Skip to content

BIEFF 2015 se deschide cu o proiectie dedicata crizei refugiatilor

Criza refugiatilor vazuta prin ochii artistilor – aceasta este tema proiectiei cu care BIEFF 2015 se va deschide duminica, pe 29 noiembrie, la Cinema Muzeul Taranului, de la ora 19:00, si prin care festivalul isi invita publicul la reflectie.

Exodul din Orientul Mijlociu si conflictele asociate lui marcheaza un moment istoric caruia ii suntem martori, dar tensiunile care au escaladat in ultimele luni sunt rezultatul unor acumulari de multi ani, pe care cineastii le-au observat si consemnat in filmele lor. Proiectia de deschidere BIEFF reuneste sase scurtmetraje cu tematica dedicata drepturilor omului, ce pun in discutie granita atat de fragila intre statutul de imigrant si cel de refugiat, precum si situatiile in care anumite categorii devin refugiati in propria tara, si va fi urmata de o dezbatere organizata in colaborare cu PoliticALL. Acestea sunt:

Butter Lamp, Franta / China, 2013, 15\’, de Hu Wei – Nominalizare la Oscarul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj 2015
O interesanta investigatie pe tema pastrarii identitatii culturale, pornind de la o practica inca populara in China. La granita dintre fictiune si documentar, filmul urmareste o sedinta foto, in care un barbat fotografiaza familii de tibetani nomazi, cu locatii celebre in fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plaja hawaiiana etc. Explorand cu inteligenta relatia vizuala dintre cele doua planuri, Butter Lamp capata o semnificativa incarcatura socio-politica, punand in discutie cu subtilitate fenomenul asimilarii abuzive de catre China si Occident a culturii tibetane, aceasta din urma fiind nevoita sa lupte de pe o pozitie periferica pentru a-si pastra identitatea.

Einspruch VI, Elvetia, 2012, 17\’, de Rolando Colla – Castigatorul Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 si nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film
Un film ce exploreaza problema violarii drepturilor imigrantilor, bazat pe un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africana conduce la deportarea lui din Elvetia si la moartea lui tragica. Indrazneata optiune regizorala de a filma intreaga poveste din unghiul subiectiv al protagonistului are un puternic efect de identificare, facand privitorul sa rezoneze profund emotional cu drama personajului principal.

Impossible Exchange, Liban, 2011, 10\’, de Mahmoud Hojeij – Berlinale 2012
O mostra de video-art documentar, care exploreaza modul in care dilatarea timpului prin slow-motion, impreuna cu interventiile textuale, pot spori semnificatia profunda a unei imagini. Utilizand mijloace minime cu un efect maxim, regizorul se adreseaza direct spectatorului, pe care il implica intr-un episod aparent banal, dar cu o puternica incarcatura politica si emotionala. La bordul unui vapor, niste turisti francezi vorbesc cu comerciantii de pe mal. Oricat de aproape ar fi, fizic, una de cealalta, diferenta evidenta dintre statuturile celor doua parti le plaseaza in lumi diferite.

Connection Lost, Romania / Turcia, 2012, 11\’, de Paula Onet & Manuela Borza
La granita dintre documentar si fictiune, scurtmetrajul celor doua regizoare este un comentariu inteligent despre relatia dintre ele – tinere adulte care studiaza temporar in strainatate – si parintii ramasi acasa, in Romania. Cele doua au inregistrat conversatiile  pe Skype purtate cu rudele, fara ca acestea sa stie, ceea ce aduce in prim-plan un tip de autenticitate specific documentarului. Subiectul principal este sederea lor in Turcia, ce declanseaza dezvaluirea prejudecatilor si atitudinilor celor aflati la celalalt capat al firului.
 
Démontable, Olanda, 2014, 12\’, de Douwe Dijkstra
Un film amuzant si ludic ce analizeaza relatia absurda dintre viata de zi cu zi si stirile mondiale. Informatiile mass-media cu care suntem bombardati creeaza o distorsiune absurda si o distanta intre rutina noastra zilnica si problemele actuale reale. Démontable exploreaza acest melanj bizar de realitati, aducand cele doua lumi impreuna: elicoptere de atac sfasie un ziar, in timp ce o farfurie devine vicitma unui atac aerian. Sunt o serie de incercari de a intelege mai bine lumea, jucandu-ne cu protagonistii sai violenti.

New Year’s Eve
2014, Romania, 2014, 4\’, de Artur Boruzs
Pe 1 ianuarie 2014, restrictiile de viza pentru Marea Britanie ale muncitorilor romani au fost ridicate, declansand temeri legate de o invazie iminenta. Evitand stirile despre reactia britanicilor, NEW YEAR\’S EVE 2014 priveste, mai degraba, catre rezultatele ipotetice din Romania. Fragmente de stiri TV locale fermenteaza isteria in timp ce strazile isi clipocesc luminile de neon intr-un oras pustiu. Utopia se transforma in distopie, iar Romania abandonata este lasata sa reflecteze asupra viitorului. Calculata si premonitorie, satira lui Boruzs se transforma in SF, oferind o alternativa oportuna la problema de mondiala a suprapopulatiei.

In linia succesului vizionarilor BIEFF 2014 desfasurate in spatii neconventionale, festivalul revine in acest an in format inedit: filmele merg la publicul lor, intr-o editie itineranta care va debuta pe 29 noiembrie si va dura toata luna decembrie. 

Selectia BIEFF este organizata Si in acest an in jurul a cinci teme de interes: Migrants, Refugees & Inner Conflicts, Body Expressivity, Love as the Sweetest Experiment, Youth Rituals si Experimente Cinematografice Romanesti, in cadrul carora BIEFF mentine parteneriatele sale cu: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes, Rotterdam IFF, Oberhausen ISFF. Proiectiile vor avea loc la Cinema Muzeul Taranului, Institutul Cultural Roman, UNA Galeria, Colegiul National „Gheorghe Sincai” si alte spatii (ne)cinematografice care vor fi dezvaluite curand.
 

Citește în continuare