Skip to content

Star Wars: The Force Awakens – sub imperiul marketingului: o explozie de venituri asteptata

Esti pregatit pentru cea mai importanta lansare cinematografica a anului? Si producatorii! Iata cu isi intampina fanii:

Cu doar cateva zile inainte de lansarea episodului VII din seria „Star Wars”, Disney mizeaza pe puterea marketingului pentru a atrage cat mai multi oameni in salile de cinema. De la zvonuri pana la cateva informatii sigure, trecand printr-o pletora de obiecte, jocuri, carti, jucarii, piese de decor sau de mobilier, costume si pana la o adevarata industrie a vedetelor si personajelor din jurul popularei saga, „Star Wars: Trezirea Fortei” („Star Wars: The Force Awakens”) e noul varf al unui amplu fenomen international de promovare.
Filmul „Star Wars: Trezirea Fortei”este distribuit de Forum Film Romania si va avea premiera pe 18 decembrie 2015, in format 3D (in varianta subtitrata, precum și dublata), IMAX 3D si 4DX (in varianta subtitrata). Biletele s-au pus deja in vanzare in cinematografele partenere.

Un fenomen nascut in 1977

Acum 38 de ani, iubitorii de filme stiintifico-fantastice erau pentru prima data transportati in universul unei galaxii foarte indepartate, devenind martorii unor lupte de neimaginat intre crucisatoare imperiale si luptatori rebeli, unde robotii de tip droid isi frecau circuitele cu Wookiees (o specie bipeda si inteligenta care locuieste pe planeta Kashyyyk in universul din „Star Wars”) si unde enorma nava Millennium Falcon a reusit sa strabata Kessel Run in doar 12 parsecunde (o parsecunda este o unitate de distanta egala cu 3,26 ani lumina), fata de 18 parsecunde cat le lua raufacatorilor sa transportedroguri (glitterstim spice) din Kessel catre Si\’Klaata Cluster, pe aceeasi ruta.
In aproape patru decenii de cand au intrat in acest univers, entuziasmul si pasiuneafanilorsunt la fel de vii, ba chiar in crestere cu fiecare nou episod, mii de oameni asteptand nerabdatoriorice noua lansare de produse marca „Star Wars”. Nemuritoarea saga este insotita de o industrie infloritoare de carti, jocuri video, accesorii care, la randul, au generat microindustrii pentru fiecare dorinta a fanilor, de la cataloage, la haine si machiaj. Iar fanii au raspuns mereu pe masura: cumparand cu entuziasm.

Disney creeaza o noua asteptare

In 2012, speculand din plin pofta pentru aventura a fanilor Fortei, Disney a achizitionat compania Lucasfilm a lui George Lucas, creatorul „Star Wars”, pentru 4 miliarde de dolari, anuntand o noua trilogie, a treia din serie. Primul nou episod, al saptelea din saga, are premiera mondiala pe 18 decembrie si aduce in prim-plan o noua generatie cu propria-i poveste in aceeasi galaxie foarte indepartata, acum foarte mult timp. „Star Wars: Trezirea Fortei”, in regia lui J.J. Abrams, e si un prilej de reintalnire cu personaje fanion, devenite in timp adevarate legende ale industriei de la Hollywood. Iar asteptarile de box-office sunt pe masura: prognozele indica vanzari de bilete de peste 2.7 miliarde de dolari in intreaga lume.
Cu doar cateva zile inainte de marea lansare, Disney apasa puternic pedala de acceleratie si, pe un fond crescut de asteptare, anunta ca al doilea episod al noii trilogii se va lansa in mai 2018 si va cuprinde povestea originii lui Han Solo (Harrison Ford).In plus, Disney, compania-gigant de la Hollywood care a cumparat, in 2009, intreaga serie „Star Wars” a promovat intens primele doua trilogii prin diferite servicii de streaming online, mizand pe dorinta fanilor de a face maratoane de vizionare acasa.

Marketing in detaliu
Primele obiecte ce tin de universul din „Star Wars” au aparut pe piata imediat dupa primul episod, dar adevaratul boom de marketing a venit in anii ’90, odata cu extinderea Internetului.Entuziasmul pentru lumea creata de George Lucas e atat de prezent la nivel global, incat o intreaga industrie de carti, jocuri video, gadgeturi, costume,jucarii, decoruri, parcuri tematice, ceasuri etc. s-a dezvoltat in paralel cu franciza. De exemplu, industria jucariilor lansate odata cu noul episod al francizei este estimata la 1.5 miliarde de dolari in urmatorul an.Iar pasiunea fanilor a dat nastere la adevarate colectii. Astazi, cele mai scumpe sunt obiectele rare, din prima trilogie, care au devenit deja piese de rezistenta, cum ar fi posterul cu „Razbunarea lui Jedi”, care a ajuns sa aiba o valoare de piata de 2.000 de dolari.
Un record de vanzare a inregistrat figurina cu Boba Fett, care a fost scoasa la licitatie si adjudecata pentru 28.000 de dolari, cea mai mare suma platita vreodata pentru o jucarie din gama „Star Wars”.
Drepturile de comercializare pentru produsele din universul filmului apartin tot Disney, care anual incaseaza in jur de 3 miliarde de dolari numai din vanzarile de obiecte si vestimentatie inspirate din serie. Popularitatea e cheia succesului aici, dovada fiind cele peste 10 milioane de sabii lightsaber (un fel de sabie cu energie care apare in filmele din franciza) inregistrate in 2014.

Noul film din serie ramane tributar aceleiasi paradigme de marketing in detaliu. Bineinteles, numeroase branduri mari cauta pretexte sa se asocieze povestii. Iata doar cateva exemple: Fiat/Chrysler, HP, CPW/Nestle, Max Factor/Cover Girl si Subway.Asteptarile sunt ca, la final de 2015, veniturile generate in imperiul marketingului din spatele „Star Wars” sa depaseasca 400 de milioane de dolari, de doua ori mai mult ca in anul precedent.
 

Citește în continuare