De astazi, in cinematografe avem “Avatar: Fire and Ash”, cel mai spectaculos film al anului. Regizorul James Cameron a trimis fiecarui cinematograf instructiuni stricte pentru conditiile in care trebuie realizate proiectiile.

De astazi, in cinematografele din Romania ruleaza “Avatar: Fire and Ash”, al treilea film din seria regizata de James Cameron si continuarea directa a productiei Avatar: The Way of Water din 2022. Este distribuit la nivel national de Forum Film Romania.
Noul capitol revine pe planeta Pandora intr-un moment in care familia Sully este deja marcata de pierderi, iar conflictul cu oamenii si cu alte clanuri Na’vi ajunge la un nivel fara precedent.
Lansarea are loc la numai trei ani dupa “The Way of Water”, intr-un context in care continuarile primului lungmetraj “Avatar” din 2009 au fost gandite de la inceput ca parte dintr-o saga unica. “Fire and Ash” foloseste aceleasi baze tehnice si o parte dintre decorurile si echipamentele folosite pentru filmul anterior, dar muta accentul de la descoperirea noilor teritorii la consecintele razboiului de lunga durata.
James Cameron a trimis fiecarui cinematograf care proiecteaza “Avatar: Fire and Ash” o scrisoare adresata direct tehnicienilor de proiectie, in care cere respectarea stricta a conditiilor tehnice.
Regizorul precizeaza ca impreuna cu DCP-ul filmului — Digital Cinema Package, “pachetul” standardizat de fisiere (video, audio, subtitrari, criptare) pe care il primeste un cinematograf pentru a proiecta un film pe serverul si proiectorul digital din sala — este furnizat un fisier de specificatii si un chart de incadrare, cu instructiuni clare pentru nivelul de luminozitate, configurarea sunetului si incadrarea corecta a imaginii, si cere in mod explicit ca mixajul sa fie rulat la nivelul de referinta 7.0, fara a fi redus in sala.
Scrisoarea trimisa salilor de cinema subliniaza faptul ca regizorul a mixat personal filmul, cu diferente de dinamica intre scenele de dialog si secventele de actiune, gandite sa functioneze corect doar daca standardele de sunet si imagine sunt respectate. Cameron le aminteste tehnicienilor ca reprezinta „ultima, dar esentiala” veriga in lantul care determina experienta spectatorilor si le cere sa verifice atent ca sistemele sunt calibrate inainte de primele proiectii.
La nivel narativ, “Avatar: Fire and Ash” reia actiunea exact din punctul in care se incheia “The Way of Water”. Jake Sully si Neytiri traiesc alaturi de copiii lor intr-o noua comunitate de pe Pandora, dupa ce familia a fost nevoita sa paraseasca tinuturile cunoscute in urma atacului oamenilor. Au trei copii biologici – Neteyam, Lo’ak si Tuk – si au adoptat-o pe Kiri, fiica avatarului lui Grace Augustine, alaturi de care apare frecvent si Spider, baiatul uman ramas pe Pandora dupa primul film.
In acelasi timp, ramane prezenta amenintarea reprezentata de colonelul Miles Quaritch. Desi a fost ucis la finalul primului Avatar, constiinta lui a fost stocata si transferata intr-un corp de Na’vi, astfel incat in partea a doua – si acum in Fire and Ash – el revine cu aceeasi memorie si cu aceeasi ura fata de Jake. In noul film, Quaritch isi uneste fortele cu un inamic nou pentru Pandora, Varang, liderul violent al tribului Magkwan, ceea ce muta conflictul intr-o zona in care pericolul vine simultan si din exterior, si din interiorul lumii Na’vi.
Titlul filmului, explicat chiar de Cameron, rezuma axa tematica a acestui episod: „fire” desemneaza ura, violenta si explozia conflictului, iar „ash” reprezinta urmele lasate in urma – doliul, pierderea, cicatricile pe care le poarta personajele.
Cameron descrie “Fire and Ash” ca pe un film despre modul in care o familie proceseaza participarea la razboi, despre ce inseamna pentru copii sa creasca in mijlocul unui conflict permanent si pentru parinti sa accepte ca nu ii pot proteja mereu.
Sam Worthington, actorul care il joaca pe Jake, explica faptul ca noul film este „aproape un pas direct” dinspre finalul The Way of Water, fara salturi de timp si fara distante narative mari. Personajul sau revine la esenta identitatii de soldat, pentru ca simte ca singurul mod in care poate gestiona durerea pierderii este sa se intoarca la ceea ce stie cel mai bine: razboiul.
Relatia dintre Jake si Lo’ak capata un rol central in structura filmului. Worthington vorbeste despre o dinamica de „oglinda” intre cei doi: tatal incearca sa isi faca fiul „o versiune mai buna a lui insusi”, dar in acelasi timp vede in Lo’ak si tot ce a fost mai impulsiv si mai intunecat in propriul trecut. Conflictul dintre dorinta de a corecta si tendinta de a controla creeaza tensiuni repetate, mai ales intr-un context in care Lo’ak incearca sa-si gaseasca locul intre asteptarile familiei si nevoia de a alege singur.
Zoe Saldana, care o interpreteaza pe Neytiri, vorbeste despre personaj ca despre o figura cu „inima de rebel” intr-un destin trasat de la nastere. Fiica a unei Tsahik si a unui Olo’eyktan, Neytiri poarta de la inceput povara unei pozitii de „sange regal” in ierarhia clanului, cu un traseu prestabilit pe care nu il doreste neaparat.










Din motive de logistica si continuitate, in special in ceea ce priveste varsta actorilor-copii, James Cameron a decis sa filmeze Avatar: The Way of Water, Fire and Ash si parti din al patrulea film in acelasi interval.
Regizorul a explicat ca a vrut sa evite ceea ce a numit „efectul Stranger Things”, adica situatia in care adolescentii din distributie imbatranesc vizibil intre sezoane, in timp ce povestea ar trebui sa avanseze doar cu cateva luni. In plus, scenariul celei de-a doua parti ajunsese sa concentreze prea multe idei in primul act, astfel incat o parte a materialului gandit initial pentru “The Way of Water” a fost desprinsa si dezvoltata separat in “Fire and Ash”.
Pe plan financiar, “Fire and Ash” face parte dintr-un pariu de ordinul miliardului de dolari pentru intregul pachet de continuari Avatar. Estimarile indica un buget in jur de 250 de milioane de dolari, ceea ce il plaseaza in randul celor mai scumpe filme produse vreodata. James Cameron a dezvaluit ca pelicula contine aproximativ 3.500 de cadre cu efecte speciale, fiecare dintre ele fiind integral lucrat in VFX, de la mediul inconjurator la integrarea personajelor si a elementelor de foc si cenusa.
Cameron a afirmat ca Fire and Ash a impus „cele mai complexe efecte vizuale si cea mai dificila tehnologie de motion capture” din intreaga sa cariera. Obiectivul declarat a fost ca actorii sa nu mai fie legati de un platou neutru, in costume cu senzori, ci sa poata juca in medii mult mai elaborate, in care miscarile, expresiile faciale si reactiile la elemente precum focul sau particulele de cenusa sa fie surprinse cu o precizie de inalta calitate.
In paralel cu munca digitala, echipa a construit structuri fizice la scara mare, inclusiv dirijabile din aluminiu, folosite in timpul unui set de secvente aeriene cu lupte si invazii. Pentru aceste filmari s-au folosit flacari reale, cascadori montati pe creaturi animatronice si platforme mobile, astfel incat imaginile rezultate sa combine materialul practic cu mediile generate pe calculator.
Extinderea universului vizual al filmului se face si prin introducerea unei noi comunitati de Na’vi, asa-numitii Ash People. Acest clan traieste intr-o zona vulcanica a Pandorei, marcata de eruptii, cenusa si conditii dure, iar cultura lor este formata de nevoia de a supravietui intr-un mediu mult mai ostil decat cel intalnit in primele doua filme. Regizorul a explicat ca vrea sa arate Na’vi „dintr-un alt unghi”, nu doar ca gardieni ideali ai naturii, ci si ca membri ai unei societati dure, care a fost obligata sa dezvolte alte strategii de adaptare.
Va recomandam sa vizionati filmul in cinematografe, va fi cu siguranta una dintre cele mai memorabile experiente in sala de cinema ale anului.