100 de politisti germani au dejucat o retea internationala de falsificatori de arta. Incercau sa vanda un Rembrandt cu 150 de milioane de dolari si plasau falsuri dupa Picasso, Frida Kahlo, Rubens si Modigliani.

Autoritatile germane au anuntat destructurarea unei retele internationale de falsificatori acuzata ca a incercat sa plaseze pe piata opere atribuite unor nume majore din istoria artei, intre care Rembrandt, Pablo Picasso, Frida Kahlo, Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Amedeo Modigliani si Joan Miro.
Politia bavareza a comunicat ca presupusul lider este un barbat in varsta de 77 de ani din Bavaria, ajutat de zece complici. Operatiunea a mobilizat peste 100 de politisti si trei procurori, cu perchezitii in 11 orase din Germania si in cinci cantoane elvetiene.
Ancheta a inceput la inceputul anului, sub numele de cod „Dora Maar” (celebra muza si sotie a lui Picasso), trimitere directa la una dintre lucrarile falsificate care au atras atentia politiei.
Suspectul ar fi intrat in vizorul anchetatorilor cand incerca sa vanda doua lucrari prezentate ca originale Picasso, una dintre ele reprezentand-o pe muza artistului.

O pictura originala cu Dora Maar a fost vanduta recent de casa pariziana de licitatii Drouot pentru 32 de milioane de euro. Legatura aceasta a determinat investigatori ai BLKA sa aprofundeze posibila frauda, iar operatiunea ulterioara s-a extins la nivel international, cu verificari in Elvetia si Liechtenstein.
Printre cele mai spectaculoase incercari ale gruparii figureaza vanzarea unei copii dupa „The Syndics” (De Staalmeesters) de Rembrandt, pentru care suspectii ar fi cerut 150 de milioane de dolari. Originalul se afla in colectia permanenta a muzeului Rijksmuseum din Amsterdam si reprezinta membrii breslei negustorilor de textile din secolul al XVII-lea.
Politia a stabilit ca lucrarea falsa provine cel mai probabil din secolul al XX-lea si era detinuta de o femeie elvetiana de 84 de ani, care a intrat la randul ei in vizorul anchetei. Aceasta constructie frauduloasa era insotita si de narativul mincinos potrivit caruia tabloul de la Rijksmuseum ar fi copia, iar cel oferit spre vanzare ar fi originalul “pierdut”.
Lista obiectelor puse in circulatie include picturi si obiecte atribuite lui Rubens, van Dyck, Modigliani si Miro, plus doua vaze ceramice prezentate ca originale semnate Picasso. Preturile cerute oscilau intre aproximativ 460 000 si 16 milioane de dolari, in functie de artistul invocat si notorietatea modelului.
Au fost efectuate perchezitii coordonate in Schwandorf, Erlangen, Wissen, Dresden, München, Bad Harzburg, Stuttgart si Berlin, iar simultan in Elvetia si Liechtenstein au fost descoperite alte lucrari suspecte.






In urma perchezitiilor au fost confiscate tablouri, telefoane mobile, documente, servere, dispozitive de stocare si date aflate in cloud, toate considerate materiale relevante pentru ancheta. In total, politia estimeaza ca ar fi fost implicate cel putin 19 opere falsificate sau suspecte de fals.
Un potential cumparator, care a intrat in contact cu suspectii, a alertat politia dupa ce a constatat ca negocierile nu se potriveau cu standardele uzuale ale tranzactiilor de arta de acest calibru. Potrivit sefului unitatii pentru investigarea artei din cadrul BLKA, semnalul evident ca ceva nu este in regula a fost negocierea unor “asa-zise Picassouri din portbagajul masinii”.
In schema gruparii a fost identificat si un barbat de 74 de ani din Renania-Palatinat, acuzat ca a realizat rapoarte de expertiza falsificate pentru a certifica autenticitatea operelor. Avea un rol esential intrucat certificarile sunt decisive deseori pe piata bunurilor artistice de mare valoare. In plus, falsurile vizau, pe langa dimensiunea estetica si tehnica a lucrarilor, si documente de provenienta menite sa induca increderea clientilor foarte bogati.
Suspectul principal si complicele implicat in expertizarea frauduloasa au fost initial retinuti, dar ulterior eliberati, ancheta continuand in stare de libertate in baza probelor obtinute.
De fapt, investigatia scoate la iveala mecanismele prin care poate fi exploatata piata de arta.
Este un ecosistem care include colectionari dispusi sa plateasca rapid, tranzactii transfrontaliere, valori de patrimoniu greu de verificat si o aparenta urgenta a ocaziilor rare.Potrivit anchetatorilor, negocierile erau organizate astfel incat potentialii cumparatori sa creada ca obtin acces la lucrari inaccesibile pe piata clasica a licitatiilor.
Politia bavareza a comunicat ca investigatia este in desfasurare si ca tablourile si obiectele confiscate vor fi examinate in detaliu de specialisti si evaluatori in urmatoarele saptamani. Anchetatorii au confirmat ca suspectii sunt cercetati pentru complicitate la frauda, iar expertizele in curs urmeaza sa stabileasca originea, tehnica si momentul realizarii tuturor lucrarilor ridicate.
Vestea vine intr-un moment fragil pentru piata de arta in care capodopere importante de la Luvru au fost furate recent in ceea ce se dovedeste a fi un an tragic pentru patrimoniul vizual.