Skip to content

O schita a lui Michelangelo pentru tavanul Capelei Sixtine este scoasa la licitatie pentru 2 milioane de dolari. Desenul, expus in premiera la Londra, a fost ascuns intr-o colectie privata aproape 300 de ani.

Un desen necunoscut pana acum al lui Michelangelo, pregatitor pentru tavanul Capelei Sixtine, a fost identificat in urma cu cateva zile de o specialista a casei de licitatii Christie’s. Intr-un mod neobisnuit pentru o lucrare de asemenea importanta, proprietarul din California a trimis o simpla fotografie prin formularul online al companiei prin care oricine poate cere o estimare a unei opere de arta. 

Lucrarea in creion rosu, datata in jurul anilor 1511–1512, reprezinta de fapt o schita pentru piciorul drept al Sibilei Libiene de pe plafonul Capelei Sixtine. Desenul va fi scos la vanzare la New York pe 5 februarie 2026, cu o estimare  situata intre 1,5 si 2 milioane de dolari.

Astfel de momente sunt rare in istoria artei, desenul ar putea fi de interes pentru multe muzee mari.

Studiul, realizat pe o coala de aproximativ 13,5 x 11,5 cm, este inscriptionat cu cerneala bruna „Michelangelo Bona Roti”, o formulare care apare si pe alte desene ale artistului, conform documentatiei Christie’s. 

Lucrarea este primul studiu pentru tavanul Capelei Sixtine, pana acum necunoscut, care ajunge vreodata la licitatie si se numara printre cele aproximativ 10 desene de Michelangelo aflate inca in colectii private, dintr-un total de circa 600 de coli pastrate. Dintre acestea, doar in jur de 50 sunt legate de proiectul Capelei Sixtine.

Giada Damen, specialista in desene ale Vechilor Maestri in departamentul din New York al casei Christie’s, a fost cea care a recunoscut potentialul imaginii trimise prin portalul „Cere o estimare pentru licitatie”. Proprietarul anonim din nordul Californiei, descendent direct al diplomatului elvetian Armand Francois Louis de Mestral de Saint-Saphorin, i-a transmis ca desenul se afla in familie cel putin din a doua jumatate a secolului al XVIII-lea si ca el insusi l-a mostenit de la bunica sa in 2002.

Dupa examinarea initiala a fotografiei, Damen a decis sa calatoreasca in SUA pentru a vedea lucrarea direct si a-l convinge pe proprietar sa permita transportul desenului la New York, in vederea analizelor de laborator. Ea a declarat ulterior ca, desi primeste frecvent imagini de la oameni convinsi ca detin un Michelangelo sau un Leonardo, in acest caz i s-a parut de la inceput ca are in fata un desen de secol al XVI-lea autentic.

Odata ajuns la New York, desenul a fost supus unei campanii de cercetare tehnice. 

Reflectografia in infrarosu a scos la iveala pe verso cateva schite invizibile cu ochiul liber, considerate de experti ca apartinand „unui artist din secolul al XVI-lea apropiat de Michelangelo”. Este un detaliu care a intarit impresia ca lucrarea ar proveni dintr-un context de atelier in care circulau mai multe studii si variante pentru aceeasi figura.

Pasul urmator a fost compararea foii din California cu celebra coala de studii pentru Sibila Libiana pastrata la Metropolitan Museum of Art din New York. Lucrarea respectiva, realizata tot in creion rosu, contine pe recto studii pentru spatele, capul, piciorul stang, degetele si mana stanga ale unui model masculin care a servit ca baza pentru figura feminina din fresca. 

Damen a constatat ca desenul din proprietate privata este foarte apropiat de coala de la Met ca tip de hartie, tehnica si tratament al anatomiei.

Metropolitan Museum detine de mai multa vreme aceasta coala, descrisa frecvent in literatura de specialitate ca una dintre cele mai importante desene de Michelangelo aflate pe teritoriul SUA. Studiile de pe foaie arata modul in care artistul a plecat de la un model masculin nud pentru a construi postura complexa a Sibilei, cu trunchiul rasucit si cu picioarele goale sprijinind greutatea corpului in timp ce aceasta coboara de pe tron.

„Ancheta” a continuat cu o verificare a fondurilor de la Galeriile Uffizi din Florenta, unde Damen a identificat o copie a colii de la New York. Copia florentina reproduce desenele de pe studiul de la Met, dar adauga un element in plus: piciorul drept care apare pe foaia atribuita acum lui Michelangelo si aflata la Christie’s. Aceasta suprapunere a fost interpretata drept veriga lipsa in reconstituirea traseului desenului si in argumentarea atribuirii.

Inscrisul „Michelangelo Bona Roti”, trasat cu cerneala bruna la baza desenului, a fost de asemenea comparat cu semnaturile sau notele similare care apar pe alte coli recunoscute drept autentice. 

Specialistii casei de licitatii au concluzionat ca modul de scriere si formularea sunt compatibile cu exemplarele cunoscute, fara a putea stabili daca inscriptia ii apartine chiar artistului sau unui apropiat din atelier.

In acelasi timp, analizele de laborator au confirmat ca hartia si pigmentul corespund cronologic cu perioada de lucru a lui Michelangelo la Capela Sixtina. Desenul este datat in jurul anilor 1511–1512, adica in momentul in care artistul lucra la a doua jumatate a plafonului si realiza studii detaliate pentru figurile de profeti si sibile aflate in ultimele travei ale incaperii.

Figura Sibilei Libiene, situata la capatul de est al tavanului, este una dintre cele mai recognoscibile imagini din ansamblul Sixtinei: o femeie masiva, in miscare, surprinsa in momentul in care se ridica sau coboara de pe un tron de piatra, cu un volum mare deschis in maini. 

Fresca este realizata la o scara de aproximativ trei ori marimea naturala, iar pozitia picioarelor, cu varfurile sprijinite pe muchia suportului, este esentiala pentru impresia de echilibru si tensiune. Rasucirea trupului a fost intens studiata, fiind o miscare in jurul unui ax imaginar care trece prin mijlocul corpului, o abordare care subliniaza modul in care Michelangelo gandea reprezentarile umane intr-un mod tridimensional.

Michelangelo a produs probabil sute de desene pentru proiectul Sixtinei, dintre care majoritatea s-au pierdut, o parte fiind distruse chiar la cererea artistului la inceputul deceniului al treilea al secolului al XVI-lea. In acest context, descoperirea unei foi necunoscute, legata direct de una dintre figurile centrale ale ansamblului, are o valoare documentara deosebita pentru istorici si conservatori.

Desenul va fi prezentat public in doua etape. 

Intre 27 noiembrie si 2 decembrie 2025, coala va fi expusa la sediul Christie’s de pe King Street, la Londra, in cadrul unei expozitii cu intrare libera. Apoi, in februarie 2026, lucrarea va putea fi vazuta la galeriile Christie’s din Rockefeller Center, New York, inainte de licitatia de desene ale  Vechilor Maestri programata pentru 5 februarie.

Estimarea de 1,5–2 milioane de dolari o plaseaza mult sub recordul stabilit pentru un desen de Michelangelo in mai 2022, cand o lucrare adjudecata la Christie’s Paris a atins suma de 23,2 milioane de euro. 

Citește în continuare