Skip to content

Pentru colectia de toamna, Balenciaga transforma banala punga de plastic intr-un obiect de lux. Pretul este de 995 de dolari.

Balenciaga revine in centrul atentiei cu o noua piesa care starneste controverse. Parte din colectia de toamna-iarna 2025, Marché Packable Tote Bag Medium a fost prezentata drept un accesoriu de lux, dar seamana izbitor cu o punga de plastic mototolita, de tipul celor oferite la supermarket. 

Pretul insa este departe de banalul raft de magazin: 995 de dolari sau echivalentul a 850 de euro.

Realizata din poliamida si Dyneema, un material promovat ca fiind mai rezistent decat otelul, geanta are o capacitate de pana la 10 kilograme si, asemenea unei sacose de magazin, poate fi impachetata si pastrata intr-un buzunar interior. 

Este confectionata in Italia, intr-o nuanta de albastru deschis, si imprimata pe fata cu logo-ul Balenciaga insotit de adresele magazinelor pariziene. Designerii au adaugat in mod intentionat cute care imita uzura, oferindu-i aspectul de obiect second-hand de la bun inceput.

Strategia estetica nu este noua pentru Balenciaga, o casa de moda fondata in Spania in 1919 de Cristóbal Balenciaga si relocata ulterior in Franta. Brandul a devenit sinonim cu gesturi ironice si provocari deliberate, care transforma obiecte cotidiene in simboluri ale luxului contemporan.

Pe retelele sociale, inclusiv fanii brandului au ironizat designul, comparand geanta cu pungile mototolite pe care multi le pastreaza in bucatarii pentru a fi refolosite. Memele s-au raspandit rapid, subliniind contrastul dintre aspectul banal si pretul exorbitant.

Fenomenul se inscrie intr-o strategie mai larga a Balenciaga, care a lansat in trecut obiecte cu acelasi potential provocator: o poseta in forma de punga de chipsuri din piele de vitel, vanduta cu 1.450 de lire, sau celebra geanta tip pahar de cafea, cu un pret de 5.750 de dolari.

Repertoriul recent include bratara Gaffer Bangle, evaluata la 925 de lire si conceputa sa arate ca un simplu sul de banda adeziva, sau sapca Sports Loop Icon Cargo, cu rupturi si elemente intentionat uzate, la 425 de lire. In acelasi registru ironic s-au inscris si colaborarile cu Puma, cand Balenciaga a vandut reinterpretari ale pantofilor sport Speedcat cu 520 de lire, in timp ce modelul original putea fi gasit la 55 de lire.

Marché Packable Tote Bag a atras critici nu doar pentru estetica ei, ci si pentru fragilitatea materialului. 

Pe site-ul Balenciaga, brandul avertizeaza ca produsul, fiind realizat din fibre sintetice, este susceptibil la uzura si ca urmele vizibile nu trebuie considerate defecte, ci caracteristici ale procesului de fabricatie. Cu alte cuvinte, cumparatorul plateste aproape 1.000 de dolari pentru un obiect care ar putea arata „imbatranit” dupa o utilizare obisnuita.

Abordarea se inscrie intr-o linie curatoriala pe care brandul a cultivat-o constant, mizand pe forta paradoxului: obiectele ieftine, banale sau „stricate” devin, printr-un gest conceptual si un logo vizibil, produse de lux. Pentru unii, gestul functioneaza ca o critica ironica la adresa consumerismului si a superficialitatii din moda; pentru altii, nu este decat o formula repetata si lipsita de substanta, care insista pe soc si pe scandal mai mult decat pe creatie autentica.

La nivel de marketing, totul este gandit pentru a genera dezbateri, reactii virale si, in cele din urma, vizibilitate. Daca pentru publicul larg pretul pare de neconceput, pentru o parte a clientelei fidelizate valoarea consta tocmai in caracterul ironic si exclusivist al piesei.

Citește în continuare