Orange prezinta Festivalul International George Enescu: „Electro-acoustic canopy”, tehnologia care reaseaza sonor acustica Salii Palatului

Unele dintre cele mai importante concerte din cadrul Festivalului International George Enescu au loc in Sala Palatului despre care adesea se spune ca nu are cea mai buna acustica, pentru ca nu a fost construita ca sala de concerte, ci pentru conferinte si congrese.
La prima editie a festivalului, in 1958, concertele s-au tinut la Ateneu, Opera si sala de concerte a ceea ce astazi numim Cercul Militar National (de pe Calea Victoriei).
Putina lume stie insa ca, de mai bine de 16 ani, Sala Palatului este “reasezata” sonor pe durata festivalului folosindu-se „electro-acoustic canopy” — un element reflectorizant si subtil invizibil, integrat arhitectural pentru a imbunatati reverberatia si echilibrul sonor. Intregul proiect este coordonat de catre compania belgiana Kahle Acoustics.
Prin aceasta “corectie sonora” a acusticii scenei a fost convins si pianistul roman Radu Lupu sa revina in 2013 in Romania si sa concerteze la Bucuresti.
Lupu, unul dintre cei mai mari pianisti contemporani, a castigat concursul de interpretare George Enescu in 1967 si a plecat din tara in 1972 stabilindu-se la Londra pana la finalul vietii sale (2022).

Pe parcursul Festivalului George Enescu, pentru concertele desfasurate in cadrul Salii Palatului din Bucuresti, Kahle Acoustics a implementat unele dintre cele mai moderne solutii pentru adaptarea acusticii la cerintele muzicii simfonice asa ca, desi nu sunt la vedere, spectatorii beneficiaza sonor de sisteme MCR (Mobile Multi-Channel Reverberation) – acestea permit amplificarea controlata a reverberatiei in sala, Electro-acoustic canopy – o structura cu microfoane suspendate si boxe integrate deasupra scenei, actionand ca un reflectorizant de sunet si imbunatatind balansul orchestral.
In plus echipa belgiana asigura monitorizare in timp real a echilibrului orchestral, ajustand sunetul de la repetitii dupa cum isi doreste dirijorul concertului.

Aceeasi companie, Kahle Acoustics, este cea care are in grija acustica a unora dintre cele mai importante sali de concerte din lume: Auditoriumul din Bordeaux, Konserthus Stockholm, Olavshallen (Norvegia), Casa da Música (Porto), Victoria Hall (Geneva).
Imbunatatirea acusticii Salii Palatului este foarte costisitoare si este un proces la care se apeleaza rar in afara Festivalului International George Enescu. Sunetistul care a avut in grija montarea romaneasca a musicalului We Will Rock You, Daniel Klinger, a adaptat acustica salii la vremea premierei din Bucuresti lucrand cu sunetistul si muzicianul Steve Morley care a fost si cel care a pus pe partituri, la cererea trupei, toate piesele Queen (care fusesera compuse in regim de studio, fara transcrieri academice).
Acest articol e sustinut de Orange, partener al Festivalului International George Enescu.