Skip to content

O fata-lup, un papagal spion si vaci cuvantatoare, in sectiunea #Animal la TIFF

Iata ce surprize ne preagtesc anul aceasta organizatorii TIFF:

 

Departe de a fi folosite doar pentru figuratie in filme, animalele joacă un rol important în viziunile unor regizori. Lor, Festivalul International de Film Transilvania le dedică anul acesta sectiuneatematică, intitulată #Animal. Relatia dintre om si animal, în cele mai variate forme ale ei, de la divinizare pană la exploatare, va fi surprinsă în 10 filme revelatoare propuse de directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov. Filmele concurează pentru premiul FIPRESCI (Federatia Internatională a Criticilor de Film).

„Ideea unei cine-grădini zoologice la TIFF mi-a fost dată de filme recente în care animalele detin roluri-cheie. White God, Of Horses and Men, Dog, TheLobster si Rams sunt doar cateva dintre ele. Ce m-a interesat în alcătuirea acestei sectiuni traditionale, o veritabilă provocare dat fiind pariul tematic, au fost diversele reprezentări ale animalelor în noile filme de fictiune si documentar. Într-unele, animalul e un declansator sau revelator al povestii (cainele din Family Film, albinele din Zero, vaca din Holy Cow! sau papagalul din Lost in Munich). În altele e protagonist în toată regula, ba chiar are sansa de a-si verbaliza gandurile, cum sunt bivolul din Lost and Beautiful sau vaca din Animal Politico. Uneori, e o oglindă care reflectă natura umană, cu distorsiunile, dar si asemănările de rigoare, cum sunt taurii din Neon Bull, cainele din Heart of a Dog sau elefantul din Tyke Elephant Outlaw. Cat despre relatia dintre lup si protagonista din Wild, ea trebuie să fie văzută ca să fie crezută” explică Mihai Chirilov.

Neon Bull (r. Gabriel Mascaro), recompensat cu Premiul Special al Juriului la Venetia 2015, este o introducere neconventională în lumea spectacolelor de rodeo din Brazilia, în care regizorul se joacă cu ideea de masculinitate ce defineste vechea traditie a luptelor cu tauri. Realitatea întalneste mitul si legenda în Lost and Beautiful (r. Pietro Marcello), filmul care porneste pe urmele unui fermier din Campania, sudul Italiei. Odată ce protagonistul suferă un atac de cord în timpul filmărilor, un personaj mitic din commedia dell’arte, Pulcinella, intervine pentru a salva puiul de bivol părăsitde fermier.
Pentru a comenta asupra naturii semi-fictive a istoriei, satira politică Lost in Munich (r. Petr Zelenka) se foloseste de pretextul sosirii la Praga a unui papagal vorbitor francezce a fost martor la „Trădarea de la Munich”, întalnirea din 1938 în cadrul căreia Franta si Anglia au acceptat solicitările lui Adolf Hitler de a anexa părti din Cehoslovacia. De la regizorul brazilian Tião ajunge filmul său de debut, Animal Político, o poveste absurdă despre criza de personalitate a unei vaci care pleacă într-o călătorie pentru a căuta sensul vietii.

Holy Cow (r. Imam Hasanov) urmăreste dificultătile pe care le înfruntă un fermier din Azerbaidjan, atunci cand aduce o vacă europeană într-o comunitate condusă de traditii seculare.
Wild (r. Nicolette Krebitz), prezentat în premieră la Sundance 2016, este o parabolă feministă, în care o tanără se autodescoperă si seeliberează de constrangerile societătii patriarhale în care este prinsă, în momentul în care întalneste un lup cu care începe să se identifice.

Family Film (r. Olmo Omerzu), în competitia New Directors de la San Sebastian 2015, abordează original drama de familie, transformand cainele pierdut al familiei în firul de legătură al povestii. Artista avangardistă Laurie Anderson revine după 30 de ani cu un nou film, Heart of a Dog, un eseu personal dedicat cainelui său, Lolabelle, ce serveste si ca meditatie profundă si emotionantăasupra vietii si a mortii.
Zero (r. Gyula Nemes), prezentat în competitia East of the Westla Karlovy Vary, suprapune scene de dragoste cu miere pe un scenariu apocaliptic cauzat de industrializarea masivă a cresterii de albine. Documentarul realizat de Susan Lambert si Stefan Moore (Blackfish), Tyke Elephant Outlaw, urmăreste factorii umani care au determinat un elefant african să-si omoare dresorul în fata publicului îngrozit, în timpul unui spectacol de circ în Honolulu, din 1994.

Festivalul International de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Festivalul de Film Transilvania.

Alte surprize marca TIFF 2016, aici.

Citește în continuare