudecata pentru 2.271.000 de dolari, de peste trei ori peste estimarea maxima de 700.000 de dolari, iar un grup de sculpturi de Diego Giacometti a generat cele mai lungi secvente de licitare din seara.

Pictura „A Clear Unspoken Granted Magic” de Amy Sherald, interpretata ca o lucrare de prefigurare pentru portretul lui Michelle Obama, a atins 4.101.000 de dolari, peste estimarea maxima de 3 milioane, devenind al doilea cel mai ridicat pret obtinut de artista la licitatie. Kerry James Marshall, aflat in prezent in atentia Royal Academy of Arts din Londra, a inregistrat 7.151.000 de dolari pentru „Portrait of John Punch (Angry Black Man 1646)”, peste estimarea superioara de 6 milioane.

Citește în continuare