Cea mai ampla retrospectiva Dan Perjovschi, deschisa in perioada 3 septembrie – 28 octombrie la Muzeul Corneliu Miklosi din Timisoara.

Cea mai ampla retrospectiva dedicata lui Dan Perjovschi va fi inaugurata in 3 septembrie 2025 la Timisoara, intr-un spatiu cu valoare simbolica: fostul depou de tramvaie transformat in Muzeul Corneliu Miklosi.
Sub titlul„Dan Perjovschi. Romania — O retrospectiva 1985–2025”, proiectul reuneste patru decenii de creatie, ingloband desen, performance, actiuni civice, proteste, publicatii si instalatii efemere, intr-o constructie curatoriala care functioneaza asemenea unei fresce a Romaniei postcomuniste.
Evenimentul va avea un program de deschidere menit sa sublinieze caracterul participativ al practicii lui Perjovschi: tururi ghidate sustinute de artist si de curatori, dar si momente de relaxare cu muzica si intalniri informale.
Accesul este liber, ceea ce transforma expozitia intr-o invitatie deschisa catre intreaga comunitate, un gest coerent cu filosofia artistului de a nu opera ierarhii intre marile muzee si spatiile independente.


Recunoscut international pentru incisivitatea si ironia discursului sau vizual, Perjovschi a expus de-a lungul carierei la MoMA New York, Tate Modern Londra, Centre Pompidou Paris, Moderna Museet Stockholm, dar si la Documenta Kassel, Bienala de la Venetia, Bienala de la Istanbul, Bienala de la Sydney sau Manifesta. In toate aceste contexte, limbajul sau alb-negru, direct si aparent minimal, functioneaza ca un editorial vizual cu radacini in presa libera a anilor ’90.
„Cariera mea e un roller coaster prin bienale, proteste, ziare, muzee si spatii independente”, marturiseste artistul, explicand ca practica sa functioneaza ca un fluid care se infiltreaza peste tot, asumandu-si libertatea dar si responsabilitatea pe care aceasta o implica.
Desenele sale nu sunt simple comentarii, ci instrumente de analiza politica, sociala si culturala, o arhiva vizuala a tranzitiei romanesti si a societatii globale.
Retrospectiva din Timisoara este construita de un colectiv curatorial format din Magda Radu, Mihaela Tilinca, Dana Sarmes, Monica Danila si Simona Constantin, fiecare abordand o dimensiune esentiala a practicii lui Perjovschi.


Alegerea Muzeului Corneliu Miklosi, un spatiu cu memorie industriala si legatura organica cu istoria orasului, transforma expozitia intr-o interfata intre trecut si prezent, intre comunitatea locala si retelele internationale de arta.
Programul conex al expozitiei este unul amplu si gandit ca o extensie vie a operei: tururi ghidate zilnice, ateliere pentru copii si familii, dialoguri, artist talks, performance-uri live, lansari de carte si fanzine. Toate aceste activitati sustin ideea de „arta ca jurnalism vizual”, in care mesajul circula, provoaca, documenteaza si educa, fara a fi prizonierul unui format fix.
Perjovschi si-a inceput parcursul ca ilustrator si jurnalist, colaborand dupa Revolutie cu Revista 22, publicatie a Grupului pentru Dialog Social, care a functionat ca un pol de presa libera in Romania anilor ’90. Din aceasta experienta s-a nascut un tip de expresie artistica pe care el insusi o numeste „jurnalism vizual”: desene rapide, incisive, care condenseaza teme complexe in imagini capabile sa comunice instantaneu.
Un exemplu de proiect durabil si cu impact comunitar este „Ziarul Orizontal”, un perete de 30 de metri din Sibiu, dezvoltat in spatiul public din 2010 si reinnoit constant cu noi desene. Aceasta lucrare functioneaza ca un ziar in aer liber, accesibil oricui, si dovedeste coerenta cu ideea de a elimina barierele dintre arta, presa si spatiul civic.
Artistul, nascut la Sibiu in 1961 si format la Liceul de Arta din orasul natal, are o relatie aparte cu Timisoara, orasul fiind perceput de Perjovschi drept un simbol al libertatii si democratiei, doua teme recurente in creatia sa.
In cadrul podcastului Buzunar de Arta, artistul a vorbit despre modul in care evenimentele si energia culturala a orasului i-au marcat atat mentalitatea, cat si practica artistica.
Impactul lui a fost recunoscut recent si in lumea modei printr-o colaborare cu brandul Comme des Garcons, una dintre cele mai inovatoare case de moda japoneze.
Desenele lui Dan Perjovschi sunt simultan simple si sofisticate: contururi rapide, insotite de texte scurte sau ironii vizuale, dar capabile sa contina intreaga complexitate a unei situatii politice sau sociale.
Ele functioneaza ca un limbaj universal, de aceea sunt intelese la fel de bine la New York, Paris sau Sibiu. Spre deosebire de operele monumentale destinate durabilitatii, creatiile sale sunt adesea efemere, realizate direct pe peretii muzeelor si sterse dupa incheierea expozitiei, lasand in urma doar documentatia fotografica si impactul ideatic.
In acelasi timp, artistul refuza distinctiile ierarhice intre centrul marilor institutii si periferia spatiilor independente. Pentru el, un performance la Bienala de la Venetia are aceeasi valoare cu un desen realizat intr-un spatiu alternativ din Romania sau cu un perete transformat in ziar local. Aceasta egalizare deliberata a contextelor face parte din manifestul sau artistic si civic, reafirmat acum, in Timisoara, printr-o retrospectiva care pune cap la cap patru decenii de istorie vizuala.
Expozitia de la Muzeul Miklosi ramane deschisa pana pe 26 octombrie 2025, cu program de vizitare de marti pana duminica, intre orele 12:00 si 20:00, si propune nu doar o privire retrospectiva asupra operei lui Dan Perjovschi, ci si o experienta vie, in care publicul este invitat sa participe activ, sa comenteze, sa se lase provocat si sa regaseasca, prin desene, propriile fragmente de istorie recenta.