Un studiu amplu arata ca prea mult timp petrecut in fata ecranelor favorizeaza anxietatea, agresivitatea si stima de sine scazuta la copii.

Recent au fost publicate rezultatele unuia dintre cele mai ample studii internationale dedicate impactului ecranelor asupra sanatatii emotionale a copiilor. Cercetarea a scos la iveala o concluzie ingrijoratoare: cu cat cei mici petrec mai mult timp in fata dispozitivelor, cu atat creste considerabil riscul lor de a dezvolta probleme emotionale si comportamentale.
Studiul a analizat datele a peste 292.000 de copii din intreaga lume, cu varste sub zece ani, si a fost publicat recent in revista Psychological Bulletin.
Efectele negative ale ecranelor nu se limiteaza la o directie. Copiii care deja se confrunta cu dificultati emotionale sau sociale sunt, la randul lor, mai predispusi sa petreaca timp excesiv in fata ecranelor.
Se creeaza astfel un cerc vicios, in care starea emotionala precara si consumul de tehnologie se alimenteaza reciproc. Aceasta constatare a fost evidentiata de echipa de cercetatori coordonata de profesorul Michael Noetel de la Universitatea din Queensland, Australia, care a precizat ca micutii folosesc deseori jocurile video si alte forme de divertisment digital pentru a face fata starilor negative, fara a invata mecanisme emotionale sanatoase.
Desi studiul a luat in calcul toate formele de utilizare a ecranelor – de la televiziune si retele sociale pana la teme facute online si aplicatii educationale – concluzia a fost clara: jocurile video sunt cele mai strans corelate cu dezvoltarea unor probleme emotionale si sociale.
Fie ca este vorba despre console, computere sau telefoane mobile, jocurile provoaca mai multe tulburari decat alte forme de consum digital. Violenta jocurilor nu a fost neaparat un factor determinant, a subliniat Noetel, ci timpul in sine si modul in care acestea sunt utilizate drept refugiu emotional.
Copiii intre 6 si 10 ani sunt mai vulnerabili decat cei mai mici.

Analiza a aratat ca impactul ecranelor variaza in functie de varsta si gen. Copiii cuprinsi intre 6 si 10 ani sunt mai expusi efectelor nocive ale tehnologiei decat cei mai mici. De asemenea, fetele sunt mai predispuse sa dezvolte anxietate si stari depresive in urma folosirii excesive a ecranelor, in timp ce baietii care au deja dificultati emotionale tind sa isi creasca si mai mult timpul petrecut in fata dispozitivelor.
Potrivit Academiei Americane de Pediatrie, copiii cu varste intre 2 si 5 ani ar trebui sa nu depaseasca o ora de ecrane pe zi in timpul saptamanii si cel mult trei ore in weekend.
Insa studiul a constatat ca mai mult de 40% dintre copiii cu varste intre 8 si 12 ani petrec peste patru ore zilnic in fata ecranelor, ceea ce ii expune serios riscului de a dezvolta tulburari emotionale si comportamentale.
Dr. Tara Narula, medic si corespondent medical pentru ABC News, a subliniat ca jumatate dintre tulburarile psihice debuteaza inainte de varsta de 14 ani, ceea ce face cu atat mai importanta monitorizarea atenta a timpului petrecut cu tehnologia.
Un aspect esential al acestei cercetari este faptul ca ea a inclus doar studii longitudinale, desfasurate pe o perioada de minimum sase luni. Aceasta abordare le-a permis cercetatorilor sa observe nu doar corelatii, ci si posibile relatii de cauzalitate intre consumul de tehnologie si aparitia problemelor emotionale.
In total au fost corelate 117 studii ce provin in majoritate din Statele Unite, dar si din tari precum Australia, Canada, Germania sau Olanda, oferind astfel o perspectiva ampla asupra fenomenului.
Desi tentatia este de a interzice complet accesul la tehnologie, autorii studiului avertizeaza ca solutia nu este eliminarea ecranelor, ci utilizarea lor echilibrata.
In cantitati moderate si cu scopuri educationale, ecranele nu sunt asociate cu efecte negative, ba chiar pot contribui la dezvoltarea copilului. Ceea ce trebuie evitat este folosirea dispozitivelor ca unic mecanism de gestionare a emotiilor sau in detrimentul somnului si activitatii fizice.
Psihologii insista asupra rolului parintilor de a stabili limite clare, dar blande si de a incuraja interactiunile sociale si dezvoltarea abilitatilor emotionale.
Dr. Narula atrage atentia asupra faptului ca simpla limitare a ecranelor nu este suficienta. Parintii trebuie sa fie prezenti emotional, sa le ofere copiilor sprijin si alternative reale de relationare si exprimare a trairilor. De asemenea, trebuie sa urmareasca nu doar durata, ci si calitatea activitatilor desfasurate in fata ecranelor. Aceasta implicare activa poate preveni o parte dintre problemele descrise in studiu si poate oferi copiilor resursele emotionale necesare pentru a se dezvolta sanatos intr-o lume din ce in ce mai digitalizata.
Studiul poate fi parcurs in profunzime aici.