Johnny Depp produce prima ecranizare in limba engleza a romanului „Maestrul si Margareta”. Proiectul marcheaza o etapa importanta in relansarea carierei sale la Hollywood.

Johnny Depp pregateste prima ecranizare cinematografica in limba engleza a romanului „Maestrul si Margareta” de Mihail Bulgakov. Proiectul a fost anuntat la Festivalul International de Film de la Marea Rosie, la Jeddah, in Arabia Saudita, de catre Depp insusi alaturi de echipa lui de producatoare din compania IN.2 Film: Svetlana Dali si Grace Loh.
Desi revenirea lui Depp pe marele ecrane a fost sustinuta prin sponsorizari obtinute la o editie anterioara a festivalului de la Marea Rosie, actorul nu a cautat finantare pentru noul film, optand strict sa anunte faptul ca filmarile vor incepe la finalul anului 2026.
In ceea ce ar putea deveni un proiect de mare anvergura, echipa de producatori este deja considerabila.
Pe langa IN.2 Film, compania lui Johnny Depp, in calitate de producatori figureaza Stephen Deuters si Stephen Malit, iar Natasha Rogal si Robert MacLean produc sub umbrela Tribune Pictures. La nivel de productie executiva sunt mentionati Nevin Shalit, Andrew Fourman, Konstantin Elkin (World Visions), Michael Paletta (Tribune Pictures) si regretatul Michael Lang.
Colaborarea dintre IN.2 Film si Svetlana Dali a inceput cu „Jeanne du Barry” (2023), unde aceasta a avut rol de producator executiv, si dezvoltata apoi la „Modi: Three Days on the Wing of Madness” (2024), regizat de Depp.
In acest moment, proiectul nu are regizor anuntat si nu exista o distributie comunicata oficial. Textele de prezentare subliniaza explicit ca Johnny Depp figureaza ca producator, dupa ce o versiune initiala a anuntului a lasat sa se inteleaga ca ar putea avea si un rol in film; ulterior, aceasta informatie a fost corectata.
Proiectul apare in contextul in care Johnny Depp isi reconstruieste pas cu pas pozitia in Hollywood, dupa conflictul de anvergura cu fosta sotie, Amber Heard, si dupa procesul pentru defaimare intentat in 2019 in legatura cu un editorial publicat in The Washington Post. In intervalul care a urmat, prezenta sa pe ecrane a fost limitata: a jucat in „Minamata” (2020) si in „Jeanne du Barry” (2023), iar in paralel a regizat si produs „Modi: Three Days on the Wing of Madness”, biografia lui Amedeo Modigliani, cu Riccardo Scamarcio, Stephen Graham si Al Pacino in distributie.
Pe langa proiectul inspirat din Bulgakov, Johnny Depp este atasat de cateva productii majore care marcheaza reluarea colaborarii cu studiouri importante.
Pentru studiourile Lionsgate, va juca in „Day Drinker”, regizat de Marc Webb, un film in care povestea urmareste relatia dintre un strain enigmatic si o barmanita indoliata, ale caror vieti ajung sa se intersecteze in moduri neasteptate.
In paralel, Depp a semnat pentru rolul lui Ebenezer Scrooge intr-o noua adaptare cinematografica a nuvelei „A Christmas Carol” de Charles Dickens, productie Paramount regizata de Ti West.
Producatorii francizei Piratii din Caraibe sunt dispusi de asemenea sa-l readuca pe Depp in centrul unui nou film dedicat Capitanului Jack Sparrow. Cel mai probabil, Disney asteapta sa vada daca Depp va avea acelasi impact asupra spectatorilor ca inaintea scandalurilor despre viata lui personala. Iar daca incasarile din box office vor confirma un nou val de succes, Jack Sparrow va reveni probabil pe marile ecrane, mai ales ca Hollywood-ul se afla intr-un punct in care mizeaza pe francize vechi, in locul productiilor noi.
Cea mai recenta aparitie a lui Depp intr-un film de studio hollywoodian a fost „Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald”, lansat in 2018, parte din franciza Harry Potter.
Romanul „Maestrul si Margareta”, scris de Mihail Bulgakov in Uniunea Sovietica intre 1928 si 1940, a circulat multa vreme ca text „de sertar” si a fost publicat integral abia dupa moartea autorului.



Actiunea este impartita in doua planuri temporale si geografice: Moscova anilor ’30 si Ierusalimul din vremea lui Pontius Pilat. In planul moscovit, diavolul apare in oras insotit de un grup de personaje bizare – intre care o pisica neagra vorbitoare, Behemoth, un ucigas si o vrajitoare – si provoaca haos in randul elitelor literare si al unei societati oficial ateiste, marcate de frica, denunturi si conformism.
In contrapunct, un scriitor cunoscut drept Maestrul, autor al unui roman despre Iisus si despre Pontius Pilat, este internat intr-un spital de psihiatrie, in timp ce manuscrisul sau dispare. Iubita lui, Margareta, decide sa-si vanda sufletul pentru a-l salva si ajunge sa participe la un bal satanic, intr-o succesiune de episoade care leaga planul Moscovei de cel biblic.
Naratiunea alterneaza capitolele contemporane cu cele plasate in Ierusalim, aducand in prim-plan judecata lui Iisus, conflictul interior al lui Pilat si felul in care puterea trateaza adevarul si vinovatia.
Povestea isi gaseste relevanta in contextul socio-politic actual: Bulgakov suprapune scena politica sovietica, cu birocratia si cenzura ei, peste o structura aproape alegorica ce include un bal organizat de Satana. Maestrul, retras in azilul sau, ramane un personaj obsedat de cartea despre Iisus, iar Margareta, dispusa sa accepte orice compromis pentru a-l recupera, creeaza legatura intre cele doua planuri.
„Maestrul si Margareta” a atras de-a lungul anilor numeroase incercari de ecranizare in Rusia.
Una dintre primele productii majore, filmul realizat de Iuri Kara la mijlocul anilor ’90, a avut un parcurs fragmentat: desi finalizat, nu a fost lansat imediat si a ajuns in cinematografe abia in august 2011, intr-o forma care a provocat ample discutii in spatiul cultural rus.
In 2005, regizorul Vladimir Bortko a realizat o adaptare ampla, care a devenit pentru multi publicul larg referinta principala in materie de ecranizari ale „Maestrului si Margaritei”. Productia a fost gandita ca un serial TV si a incercat sa ramana fidela textului bulgakovian, inclusiv in privinta detaliilor istorice. Pentru a reconstitui Moscova anilor ’30, Bortko a filmat la Sankt Petersburg, iar pentru planul biblic a folosit decoruri din Bulgaria pentru palatul lui Irod si din Crimeea pentru scena de pe Golgota. Serialul a fost difuzat in 10 episoade si a ajuns si la publicul romanesc, fiind subtitrat si transmis de TVR Cultural.
O noua adaptare pentru marele ecran a fost semnata de regizorul Michael Lockshin, un cineast de origine americana crescut in Rusia, care s-a pronuntat public impotriva razboiului declansat de Rusia in Ucraina. Filmarile au avut loc in 2021, regizorul revenind apoi la Los Angeles pentru montaj. Initial, Universal Pictures International urma sa lanseze filmul pe piata interna in 2023, insa planul a fost abandonat dupa invazia Ucrainei, cand studiourile americane s-au retras de pe piata rusa.
Productia lui Lockshin a avut premiera in ianuarie 2024 si a primit cronici favorabile in presa rusa. Pentru publicul din Romania, filmul a fost proiectat in cadrul Bucharest International Film Festival (BIFF).
Romanul a fost adaptat si pentru scena de teatru, inclusiv in Romania. In 1980, Teatrul Mic din Bucuresti a prezentat o montare a „Maestrului si Margaretei” in regia Catalinei Buzoianu, una dintre cele mai influente regizoare ale tarii noastre. Spectacolul s-a inscris intr-un moment in care literatura rusa de secol XX era citita si ca prilej de comentariu indirect asupra raporturilor dintre putere, cenzura si destinul individului.
Alte montari ce merita mentionate au fost in 2000 la Teatrul Evreiesc de Stat, in regia lui Alexandru Grecu, in 2013 la Teatrul National “Radu Stanca” din Sibiu, in regia lui Zoltán Balázs, cu Ofelia Popii si Marius Turdeanu in rolurile principale si in 2025 cand la Teatrul Bulandra s-a jucat un spectacol in regia lui Sardar Tagirovsky, Teatrul de Nord din Satu Mare (in cadrul Festivalul Teatrelor Maghiare la Bucuresti).
Romanul, considerat o capodopera a literaturii, a fost tradus de mai multe edituri in limba romana si se gaseste destul de usor in librarii sau aici.