In Turcia, calatorii care se ridica de pe scaune imediat dupa aterizare vor fi amendati cu 62 de euro.

Dupa aterizare, momentul in care aeronava se indreapta spre poarta este adesea perceput ca inofensiv, insa s-au intamplat numeroase incidente care arata contrariul. Ridicarea in picioare, deplasarea spre usi sau incercarea de a accesa bagajele pot duce la caderi, lovituri sau rani care pot fi prevenite cu o simpla decizie: aceea de a astepta, asezat, cateva minute in plus.
Autoritatea Aeronautica Civila din Turcia a decis sa spuna stop acestui comportament, introducand sanctiuni oficiale: amenzi.
Pentru pasagerii care nu respecta aceasta cerinta, amenda va fi de 62 de euro.
Turkish Airlines a actualizat deja anunturile de aterizare pentru a include un avertisment explicit: „Pasagerii care nu respecta regulile vor fi raportati catre Directia Generala a Aviatiei Civile printr-un raport de pasager disruptiv, iar o amenda administrativa va fi aplicata conform legislatiei in vigoare.”
Autoritatea Aeronautica Civila din Turcia (CAA) a declarat ca noul regulament a fost introdus tocmai pentru a reduce aceste situatii si pentru a limita numarul de incidente in care insotitorii de bord sunt nevoiti sa repete instructiuni de siguranta ignorate sistematic.
Regula este clara: pasagerii trebuie sa ramana pe scaune, cu centurile de siguranta cuplate, pana cand avionul ajunge in pozitia de parcare si semnalul de centura este stins.
Reglementarea se bazeaza pe Articolul 143 din Legea Aeronautica Civila nr. 2920 si este valabila pentru toate companiile aeriene care opereaza zboruri catre sau in interiorul Turciei. Conform acesteia, companiile aeriene sunt obligate sa le reaminteasca pasagerilor, in timpul si dupa aterizare, ca trebuie sa ramana cu centurile cuplate pana la finalizarea deplasarii avionului si ca orice incalcare a regulii va fi raportata si sanctionata.
In plus fata de obligatia de a ramane asezati pana la stingerea semnului centurii, noile reguli impun si debarcarea organizata, pe randuri, sub indrumarea echipajului.

Scopul este fluidizarea procesului si evitarea busculadelor in momentul in care se deschid usile aeronavei. Pasagerii trebuie sa astepte sa le fie anuntat randul pentru a se ridica si a parasi aeronava, eliminand astfel confuziile si impunerile informale care apar adesea in cabina.
Masura a starnit reactii variate. Pe de o parte, exista voci care aplauda initiativa, considerand-o necesara si binevenita. Pe de alta parte, comentariile din mediul online sugereaza scepticism privind eficienta sanctiunilor si aplicarea concreta a acestora. Deocamdata, nu au fost raportate cazuri de pasageri amendati sau companii care sa fi trimis efectiv rapoarte cu incalcari. Ramane de vazut daca si alte companii aeriene vor introduce avertismente similare in viitorul apropiat.
Comportamentul pasagerilor impulsivi atrage atentia autoritatilor din intreaga lume.
Termeni precum „aisle rushers”, adica cei care se grabesc pe culoar imediat ce se poate, au devenit sinonimi cu iritarea unei parti a calatorilor. Desi majoritatea agentiilor de aviatie din lume impun reguli clare privind centurile de siguranta, aplicarea sanctiunilor ramane rara.
In SUA, Administratia Federala a Aviatiei (FAA) cere pasagerilor sa poarte centura „in timpul rularii, decolarii, aterizarii si ori de cate ori li se indica de catre echipaj”. Cu toate acestea, cazurile in care pasagerii sunt amendati doar pentru ca nu au stat cu centura cuplata sunt putine si de obicei insotite de alte comportamente problematice.
Un exemplu relevant este cel din 2021, cand FAA a propus o amenda de 14.000 de dolari unei pasagere a companiei Endeavor Airlines care si-a desprins centura in timp ce semnalul era inca aprins si a refuzat sa poarte masca de protectie, in ciuda instructiunilor repetate ale insotitorilor de bord. Bineinteles, in perioada pandemiei au avut loc numeroase astfel de cazuri, cea mai mare amenda data fiind de 35.000 de euro, putand fi insotita inclusiv de urmarire penala.