Controverse la gala castigatorilor de la Venetia. Leul de Aur pentru filmul lui Jim Jarmusch, Premiul Juriului pentru pelicula despre crimele comise in Gaza. Alexander Payne, nevoit sa apere decizia juriului in fata presei de specialitate.

In weekend, decizia juriului Festivalului de Film de la Venetia de a acorda trofeul Leul de Aur filmului „Father Mother Sister Brother” semnat de Jim Jarmusch, si nu dramei „The Voice of Hind Rajab” regizata de Kaouther Ben Hania, a provocat valuri de controverse si intrebari insistente la conferinta de presa de dupa gala.
Multi critici considerasera deja productia cineastei de origine tunisiana drept castigatoare morala a editiei, dupa ce la premiera au fost aplauze de aproape 24 de minute, un record absolut pentru orice festival de film.
Dupa anuntul deciziei castigatorilor, presedintele juriului, Alexander Payne, a fost confruntat cu intrebari directe despre motivele pentru care drama despre fetita palestiniana de cinci ani ucisa la Gaza nu a primit distinctia suprema.
„Aceasta este partea nedreapta la un festival – trebuie sa spui ca un film este mai bun decat altul, cand de fapt nu e asa. Le pretuim pe amandoua in mod egal, fiecare pentru motive diferite”, a declarat Payne, subliniind ca rezultatul ar fi putut fi diferit „daca am fi votat cu o zi mai devreme sau o zi mai tarziu”.
El a insistat ca decizia s-a luat la o diferenta infima, pe care a descris-o ironic drept „0,000001%”.



Intrebarile incisive ale jurnalistilor au insistat iar Payne a fost nevoit sa respinga categoric speculatii aparute in randul presei prezente la Venetia conform carora un membru al juriului ar fi amenintat cu demisia din cauza deciziei luate. „Unul dintre jurati ar fi vrut sa plece? Eu? Nu. Stiti bine ca nu trebuie sa credem tot ce citim pe internet. Niciun jurat nu a vrut sa renunte. Am avut discutii intense, dar corecte.”
Alaturi de Payne, din juriu au facut parte cineasti si actori cu greutate, intre care Cristian Mungiu, Mohammad Rasoulof, Zhao Tao sau Fernanda Torres.
In acest context tensionat, trofeul cel mare a mers catre Jim Jarmusch, cineastul american care si-a construit cariera pe filme independente cu un stil minimalist si ironic.

Lungmetrajul castigator „Father Mother Sister Brother”, impartit in trei capitole filmate in New Jersey, Dublin si Paris, exploreaza dinamica familiilor moderne si legaturile fragile dintre parinti si copii adulti. Distributia a fost una de prestigiu, cu nume precum Cate Blanchett, Tom Waits, Adam Driver, Charlotte Rampling, Vicky Krieps si Indya Moore.
Regizorul a urcat pe scena galei de decernare a premiilor, cu ochelarii sai inconfundabili, si a multumit publicului tinand urmatorul discurs: „Ca cineasti, nu suntem motivati de competitie, dar acest premiu il apreciez cu adevarat”, a spus Jarmusch, evocand dragostea sa pentru Venetia, „orasul lui Casanova, Vivaldi si Terence Hill”. Declaratiile lui au fost dublate de Benny Safdie, laureat al premiului pentru regie, afirmand ca „arta nu trebuie sa fie politica in mod explicit pentru a fi politica – empatia pe care o creeaza este primul pas catre rezolvarea problemelor noastre”.
Jarmusch si-a incheiat discursul cu o trimitere la Akira Kurosawa, care marturisise la un moment dat ca inca simtea ca nu stie pe deplin cum sa faca cinema. „Am aceeasi senzatie, aceea de a invata mereu”, a spus regizorul american, in aplauzele publicului.
Rezultatele de la Venetia stabilesc coordonatele cursei pentru premiile Oscar 2026, fiind debutul oficial al sezonului premiilor in care actori, regizori, producatori si echipe tehnice si creative vor incerca sa convinga votantii din intreaga lume sa ii voteze la premiile importante ale industriei americane si britanice.
Victoria „The Voice of Hind Rajab” a devenit un simbol politic al editiei din acest an.


Chiar daca nu a primit Leul de Aur, filmul Kaouther Ben Hania a dominat discursurile si ecourile acestei editii. Productia reconstruieste ultimele ore din viata micutei Hind Rajab, surprinsa in ianuarie 2024 in mijlocul ruinelor din Gaza, ascunsa sub scaunul masinii in care parintii, verisorii si unchii ei fusesera ucisi. Folosind inregistrarile reale ale apelului telefonic catre Semiluna Rosie, pelicula devine o marturie devastatoare despre razboi si inocenta pierduta.
La conferinta de presa, Ben Hania a avut un discurs inflacarat. „Vocea lui Hind a fost un strigat pe care intreaga lume l-a auzit, dar nimeni nu a raspuns. Aceasta nu este doar povestea unei fetite, ci a unui popor intreg. Cinema-ul nu o poate readuce, dar ii poate pastra vocea”, a spus regizoarea. Ea a citit apoi un mesaj transmis de mama lui Hind, ramasa in Gaza impreuna cu fiul ei mai mic: „Sunt multi copii care inca asteapta ajutor.”
Finalul discursului a avut accente politice radicale: „Aceasta este povestea unui regim criminal care actioneaza cu impunitate. Sa se odihneasca Hind in pace, sa nu doarma niciodata ochii ucigasilor ei. Free Palestine.”
Pe scena, actorii au ridicat fotografii cu Hind Rajab, in timp ce publicul aplauda in picioare. Printre producatorii executivi ai filmului se numara nume mari de la Hollywood, intre care Brad Pitt, Joaquin Phoenix, Rooney Mara, Alfonso Cuarón si Jonathan Glazer. Phoenix si Mara au fost prezenti la Venetia pentru a sustine echipa filmului.
Leul de Argint pentru regie a mers la Benny Safdie pentru „The Smashing Machine”, drama biografica despre luptatorul de MMA Mark Kerr, interpretat de Dwayne „The Rock” Johnson intr-un rol considerat o surpriza majora a carierei sale.


Pentru The Rock, asa cum era de asteptat, succesul peliculei la Venetia il va ajuta in campania pentru Oscar despre care se vorbea inca din primavara acestui an cand a aparut prima imagine cu el in rolul lui Mark Kerr.
Premiul Special al Juriului a revenit italianului Gianfranco Rosi, pentru documentarul alb-negru „Below the Clouds”, filmat la Napoli, iar scenariul recompensat a fost „At Work”, semnat de Valerie Donzelli si Gilles Marchand.
Cupa Volpi pentru cel mai bun actor a fost castigata de Toni Servillo pentru rolul din „La Grazia”, regizat de Paolo Sorrentino, in timp ce premiul pentru cea mai buna actrita a mers in China, la Xin Zhilei, pentru „The Sun Rises on Us All”.
Premiul Marcello Mastroianni pentru tanar actor a ajuns la Luna Wedler pentru rolul din „Silent Friend” al regizoarei Ildikó Enyedi.
Romania a fost reprezentata in selectiile festivalului de un singur regizor: Mihai Mincan cu “Dinti de lapte” in competitia Orizzonti unde nu a fost laureat, desi a primit recenzii pozitive.
Trofeul Luigi De Laurentiis pentru debut a revenit cineastei Nastia Korkia, pentru „Short Summer”, prilej cu care aceasta a tinut un discurs emotionant despre razboiul din Ucraina.
In competitia Orizzonti, premiul pentru cel mai bun film a mers la „On the Road” de David Pablos, iar regia a fost recompensata prin Anuparna Roy („Songs of Forgotten Trees”).
Distinctiile pentru actorie au fost castigate de Benedetta Porcaroli („The Kidnapping of Arabella”) si Giacomo Covi („A Year of School”).












Lista castigatorilor Festivalului de Film de la Venetia 2025:
Competitia Oficiala:
Leul de Aur pentru Cel mai bun film: Father Mother Sister Brother – Jim Jarmusch (SUA/Franta/Italia/Germania/Irlanda)
Leul de Argint – Marele Premiu al Juriului: The Voice of Hind Rajab – Kaouther Ben Hania (Tunisia/Franta)
Leul de Argint – Premiul pentru Cel mai bun regizor: Benny Safdie – The Smashing Machine (SUA)
Premiul Special al Juriului: Below the Clouds – Gianfranco Rosi (Italia/Franta)
Cupa Volpi pentru Cea mai buna actrita: Xin Zhilei – The Sun Rises on Us All (China)
Cupa Volpi pentru Cel mai bun actor: Toni Servillo – La Grazia (Italia)
Premiul pentru Cel mai bun scenariu: Valerie Donzelli, Gilles Marchand – At Work (Franta)
Premiul Marcello Mastroianni pentru Cel mai bun tanar talent: Luna Wedler – Silent Friend (Germania/Franta/Ungaria)
Orizzonti
Cel mai bun film: On the Road – David Pablos (Mexic)
Cel mai bun regizor: Anuparna Roy – Songs of Forgotten Trees (India)
Premiul Special al Juriului: Lost Land – Akio Fujimoto (Japonia/Franta/Malaezia/Germania)
Cea mai buna actrita: Benedetta Porcaroli – The Kidnapping of Arabella (Italia)
Cel mai bun actor: Giacomo Covi – A Year of School (Italia/Franta)
Cel mai bun scenariu: Ana Cristina Barragan – The Ivy (Ecuador/Mexic/Franta/Spania)
Cel mai bun scurtmetraj: Without Kelly – Lovisa Siren (Suedia)
Venezia Spotlight
Premiul Publicului: Calle Malaga – Maryam Touzani (Maroc/Franta/Spania/Germania/Belgia)
Venice Classics
Cel mai bun documentar despre cinema: Mata Hari – Joe Beshenkovsky, James A. Smith (SUA)
Cel mai bun film restaurat: Bashu, the Little Stranger – Bahram Beyzaie (Iran) (1989)
Venice Immersive
Marele Premiu: The Clouds Are Two Thousand Meters Up – Singing Chen (Taiwan/Germania)
Premiul Special al Juriului: Less Than 5gr of Saffron – Negar Motevalymeidanshah (Franta)
Premiul pentru Realizari: A Long Goodbye – Kate Voet, Victor Maes (Belgia/Luxemburg/Olanda)
Premiu nespecific de sectiune
Leul Viitorului – Premiul „Luigi de Laurentiis” pentru un film de debut: Short Summer – Nastia Korkia (Germania/Franta/Serbia)
Mai jos gasiti imagini cu cele mai spectaculoase aparitii de la editia de anul acesta a festivalului.






































































































































