Lungmetraje de Serghei Loznitsa, Barbet Schroeder si Radu Jude, in selectia festivalului de film documentar fARAD 2025. Tema editiei este propaganda.

Festivalul international de film documentar fARAD revine intre 8 si 12 octombrie la Cinema Arta din Arad cu editia a 12-a, construita in jurul unei teme incarcate de relevanta politica si culturala – Propaganda.
Timp de cinci zile, publicul va putea vedea filme internationale si romanesti care exploreaza mecanismele manipularii vizuale, narative si emotionale, dar si felul in care cinematografia poate deveni un spatiu al intrebarilor incomode si al reflectiei critice.
Tema propagandei devine centrala in selectie si in discursul festivalului.

„In vremuri complicate, tema propagandei devine centrala. fARAD #12 se relanseaza in oglindirea timpului prezent. Intr-o lume in care granita dintre ideile de buna credinta si intoxicarea ideologica se estompeaza periculos, provocarea e sa folosim arta documentarului ca pe un spatiu al intrebarilor deschise”, declara Corina Suteu, presedintele festivalului. Ea subliniaza ca documentarul are astazi, mai mult ca oricand, rolul de a oferi instrumente de lectura a realitatii, intr-un moment istoric dominat de stiri false, razboaie informationale si manipularea emotiilor colective prin imagine.
Directorul artistic Dimitris Kerkinos explica si mai direct de ce aceasta editie este construita in jurul propagandei: „Este o tema arzatoare – propaganda e forta care rastorna adevarul, inventeaza noi realitati si manipuleaza masele de pretutindeni, din trecut si pana azi. Programul reunește filme care investigheaza caile persuasiunii propagandistice utilizate de cei care urmaresc sa aiba puterea, indiferent ca servesc nazismului, socialismului, capitalismului, sionismului sau religiei.”
Astfel, fARAD #12 aduce impreuna documentare de referinta si productii recente. Publicul va putea vedea titluri precum The Venerable W (r. Barbet Schroeder), Revue (r. Serghei Loznitsa), The Propagandist (r. Luuk Bouwman), F@ck This Job (r. Vera Krichevskaya), The Kingmaker (r. Lauren Greenfield), Propaganda: The Art of Selling Lies (r. Larry Weinstein), Riefenstahl (r. Andres Veiel) sau Mr Nobody Against Putin (r. Pavel Talankin & David Borenstein).
Componenta romaneasca a programului aduce doua titluri puternice: Viitor luminos de Andra MacMasters – ales si pentru deschiderea oficiala a festivalului, fiind unul dintre proiectele dezvoltate anterior in cadrul Laboratorului fARAD – si Opt ilustrate din lumea ideala, realizat de Radu Jude si Christian Ferencz-Flatz.
Festivalul transforma propaganda si intr-un instrument vizual de comunicare proprie.





Tema propagandei nu este prezenta doar pe ecran, ci si in campania vizuala a festivalului. Artistul Matei Branea a creat pentru aceasta editie un politician fictiv, Dragan Popa, al carui nume este o anagrama a temei centrale. Personajul apare in teaserul video si pe afisul fARAD #12, devenind un element ironic si critic, menit sa puna publicul in fata mecanismelor prin care imaginea unui lider poate fi construita artificial.
O alta premiera importanta a acestei editii este lansarea competitiei nationale de scurtmetraje documentare, hibride si experimentale, deschisa cineastilor emergenti din Romania si Republica Moldova. In urma apelului au fost inscrise 89 de proiecte, dintre care au fost selectate 13 titluri. „Selectia acestor scurtmetraje s-a bazat pe originalitatea tematica si pe inovatia cinematografica”, subliniaza Dimitris Kerkinos. Filmele vor fi grupate in trei programe distincte, fiecare proiectie fiind urmata de discutii cu realizatorii.
Premiul cel mare, in valoare de 1.000 de euro, va fi oferit regizorului filmului castigator de catre un juriu format din trei profesionisti ai industriei. In plus, o mentiune speciala va aduce autorului ales sansa de a beneficia de o sesiune de mentorat cu Dana Bunescu, unul dintre cei mai apreciati editori si designeri de sunet din cinematografia romaneasca.
Cele 13 titluri selectate compun o panorama ampla a preocuparilor noii generatii de autori: Mold (r. Alexandru David Madas, 4’), Triptic / Triptych (r. Cezara Cretu, Robert Makkos, 11’), Tara nimanui (r. Oleg Creanga, 25’), Apele in care ne scaldam / The Waters We Dwell In (r. Razvan Dima, 18’), Doamne fa din leu dolar / There Are No Fir Trees Here (r. Valentin-Rares Fogoros, 21’), Eu cu mine nu ma plictisesc niciodata (r. Octavia Bortisca, 8’), We Lived Slowly in Times of Peace (r. Kristina Jacot, 8’), Zoo (r. Traian Pasculescu, 16’), Ultima cascada / The Last Stunt (r. Matei Elesei, 19’), Portrete ale depresiei / Portraits of Depression (r. Isabela Adoch, 14’), What Freedom Looks Like (r. Dorel Gnatiuc, 31’), Vandartism (r. Endre Szasz, 7’), Marinica, baiatul meu / Marinica, My Boy (r. Mihnea Toma, 21’).
In afara competitiei, festivalul va prezenta si un scurtmetraj special.
Inaintea lungmetrajului de deschidere Viitor luminos, publicul va putea vedea scurtmetrajul Arad (25’), un exercitiu colectiv coordonat de Carmen Lidia Vidu si realizat in urma unui atelier de film documentar organizat in cadrul Underground Festival 2025. Productia aduce in prim-plan orasul gazda al fARAD si modul in care comunitatea locala poate fi implicata activ in procesul cinematografic.
Initiat in 2014 la propunerea Corinei Suteu si dezvoltat de asociatia Insula 42 in colaborare cu Centrul Municipal de Cultura Arad, fARAD si-a propus inca de la inceput sa devina un spatiu al educatiei prin imagine si al revitalizarii interesului pentru filmul de arta.