Recenzie film: The Ghost Writer

Imi place Roman Polanski, dar recunosc ca atunci cand am aflat care este subiectul ultimul sau film, n-am fost prea entuziasmata. Am evitat intotdeauna filmele cu subiect politic. Totusi un film de Polanski nu merita ratat. The Ghost Writer este filmul pe care Polanski l-a finalizat in inchisoare (toate lumea stie de ce) dar care i-a adus si o bucurie: Ursul de Argint la Festivalul de Film de la Berlin.

Filmul este o adaptare a romanului “The Ghost” scris de Richard Harris, roman care a starnit multe controverse datorita asemanarii izbitoare dintre personajul principal si un politician celebru al zilelor noastre – Tony Blair.

“Marioneta” este un thriller politic care are in prim plan un scriitor fantoma angajat sa puna in pagina memoriile unui fost prim ministru. Ewan Mc Gregor este “ghost” iar identitatea lui pare atat de neimportanta incat pe parcursul filmului nici macar nu primeste vreun nume. Chiar el se prezinta prim ministrului: “I am your ghost”, apelativ care il va urmari pe tot parcursul filmului. Cu toate ca are inca de la inceput foarte multe nelamuriri (dintre care cea mai serioasa ar fi moartea suspecta a scriitorului dinaintea lui) suma oferita este mult prea mare pentru refuza oferta.

Asa ca accepta sa fie dus pe insula unde locuieste politicianul pentru a continua ce incepuse cel dinaintea lui. Securitatea maxima si misterele din jurul manuscrisului il incita si-l fac sa se implice tot mai mult. Incet incet descopera secretul care l-a costat moartea pe predecesorul sau. Din acel moment pare sa uite de ce a venit pe insula si isi dedica timpul rezolvarii misterului. Cu cat se implica mai mult cu atat realizeaza cat de importante sunt informatiile pe care a pus mana si cu toate ca simte pericolul e decis sa mearga pana la capat. Misterul il va dezlega insa mult mai tarziu cand practic nu va mai avea prea multa importanta.

Traducerea titlului (Marioneta) desconspira cumva subiectul si ne induce ipoteza ca nu scriitorul fantoma ar fi marioneta, ci oamenii politici care “joaca” asa cum le dicteaza interesele altora. Pierce Brosnan este foarte bun in rolul politicianului carismatic care stie sa castige publicul cu zamebetul pe buze si cu discursuri alunecoase si mobilizatoare.

Cele doua personaje feminine sunt pe cat de diferite pe atat de inselatoare: Sotia (Olivia Williams), o femeie inteligenta care pare depasita de problemele cu care se confrunta sotul, este de fapt un personaj cheie care nu se da in laturi de la nimic cand vine vorba de salvarea aparentelor (chiar daca imaginea de seducatoare nu o prea prinde). Asistenta (Kim Catrall) apare la inceput ca un om influent de care depind multe, dar isi pierde din importanta pe parcurs, fiind redusa la nivelul de amanta (si acesta doar sugerat).

Actiunea e bine concentrata, suspansul bine dozat iar actorii isi joaca perfect rolurile. Parca lipseste totusi ceva. Intriga politista si subiectul politic adanc ancorat in realitate sunt elemente predominante ale acestui film. Mi-a fi placut daca s-ar fi insitat mai mult pe relatia dintre scriitor si politician si implicatiile psihologice care rezulta de aici. Un scriitor de valoare care accepta sa stea in umbra altora e un scriitor lipsit de ambitie sau un om preocupat de partea materiala?

Distributia filmului este formata din Ewan Mc Gregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, James Belushi si Timothy Hutton.

Voua cum vi s-a parut?