Skip to content

Un nou record de spectatori la TIFF 2016: peste 79.000

Editia aniversara a celui mai mare festival de film din Romania s-a incheiat spectaculos pe 5 iunie, marcand un nou record in istoria sa de 15 ani: cele 248 filme din 64 de tari au adus peste 79.000 de platitori de bilete in salile de cinema, cu 9% mai mult fata de anul trecut. Este al doilea an cu o crestere importanta a numarului de bilete vandute la TIFF, 25% dintre acestea fiind achizitionate online.

Numarul total al participantilor depaseste cifra de 120.000: platitorilor de bilete li se adauga cei prezenti la proiectiile gratuite in aer liber, masterclass-uri, workshop-uri, lansari, expozitii sau intalnirile de la TIFF Lounge. Circa 1100 de invitati – regizori, producatori, actori, profesionisti din industrie si jurnalisti romani si straini – au luat parte la proiectiile si evenimentele speciale din cele 20 de locatii.

Cea de-a 15-a editie a Festivalului International de Film Transilvania s-a bucurat de numeroase proiectii si evenimente sold-out, printre care premierele romanesti Sieranevada, de Cristi Puiu, Doua lozuri, de Paul Negoescu, si Caini, in regia lui Bogdan Mirica, castigatorul Trofeului Transilvania, care a beneficiat de doua proiectii suplimentare, pe 5 iunie, ambele sold-out intr-un timp foarte scurt. Biletele au fost epuizate in avans si la premiera mondiala a celui mai recent film semnat de Nae Caranfil, 6,9 pe scara Richter, care a deschis festivalul in Piata Unirii din Cluj, in prezenta a circa 3000 de spectatori, proiectia speciala in onoarea Sophiei Loren, Casatorie in stil italian, cine-concertul Patimile Ioanei d’Arc – pentru care a fost programata o proiectie suplimentara, sold-out la randul ei, cine-concertul Haxan, din programul Weekend la Castel, precum si gala de inchidere din 4 iunie.

Un record de trafic a inregistrat si site-ul www.tiff.ro, actualizat in permanenta inainte si in timpul festivalului. In cele 10 zile de TIFF, a inregistrat 55.280 de vizitatori unici, 106.946 de vizite si 745.138 de afisari de pagina, cu 15% mai mult decat in 2015. Romania, Germania, Marea Britanie, SUA, Franta, Ungaria, Italia, Spania, Polonia sunt cateva dintre tarile din care provin utilizatorii. Blogul oficial blog.tiff.ro a avut peste 27.000 de afisari in perioada festivalului.
 
Milioane de utilizatori au urmarit postarile si video-urile de pe pagina de Facebook TransilvaniaIFF. Toate clipurile postate pentru aceasta editie au avut un total de 1.014.746 de vizualizari. Cele cinci spoturi ale campaniei de imagine au inregistrat 614.639 de vizualizari, cu un reach organic de 2.064.000, cel mai popular fiind Taxi Driver aka Taxidermistul, urmarit de 193.481 de ori. Fanii paginii au dat 210.000 de like-uri postarilor din timpul festivalului – o crestere de 500% fata de anul trecut – cea mai populara stire fiind cea despre sosirea actritei Sophia Loren la Cluj. Video-urile zilnice au avut o medie de reach de 43.123.

Anul acesta, circa 350 de voluntari din 33 de departamente au ajutat la organizarea evenimentelor in locatiile TIFF. Unii au venit special la TIFF din Oradea, Bacau, Bucuresti sau Tulcea. Cel mai matur voluntar a avut 37 de ani si s-a numarat printre cei nominalizati pentru titlul de Voluntarul Anului la TIFF, alaturi de alti 54 de voluntari. Noua dintre ei vor avea sansa de a lucra la festivaluri partenere.

Invitatii TIFF s-au declarat impresionati de selectie, de public si de atmosfera din festival. „Ca actrita, e usor sa fii emotionata, dar de data asta sunt exagerat de emotionata”, a declarat Sophia Loren la acordarea premiului pentru intreaga cariera, incantata de primirea calda a publicului.

„Sunt pentru prima data la TIFF. E minunat si foarte prietenos, publicul este foarte entuziast, iar salile sunt pline la filme. Se simte mult sprijin din partea clujenilor pentru filmul romanesc si pentru festival”, a declarat Richard Peña, profesor la Columbia University si fost director al New York Film Festival.

Referitor la impactul cultural al TIFF asupra Clujului, Ministrul Culturii, Corina Suteu, a declarat pentru ziarul AperiTIFF: „Cultura este un bun, o investitie al carei retur nu se masoara doar din punct de vedere pragmatic. A se observa ca studiul despre impactul TIFF s-a facut dupa 14 ani. Abia acum stim in ce am investit, pentru ca acum putem calcula un impact economic major. In cultura trebuie sa fim constienti ca, la fel ca in educatie, in sanatate, investitia trebuie sa fie pe termen lung”.
 

Voi ati ajuns anul asta la TIFF? Ce filme si evenimente v-au atras atentia in mod special?

Citește în continuare