De astazi, Galeria Ivan prezinta in premiera lucrari din perioada tarzie a lui Roman Cotosman, una dintre cele mai importante figuri ale neo-avangardei romanesti.

Incepand de astazi, 9 octombrie, Galeria Ivan din Bucuresti deschide o ampla expozitie personala dedicata lui Roman Cotosman (1935, Jimbolia – 2006, Philadelphia), unul dintre pionierii artei experimentale, minimaliste si conceptuale din Romania.
Vernisajul are loc intre orele 19:00 si 21:00, iar expozitia, organizata in colaborare cu The Paul Neagu Estate UK & RO, va ramane deschisa pana pe 3 noiembrie, reunind o selectie de lucrari realizate de artist in anii ’80 si ’90 – o perioada mai putin cunoscuta, dar esentiala pentru intelegerea coerentei intregii sale practici.
O parte dintre aceste lucrari au fost prezentate anterior intr-o expozitie din 1996 la Galeria 3/4 din Bucuresti, dar sunt acum readuse in fata publicului intr-un context curatorial extins.

Roman Cotosman este considerat astazi o figura centrala a neo-avangardei romanesti si unul dintre primii artisti care au explorat in mod consecvent relatia dintre arta, stiinta si tehnologie. Fondator al grupului 1.1.1., el a contribuit decisiv la introducerea unei gandiri vizuale interdisciplinare intr-un peisaj artistic dominat pana atunci de estetica oficiala a realismului socialist si de limitarile discursului ideologic al epocii.
Anii ’60 au reprezentat o perioada de cotitura in arta romaneasca, cand scena culturala, pana atunci puternic subordonata propagandei socialiste, incepea sa manifeste primele semne de deschidere catre influente occidentale. Schimbarea era vizibila chiar si in paginile publicatiilor oficiale, unde referintele la arta sovietica erau treptat inlocuite de texte despre Bauhaus si despre practicile unor artisti internationali.
In acest context, Roman Cotosman a inceput sa experimenteze structuri vizuale radical diferite fata de cele dominante.
Lucrarile sale exploreaza limbajul geometric, perceptia vizuala si relatiile dintre forma, structura si spatiu. El abordeaza arta ca pe un sistem analitic, in care formele modulare si procesele de constructie vizuala reflecta rationamente apropiate stiintelor exacte.
Practica sa include elemente afiliate op-art-ului, artei cinetice, constructivismului si minimalismului, dar si preocupari timpurii pentru conceptualism, in care ideea si procesul devin mai importante decat rezultatul final.
Roman Cotosman s-a nascut in 1935 la Jimbolia, intr-o familie de preot, si a urmat studii teologice, absolvind in 1963 Institutul Teologic al Universitatii din Sibiu.






Interesul pentru arta a aparut devreme, intre anii 1957 si 1960 el frecventand atelierul pictorului Iulius Podlipny, o figura esentiala pentru scoala timisoreana si primul presedinte al filialei Uniunii Artistilor Plastici din oras. Atelierul, cunoscut pentru atmosfera sa de experiment si dezbatere intelectuala, a devenit locul de intalnire al unor tineri artisti care aveau sa redefineasca arta romaneasca: Dietrich Sayler, Paul Neagu si Roman Cotosman.
Relatia apropiata cu Sayler si interesul comun pentru constructivism si integrarea artelor in arhitectura l-au determinat pe Cotosman sa se indeparteze de arta bizantina si cubista, influente dominante in formarea sa initiala. In 1962, el renunta definitiv la pictura figurativa si incepe sa exploreze formele abstracte si geometrice, stabilind directiile care aveau sa-i defineasca intreaga cariera.
Un moment-cheie in evolutia artistului a fost calatoria la Paris din 1963, prilejuita de o interventie chirurgicala. Contactul direct cu arta occidentala a reprezentat pentru el o revelatie, iar la intoarcerea in tara a impartasit aceste experiente colegilor sai, contribuind la deschiderea scenei timisorene catre noile curente internationale.
In 1966, impreuna cu Constantin Flondor si Stefan Bertalan, fondeaza grupul 1.1.1., predecesorul celebrei formatiuni Sigma. Gruparea functiona ca un colectiv de interese comune, explorand impreuna concepte legate de perceptie, structura si interdisciplinaritate. Activitatea sa a culminat cu participarea la Bienala de Arta Constructivista de la Nürnberg in 1969, dupa care grupul s-a dizolvat.
In acelasi an, Roman Cotosman alege sa paraseasca Romania. Initial s-a stabilit in Germania, iar ulterior in Statele Unite, la Philadelphia, unde si-a continuat activitatea artistica pana la sfarsitul vietii, in 2006.
Desi a continuat sa creeze in strainatate, Cotosman a ramas mult timp necunoscut publicului romanesc. Lucrarile sale au fost rareori expuse in tara inainte de anii ’90, perioada in care scena locala era dominata de alte directii estetice si de lipsa de interes pentru avangarda exilului. Redescoperirea sa a inceput odata cu reevaluarea istoriei neo-avangardei timisorene, cand cercetatorii si curatorii au inceput sa repuna in valoare contributia acestui grup esential la modernizarea limbajului artistic romanesc.
Expozitia poate fi vizitata pana pe 3 noiembrie 2025, de marti pana duminica intre orele 15:00 si 20:00, sau in afara acestui program prin programare. Noua adresa a Galeriei Ivan este pe strada Profesor Doctor Dimitrie Grecescu, nr. 13 (zona Cotroceni).