Skip to content

7 tendinte in teatru. Scena se muta in spatiul public, sunt tot mai multe prestatii gratuite, influencerii devin actori iar teatrul se combina cu escape room.

Daca anul trecut vedeam musicaluri cu roboti, in ultimii ani s-au remarcat spectacolele in care starurile de cinema se apropie tot mai mult de public prin emotii, nu prin artificii. Tendintele actuale pe Broadway si West End indica deopotriva o revenire la simplitate dar si o complexitate tot mai mare a experientelor imersive.

Cel mai discutat moment din ultimul an a avut-o in centrul atentie pe actrita Rachel Zegler. In fiecare seara, pe balconul London Palladium, Zegler iesea din sala si canta gratuit „Don’t Cry For Me Argentina” pentru publicul care trecea prin Oxford Circus. Mai mult decat un moment de marketing inteligent — de la o seara la alta s-au strans tot mai multe sute si mii de oameni care distribuiau momentele inregistrate pe Instagram si TikTok —, interpretarea actritei este o declaratie despre accesul la cultura si modul in care teatru face parte din viata orasului. 

Pornind de la gestul lui Zegler, devenit viral in cateva ore, putem observa cel putin sapte noi directii care transforma teatrul contemporan. Sunt tendinte care nu doar ca schimba relatia dintre scena si public, dar redeseneaza complet limitele spectacolului, formele de acces si impactul emotional.

Scena se muta in spatiul public.

Gestul lui Rachel Zegler, conceput impreuna cu regizorul Jamie Lloyd, a devenit o forma de a dizolva granita dintre sala si strada. Momentul cantat se repeta seara de seara, in aplauzele miilor de trecatori care nu platesc niciun bilet.

La New York, zilele trecute, echipa din „Fantoma de la Opera” a facut repetitii deschise pe acoperisul unei cladiri din Manhattan, iar presa a fost invitata sa documenteze totul ca pe o forma de performance. Localnicii au urmarit momentele muzicale de la ferestre sau din strada, iar imaginile au devenit virale pe TikTok si Instagram.

In Paris, festivalul Nuit Blanche a proiectat pe fatadele cladirilor fragmente din spectacole de teatru contemporan, subtitrate in timp real, accesibile tuturor. 

Astfel de initiative dovedesc ca teatrul poate iesi din institutie si poate deveni o experienta directa, urbana si gratuita, fara a pierde din forta dramatica.

Experientele imersive devin multisenzoriale, simtul olfactiv este tot mai important.

Unul dintre cele mai radicale exemple de teatru imersiv este „Sleep No More”, creat de compania Punchdrunk. Publicul intra intr-un hotel transformat in labirint teatral inspirat din Macbeth, fiecare spectator poarta o masca, primeste instructiuni discrete in casti si este invitat sa aleaga ce camere exploreaza si ce personaje urmareste. Nu exista o scena centrala, iar experienta este personalizata pana la cel mai mic detaliu – mirosuri, vibratii, temperaturi diferite in fiecare spatiu.

In Londra, „Bridge Command” si „Phantom Peak” sunt show-uri in care publicul devine personaj activ. „Bridge Command” este un spectacol science-fiction 4D in care scena este o nava spatiala, iar spectatorii sunt echipajul care ia decizii si influenteaza naratiunea. Spectacolul functioneaza ca un hibrid intre teatru, escape room si film interactiv.

In New York, „Titanic: The Experience” recreeaza la scara reala puntile vasului, iar spectatorii parcurg trasee diferite cu ghidaj audio, simtind curenti de aer rece, vibratii si sunete de fundal. 

La Bucuresti, o experienta interactiva este disponibila in „Marele Gatsby”.

In contrast cu tendinta de mai sus, o parte a teatrului se reintoarce la esenta: minimalism si focus pe emotie. 

Aceeasi abordare a fost aplicata in A Doll’s House, cu Jessica Chastain in rol principal. Spectacolul a fost apreciat tocmai pentru austeritatea sa: fara schimbari de decor, fara muzica invaziva, ci doar tensiunea emotionala dintre personaje si un spatiu aproape alb. Reactiile publicului au fost neasteptat de puternice, dovedind ca autenticitatea ramane o forta scenica majora.

„Sunset Boulevard”, de Andrew Lloyd Webber, in regia lui Jamie Lloyd, cu Nicole Scherzinger in rol principal, a renuntat la decorurile clasice si a mizat pe un fundal negru, in care fiecare gest si fiecare expresie conteaza. Scherzinger, premiata cu un Tony pentru prestatie, a fost apreciata pe Broadway si pe West End pentru o interpretare care a captivat publicul fara nicio distractie vizuala. Lumina, vocea si corpul au fost singurele instrumente de spectacol.

Lloyd a propus o abordare minimalista, dar in acest caz minimalismul nu inseamna saracie, ci rafinament. In loc sa copleseasca vizual, aceste spectacole cauta un dialog intim cu publicul. Intr-o epoca dominata de stimuli vizuali constanti, aceasta forma de teatru devine o oaza de intensitate si introspectie, lasand actorii si textul sa fie pe primul loc.

Pe acelasi principiu s-a jucat la Londra „A Doll’s House”, cu Jessica Chastain. Scena era alba, goala, fara vreun obiect. Totul se concentra pe corpul actritei si pe ritmul replicilor. In recenziile spectacolului s-a vorbit despre o versiune distilata a teatrului, in care orice decor ar fi fost o forma de distragere a atentiei de la “adevarul emotional”.

La Broadway, monologul „Prima Facie”, cu Jodie Comer, a avut o scenografie redusa la un cub alb si o masa. Comer a sustinut un tur de forta emotional si fizic care a dovedit din nou ca teatrul nu are nevoie de efecte speciale pentru a produce catharsis – doar de un actor bun si un text puternic.

Merita subliniat cum aceste alegeri — care nu reprezinta o noutate ci mai degraba o revenire la forma — au functionat in special pentru artiste care se afla intr-un moment de repozitionare profesionala. O astfel de abordare le permite sa-si arate versatilitatea si acuitatea talentului lor.

In timp ce diversitatea se afla din nou sub asediu, lumea teatrului reactioneaza sub o forma de activism.

Inclusivitatea castiga tot mai mult teren si se remarca o politica subtila de a introduce spectacole gratuite pentru comunitati marginalizate sau ignorate de obicei de lumea teatrului. Un exemplu este gestul lui Rachel Zegler de a schimba un vers din „Don’t Cry For Me Argentina” intr-un omagiu adus comunitatii LGBTQ+. Prestatia a avut loc in timpul Pride-ului londonez iar reactiile au fost entuziaste, cu mii de laude pe retelele de socializare.

In Regatul Unit, in aceasta vara au fost organizate spectacole gratuite in parcurile din orase mici, cu distributii formate partial din locuitori. Nu era vorba de amatori, ci de o strategie de incluziune – teatrul devine o platforma prin care comunitatea se juca pe sine si se vedea reprezentata.

Productii imersive precum You Me Bum Bum Train sau Paranormal Activity au implicat actori-voluntari — de exemplu, James Corden a participat gratuit. La acestea se adauga bilete ieftine sau gratuite, inclusiv la New York unde ONG-urile au oferit invitatii elevilor, refugiatilor si persoanelor din zone defavorizate.

La nivel semnificativ, se observa o schimbare a rolului teatrului de la elitist la comunitar. National Theatre din Londra a lansat programul „Free First Time” – bilete gratuite pentru cei care nu au fost niciodata la teatru. A fost sold-out in 36 de ore.

Starurile de cinema si influencerii distribuiti in spectacole domina vanzarile de bilete pe Broadway si atrag public tanar in sali.

In ultimul an, teatrul de pe Broadway si West End a fost dominat de prezenta starurilor, fie de cinema sau de pe retele de socializare. Pe langa Zegler in “Evita”, Scherzinger in „Sunset Boulevard”, s-a remarcat si Millie Bobby Brown care a aparut intr-o productie de tip fantasy-thriller, jucata cu casa inchisa.

Pe Broadway, „Merrily We Roll Along” i-a avut in distributie pe Daniel Radcliffe si Jonathan Groff, spectacolul a fost sold-out timp de luni de zile si a fost considerat cel mai bine vandut revival din istoria teatrului Hudson. Groff a castigat Tony-ul pentru rolul sau, Radcliffe a fost nominalizat si a fost ovationat seara de seara.

Charli D’Amelio, vedeta TikTok cu milioane de fani, a jucat in musicalul “&Juliet”. A fost una dintre cele mai scurte, dar mediatizate aparitii, cu sute de fani care asteptau la usa, dupa fiecare prestatie. 

Alte exemple similare sunt Trisha Paytas, influencer controversat cu 5 milioane de abonati pe YouTube care a debutat pe Broadway intr-un show caritabil: biletele s-au vandut in doua minute. Iar vedete din reality showuri de tipul “Real Housewives of…” au atras de asemenea un alt tip de public in sali: Erika Jayne a jucat in Chicago,  Kandi Burruss a produs si promovat “The Piano Lesson”.

Inregistrarile spectacolelor jucate cu casa inchisa se bucura de un al doilea val de succes in cinematografe.

Dupa succesul „Hamilton” pe Disney+, tot mai multe spectacole au fost inregistrate live si distribuite in cinematografe. Cel mai recent exemplu este „Merrily We Roll Along” cu Daniel Radcliffe, Jonathan Groff si Lindsay Mendez. Spectacolul a fost filmat pe durata a mai multor luni si va fi lansat de Sony Pictures Classics pe 5 decembrie 2025.

Acest format de „live capture” pastreaza energia salii, reactiile publicului, intensitatea actorilor si este editat pentru a reda fidel ritmul si emotiile live.

Alte exemple recente: spectacolul “Vanya” cu Andrew Scott a fost lansat in cinematografele din UK, Australia si Noua Zeelanda, cu incasari de peste 2,6 milioane de dolari. „Prima Facie” cu Jodie Comer a fost distribuit pe ecrane in peste 25 de tari cu incasari de peste 4,3 milioane de dolari, iar „Dr Strangelove” (cu Steve Coogan) a adunat aproape un milion de dolari din vanzarile de bilete la cinema.

Inspirata de succesul filmelor biografice la Oscar si pe marile ecrane, tendinta spectacolelor inspirate de povesti reale a revenit si pe scena.

Tendinta de a dramatiza vieti reale devine tot mai puternica. „Tina – The Tina Turner Musical” a fost jucat pe Broadway, West End si in turneu international, cu Adrienne Warren in rol principal. Spectacolul a reconstituit viata cantaretei cu detalii emotionante. 

„Tammy Faye”, musicalul scris de Elton John si Jake Shears, cu Katie Brayben si Andrew Rannells, a spus povestea televangelistei americane. Spectacolul a avut premiera la Almeida Theatre si a fost preluat pe Broadway, unde a devenit subiect de discutie in presa pentru temele controversate abordate.

La National Theatre, Rosamund Pike joaca in „Inter Alia”, un spectacol scris de Suzie Miller, inspirat de povestea reala a unei judecatoare. Tot la New York, Jonathan Groff joaca in „Just In Time”, inspirat de viata cantaretului Bobby Darin. Piesele biografice readuc pe scena trecutul, cu toate contradictiile lui.

Citește în continuare