Interviu. Kenneth Branagh e Charles Dickens intr-un film inspirat de una din povestirile sale: IMPARATUL IMPARATILOR „Mi-a placut inteligenta si luminozitatea povestii, abordarea cu umor.”

Animatia KING OF KINGS/ IMPARATUL IMPARATILOR aduce in atentia publicului o poveste speciala scrisa de Charles Dickens, prin vocea lui Kenneth Branagh.
Cunoscut actor si regizor de teatru si film, Kenneth Branagh si-a imprumutat deseori vocea unor personaje din filme de animatie si a narat povesti audio. In filmul KING OF KINGS/ IMPARATUL IMPARATILOR joaca rolul principal, cel al celebrului scriitor Charles Dickens.
Povestirea „The Life of Our Lord”/„Viata Domnului nostru”, publicata postum, l-a inspirat pe cineastul coreean Seong-Ho Jang, un pionier de neegalat in domeniul efectelor vizuale, sa scrie si sa regizeze un film de animatie. Iar directorul de casting Jamie Thomason, care a lucrat si ca regizor de voci pentru numeroase filme de animatie, a fost cel care a alcatuit distributia, pornind de la un prim nume: Kenneth Branagh.
Kenneth Branagh este Charles Dickens, Uma Thurman e sotia sa, Catherine Dickens, Pierce Brosnan e vocea lui Pontius Pilat, Mark Hamill e Regele Irod, vocea micutului Walter Dickens ii apartine lui Roman Griffin Davis, Forest Whitaker este Petru, Ben Kingsley este Marele Preot Caiafa, iar Oscar Isaac este cel care da voce lui Iisus Hristos.
Filmul ii mai are in distributie pe Ava Sanger (Mary Dickens), Dee Bradley Baker (Pisica Willa), James Arnold Taylor (Melchior, Matei, Filip, Toma, tanarul Iisus, scribul lui Irod), Jim Cummings (Hillel, Dismas, James the Greater), Jamie Thomason (Andrei, Simon, Ioan, Iuda Iscariotul), Fred Tatasciore (Eleazar), Vanessa Marshall (Maria), Mick Wingert (Gaspar, Mahaliell), Imari Williams (Baltazar, Bartolomeu), Frank Todaro (Gestas), Millicent Miereanu (Marta).
La lansarea internationala a filmului, Kenneth Branagh declara ca povestea este „spusa cu imaginatie si compasiune”, iar experienta acestui proiect „a fost o imensa bucurie”.
In interviul realizat de Angel Studios, Branagh ofera mai multe detalii despre implicarea sa.
Ce te-a atras la acest proiect?
Sunt un mare admirator al scrierilor lui Charles Dickens si imi place foarte mult „A Christmas Carol”. De asemenea, fiind vorba despre o poveste crestina mi se pare ca are impact asupra vietilor tuturor si se transmite generatiilor viitoare. Iar tuturor celor care nu sunt deloc religiosi le prezinta intr-un mod aparte, cu blandete, atentie si inteligenta, o poveste crestina cu temele sale cele mai importante.
Filmul arata felul in care Charles Dickens ajunge sa scrie si sa impartaseasca fiului sau si copiilor povestea lui Iisus, de la nasterea pana la invierea sa. Aceasta productie are cateva licente creative interesante privind chiar perspectiva lui Dickens despre o poveste care n-a fost cunoscuta de public in timpul vietii sale, a fost publicata la foarte multa dupa moartea sa. Asa ca e pentru prima data cand se va vedea o parte, interpretata, desigur, a povestii personale de viata a lui Dickens si a modului sau de a istorisi.

Cum ai privit rolul lui Charles Dickens?
Cred ca din punctul de vedere al personalitatii, scenaristii au vrut ca acest personaj sa aiba foarte multa energie, sa vedem cat este de imaginativ, dar si ca are nevoie sa invete o lectie importanta pe parcurs. Si m-am concentrat asupra acestui aspect. Il intalnim prima data cand cea mai recenta aparitie publica a sa este intrerupta de fiul sau neastamparat Walter. Asa decide sa-i spuna lui Walter o poveste pe care crede ca este pregatit sa o auda, dar in timp ce face asta, apar multe lectii si momente de relationare, de apropiere dintre tata si fiu, vedem calatoria lui personala, cea de a invata sa fie un tata autentic, ceva ce persoana lui publica, scriitorul mereu ocupat, uitase.
Ai impresia la inceputul filmul ca Dickens e genul de om sever, care trebuie ascultat, lasat in pace cand usa lui este inchisa pentru ca lucreaza. Familia incearca sa-i aminteasca faptul ca povestile sale vin din experienta sa de viata, inclusiv din timpul petrecut cu ei, iar Dickens incearca prin aceasta poveste sa se reconecteze cu copiii lui, si are parte de o experienta revelatorie. Prin urmare, faptul ca spune cea mai importanta poveste a lumii, il transforma.
Cred ca Dickens a avut un simt foarte dezvoltat al umorului, a fost un fin observator si asta se vede inclusiv in felul in care vorbeste despre discipoli sau testeaza credulitatea lui Walter.
Iar filmul il umanizeaza pe Dickens prezentand aceasta perspectiva.
Care au fost momentele tale favorite din film?
Mi-a placut inteligenta si luminozitatea povestii, abordarea cu umor. Scenariul are bucuria istorisirii, momente de bucurie si de tristete, si, la fel ca Dickens, are capacitatea de a contura suspans, de a continua fiecare episod in sine – mai ales ca el avea darul acesta de a scrie pentru serializare.
Mi-a placut mult prima scena din film si comicul absurd al unui spectacol care este intrerupt de bufoneria unui copil si a pisicii sale, precum si ideea asta de a arata rusinea lui Dickens ce pare umilit in public chiar de cei pe care ii iubeste, modul in care incearca sa para serios si sa aiba o atitudine eleganta in timp ce in culise e o nebunie. Intri in film in momentul in care seriozitatea si haosul complet se intersecteaza intr-un mod amuzant. Mi s-a parut distractiv sa joc asta, fiindca mi s-a parut ca ambele laturi ale sale au fost sensibilizate si expuse de la inceput.
Cum a fost lucrul cu Uma Thurman
Una este o actrita fantastica, aduce fiecarui rol o inteligenta aparte. O stiu pe Uma, dar e prima data cand am avut ocazia sa lucrez in acelasi proiect mai apropriat cu ea. Are simtul umorului, multa energie, verva, inteligenta de a vedea dincolo de ce este considerat exceptional si face din personajul doamnei Dickens o femeie exceptionala. E o mare binecuvantare prezenta ei in film, aduce sofisticare, intelepciune, umor, umanitate, caldura, o energie aparte.

Cum a fost sa lucrezi cu Roman Griffin Davies?
Pentru rolul lui Walter era nevoie de o combinatie atractiva de indrazneala, naivitate, curiozitate, iar Roman completeaza cu seriozitate, umor, inocenta si e foarte carismatic. Walter este intr-o calatorie foarte importanta pentru el, in care descopera si traieste dragostea si intelegerea pentru tatal lui, prin urmare era nevoie de o persoana inteligenta emotional si din punctul de vedere al cunoasterii, iar Roman aduce istetime in peisajul acestui film.
Cum a fost colaborarea cu regizorul de voce Jamie Thomason
Mie imi place foarte mult sa fiu regizat si am un mare respect pentru cei care o fac, sunt incantat cand cineva preia fraiele unui proiect greu. In acest caz, regizorul de dialoguri si voci a avut o contributie foarte importanta pentru a depista modurile potrivite pentru a spune anumite lucruri, urmarind motivatia umana pentru cum suna o voce sau un ton intr-un anume fel. Valoarea vocii e intrinseca pentru modul in care ne exprimam ca oameni, iar atunci cand te concentrezi exclusiv pe voce in a spune o poveste intr-un film, realizezi ca trebuie sa oferi parti si emotii diferite, ca trebuie sa rezumi si sa exprimi toate starile in voce, oamenii nu-ti vad fata sau limbajul corporal. Am avut noroc ca dialogul a fost foarte bun, am avut un sprijin important in Jamie Thomason, mi-a placut. Fiecare zi din meseria asta e o zi in care inveti ceva si aici a fost la fel, am fost fericit sa invat de la inceput pana la sfarsit.
Sunt foarte mandru ca am reusit sa intru in lumea unui povestitor extraordinar, cu atat mai mult prin intermediul unui material care nu-mi era familiar si pe care poate multi dintre spectatori poate nu-l cunosc nici ei, din acest motiv a fost un cadou neasteptat.
Cum privesti personajul pisicii Willa in relatie cu lumea lui Dickens si a spectatorilor?
Animalele si mai ales animalele cu personalitate sunt o parte importanta din lumea lui Dickens. El iubeste mult cainii si pisicile. Iar Willa este aici o figura importanta si impozanta, in jurul careia toata lumea trebuie sa „danseze”. E cea care ofera momentele comice care puncteaza actiunea si pentru ca ii rezista lui Dickens, fiindca ea domina viata de familie, asa cum si caine meu Jack imi domina mie viata. Noi lucram pe langa el, el conduce casa, asa cum e si Willa in film, aratand suprematia egomaniacala a animalelor intr-un mod foarte haios.
***
In animatia KING OF KINGS/ IMPARATUL IMPARATILOR, vedem cum, in preajma Craciunului, un tata transforma timpul dedicat povestii de seara pentru fiul sau intr-o aventura emotionanta, purtandu-l intr-o calatorie imaginara care le va schimba vietile.
Prin ochii copilului, descoperim miracolele, incercarile si sacrificiul care dau sens sperantei, iubirii si mantuirii si putem sa privim cu inima deschisa puterea adevarata a credintei, traind cu adevarat emotiile si descoperind noi sensuri din cea mai importanta poveste a lumii.
***
Kenneth Branagh s-a nascut in Belfast, Irlanda de Nord, si a crescut in Anglia. Debutul sau regizoral, in care a si jucat, a fost „Henry V”(1989). Filmul a trei nominalizari la Premiile Oscar, inclusiv pentru cel mai bun actor si cel mai bun regizor pentru Branagh.
Printre filmele regizate de el se numara „Mult zgomot pentru nimic” (1993), „Hamlet” (1996), pentru care a primit o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat, „Sleuth” (2007), „Thor” (2011), „Jack Ryan: Shadow Recruit” (2014), „Cinderella” (2015), „Murder on the Orient Express” (2017), „Belfast” (2021), care a castigat un premiu Oscar pentru cel mai bun scenariu original si a obtinut inca sase nominalizari, inclusiv pentru cel mai bun film si cel mai bun regizor, „Death on the Nile” (2022) si „A Haunting in Venice” (2023). Branagh a regizat si jucat in piesa King Lear la Shed Theater din New York. Adaptarea sa dupa piesa lui Shakespeare a avut premiera anul trecut la Wyndham Theater din Londra.
Printre numeroasele sale roluri se numara „Harry Potter si Camera Secretelor” (2002), „My Week with Marilyn” (2011), pentru care a primit o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun actor in rol secundar, „Macbeth” (2023), „Dunkirk” (2017), „Tenet” (2020) si „Oppenheimer” (2023).
Branagh va aparea in filmul de actiune si aventura „Mayday” al Apple TV+, regizat de John Francis Daley si Jonathan Goldstein, in care joaca alaturi de Ryan Reynolds si Maria Bakalova.
***
THE KING OF KINGS/ IMPARATUL IMPARATILOR este un proiect de succes ce marcheaza o colaborare transcontinentala: animatia a fost realizata de Animost Studio Vietnam, post-productia la SunJive Studios in Adelaide, Australia, iar distributia provine din SUA si Marea Britanie.